Annons

Fel med färgrymder

Produkter
(logga in för att koppla)

SaraJoh

Aktiv medlem
Jag har rätt nyligen upptäckt något jag inte själv lyckas lösa.
Arbetar till 90 % i LR och brukar exportera stora mängder bilder därifrån.

Upptäckte av en slump när jag öppnade en tidigare från LR exporterad bild i färgrymd sRGB i CC att bilden i PS hade färgrymd aRGB.
En annan person har öppnat en provbild åt mig i GIMP och där är färgrymden sRGB som önskat.

Har kikat i PS under färginställningar och där är förvalt att programmet ska bevara inbäddade profiler för RGB, CMYK och Grå.

Har ngn här en aning om vad som ska vara fel??

/Sara

Kanske

Nu vet jag inte hur nyare varianter av PS fungerar (Använder en väldigt gammal variant). Men kan det vara så att du har arbetsfärgrymden inställd på Adobe-RGB och att programmet automatiskt konverterar bilden till arbetsfärgrymden?

Lite mer förklaring

Nu vet jag inte hur nyare varianter av PS fungerar (Använder en väldigt gammal variant). Men kan det vara så att du har arbetsfärgrymden inställd på Adobe-RGB och att programmet automatiskt konverterar bilden till arbetsfärgrymden?

Hej Tony och tack för svar!

Jag har arbetsrymden inställd på sRGB.
I färghanteringen är PS inställt på att bevara inbäddade profiler.

Har nu återställt så att alla "varningsrutor" som jag en gång klickat bort för visning är återställda.
När jag öppnar en JPEG som jag exporterat från Lightroom med färgrymd sRGB i PS och Camera Raw öppnas så står det att bilden är i aRGB.
Kikar jag under "konvertera till profil".... så anger PS källfärgrymden till aRGB.

Öppnar jag samma bild i GIMP så säger GIMP att bilden är i färgrymd sRGB.

Jag förstår verkligen ingenting alls.

Jag är väl inte så duktig på sånt här...ingen annan svarar så jag försöker med en teori...
Kan det va så att från LR kommer du med en rawfil in i ps?
En rawfil har väl ingen färgrymd o i så fall kan PS sätta den färgrymd den tycker är lämplig.

Hej Tony och tack för svar!

Jag har arbetsrymden inställd på sRGB.
I färghanteringen är PS inställt på att bevara inbäddade profiler.

Har nu återställt så att alla "varningsrutor" som jag en gång klickat bort för visning är återställda.
När jag öppnar en JPEG som jag exporterat från Lightroom med färgrymd sRGB i PS och Camera Raw öppnas så står det att bilden är i aRGB.
Kikar jag under "konvertera till profil".... så anger PS källfärgrymden till aRGB.

Öppnar jag samma bild i GIMP så säger GIMP att bilden är i färgrymd sRGB.

Jag förstår verkligen ingenting alls.

Öppnar du den i Camera Raw? Där kommer bilden att exporteras från den färgrymd du har Camera Raw inställd på.

Öppnar du den i Camera Raw? Där kommer bilden att exporteras från den färgrymd du har Camera Raw inställd på.

Aha! Där satt den tror jag :-D
Hade PS inställt på att öppna även JPEG i CR och när jag tog bort det så var jag och PS helt plötsligt överens om vilken färgrymd som min JPEG hade.
Tänk så lätt det kan vara när det kändes så omöjligt.

TACK alla ni som svarat och engagerat er!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar