Annons

Fel i 5D manualen om slutartidsregeln?

Produkter
(logga in för att koppla)

Pelle33

Medlem
I min 5D manual står det att regeln för längsta slutartid för stabil bild (utan AS) är

slutartid = 1/brännvidd

borde det inte vara

slutartid = 1/brännvidd/1.5

pga av sensor-förstoringen?
 
Det är bara en tumregel.
Det finns nog de som klarar dubla tiden av tumregeln medan det finns de som inte ens klarar halva.

Men pricipiellt har du rätt, skakningsoskärpan måste vara propotinell mot upplevd brännvid inte absolut.
 
Damme skrev:
Vitt jag vet har väl endå 5D fullformatssensor ?

dvs slutartid = 1/brännvidd/1

:)

Spring tillbaks till ditt Canonforum :)

Minolta har haft en modell som heter dynax 5D ett tag nu, jag förmodat att det är den modellen som avses eftersom AS är nämnt.
 
Ok, du får stanna om du vill. Har vi tur så kanske vi kan vända dig ur cannon träsket till fördel för KM.

Richard förklara fördelarna med AS.
 
Nome Nescio skrev:
Ok, du får stanna om du vill. Har vi tur så kanske vi kan vända dig ur cannon träsket till fördel för KM.

Richard förklara fördelarna med AS.
Jag är ingen expert på området (har bara haft min 5D i en vecka men det verkar fungera över min förväntan).

I Minoltas fall är sensorn upphängd i en anordning som är kopplad till en reglerkrets som motverkar rörelser i kameran under exponering. Canon och Nikon har istället vissa av linserna i optiken (den optik som har denna finness) upphängda på motsvarande sätt och korrigerar linsens läge så att bilden projiceras på samma plats på sensorn/filmen. Med Nikon och Canons varianter måste man alltså ha konstruktionen i den optik man vill att den skall fungera med medan för Minolta så har man det i 5D och 7D husen och man behöver inte en konstruktion i varje optik. Att få antishake funktionen med alla objektiv kan således bli billigare med minolta. Canon och Nikon's varianter borde fungera även med film-husen (Analoghusen). Vissa hävdar att genom att ha en AS funktion i optiken kan den bli bättre skräddarsydd för just den bränvidden och således fungera bättre.

AS hjälper inte mot rörelseoskärpa i motivet såsom jag förstått det utan anbart rörelseoskärpa pga kamerrörelser. Antagligen sitter det någon form av tröghetssensorer som känner av acceleration som ger input till reglerkretsen som kan styra ut rörelsekompenseringar. Hur stora kompenseringar som kan göras är begränsat och således är det begränsat hur kraftiga skakningar som kan kompenseras och därför finns inga fixa regler om hur mycket längre slutartider som kan användas utan det blir högst individuellt beroende på hur darrhänt man är och hur mycket man rycker till med kameran när man gör avtrycket. Själv har jag svårare med bilder i stående än liggande format. Minolta 5D har en liten indikator i displayen i sökarbilden som indikerar hur mycket man skakar kameran vilket ger en fingervisning om hur mycket man kan förvänta sig av antishakefunktionen. Ett riktvärde för normalbränvidd är 3 steg längre exponering med AS än utan, är man stadig vid avtrycket går det längre är man mindre stadig går det kortare tid. Vid längre bränvidder blir skakningar kritiska på en kortare tidsskala och då är det möjligt att reglerkretsarna inte hinner styra ut kompenseringsrörelser i tillräckligt hög takt så där kan vinsten vara betydligt mindre. På liknande sätt kan AS eventuellt även ge mindre vinnst på kortare bränvidder där tidsskalan blir så lång att rörelserna hinner bli så stora under exponeringstiden att ändlägen i kompenseringsrörelserna sätter in.

När jag fotar min dotter som sällan sitter speciellt still och då hjälper inte AS. Eventuellt kanske AS kan hjälpa när man panorerar genom att högfrekventa skakningar kompenseras om långsamma trender såsom själva grundrörelsen i panoreringen ignoreras.

Notera att jag inte är någon expert på hur antishakesystemen fungerar så mycket av vad jag skrivit är ren spekulation. Rätta mig gärna
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.