Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Feisol eller Velbon?

Produkter
(logga in för att koppla)

SCGB

Medlem
Tjenare,

Jag har lite stativfunderingar som jag tänkte att jag kunde få lite feedback på. Jag har just sålt mitt gamla fina Stabil-stativ som har blivit lite overkill nu när jag har skaffat D40, och därför är jag på jakt efter något nytt. Mina främsta kriterier är lätt, kompakt och stabilt (i den mån det tillåts). Efter att ha plöjt igenom vad marknaden har att erbjuda kan jag framförallt se två alternativ som går hela vägen:

1. Velbon Ultra Luxi-F
http://www.velbon-tripod.com/ultra_maxi.htm
Jag skulle i detta fallet byta huvudet till en bra kulled. Kostar runt tusenlappen i original.

2. Feisol CT-3441B
http://www.feisol.com/english/enconnect-n.htm
Kolfiber, kulled ingår, ännu lättare än Velbon, antagligen stabilare (tjockare ben + kolfiber). Kostar drygt 3000:- vid import allt inkluderat.

Jag hade i princip bestämt mig för Feisols resestativ, det är mycket lätt och kompakt men har ändå goda vitsord vad gäller stabilitet, Frågan är bara om priset kan motiveras i jämförelse med Velbon. Är det verkligen tre gånger bättre? Finns det kanske t.o.m. någon Feisol-ägare som kan tycka till? Eftersom jag känner mig själv vet jag att det kan vara prylfixeringen som driver mig mot kolfiberalternativet och därför kan jag behöva lite nyktra åsikter här ;-)
 
Hmm.. Men om du ska jämföra Velbon mot Feisol, bör du då rimligen inte välja ett kolfiber från Velbon med? Eller du går mer på pris?

Jag har ett Velbon El Carmagne 530? Kolfiber, som jag är grymt nöjd med. 1.4 kg väger det och är tillräckligt stabilt för att hålla ett 500/4.

Jag skulle i vart fall inte valt Velbonet av de två.
 
Jo, med tanke på stabilitet så borde jag nog jämföra med något av kolfiberstativen. 435-modellen ser ju t.ex. ut att ha ungefär samma specs som Feisol, Dock rätt mycket tunnare ben och tål rejält mycket mindre belastning. 545 skulle nog också vara gångbar, tål lite mer belastning, väger 1,29 kg exklusive huvud. Fortfarande lutar jag dock åt Feisol, 1,2kg inklusive en kulled (som får bra recensioner) och max sex kilo belastning, det är svårmatchat. Jag har läst otaliga forumrecensioner från folk som till och med använder det vid storformatsfoto på resande fot. Blir nog att jag slår till ändå, får se bara om jag kan lyckas dra nytta av Feisols premiärerbjudande på den uppdaterade varianten, i sådana fall får jag en kort mittstång på köpet också.
 
Jag har ett några år gammalt Feisol 3401 med huvud modell 50. Därefter har man förbättrat stativet något. Jag är nöjd med mitt.

Är du säker på att du vill ha den mindre modellen. Mitt passar utmärkt i väskor man får ha som handbagage.

Om du väljer ett Feisolhuvud måste du också köpa deras snabbplattor. Arca-typ är för stora, men Feisols platta är förtroendeingivande.

Kommer du till Göteborgstrakten får du gärna titta på mitt. Du får paketet från Taiwan på en vecka eller mindre. Skickar du efter hänger jag gärna med på två snabbplattor, för snål för att betala frakten för en så liten order.
 
Utan att veta hur den kulan uppträder, så hade jag även tagit med Manfrottos MG468 hydrostat i beräkningen. 2495 kr (eller nåt).

Jag använder en sådan, och det är "sista-kulleden-jag-någonsin-kommer-att-köpa" - Varning på den.
 
Jon Erik: Visst är det möjligt att du kan vara med på ett hörn av ordern, jag kan PM:a dig om saken (om det går i det här forumet) när jag har fått in pengarna för mitt gamla stativ. Angående snabbplattor, menar du att jag borde beställa fler på grund av risken att tappa bort dem? För det följer väl åtminstone med en snabbplatta med huvudet CB-30? Angående modeller, såvitt jag kan se är det bara 3401 som är högre än 3441 och de har samma dimension på det yttersta bensegmentet. Vidare så klarar de ungefär samma belastning, med 3401 väger ett halvkilo mer vilket är en rätt betydande skillnad i förhållande till hela vikten. 3401 är också sex centimeter längre i ihopfällt läge. I sig är kanske inte ett halvkilos viktskillnad särskilt mycket, men om jag skulle resonera på samma sätt när det gäller varje del av min packning skulle det ha desto större effekt. Därför försöker jag helst minimera vikt och format för varje enskild sak.

Kristian: Det paketet blir nog allt för tungt för mig är jag rädd, men 545-modellen har jag som sagt tittat på och det skulle väl kunna vara ett alternativ.
 
Jesper: 468mg tror jag att den ska heta efter att ha googlat utan lycka efter mg468 ;-) Det ser onekligen fint ut och jag är verkligen en person som kan uppskatta hög mekanisk kvalitet, men jag undrar om detta inte blir lite overkill i mitt fall. Jag menar 16kg maxbelastning, det borde ge en fingervisning. Dessutom väger detta huvud allena 0,65kg och jag hamnar en smula över budget. Jag vet att allt handlar om avvägningar och att jag kanske är onödigt oresonlig, med det är på gott och ont ett av mina karaktärsdrag.
 
Nu har jag också kollat på Feisols hemsida.
På CB-30 läser jag mig till att det följer med en snabbplatta av ett runt och alldeles speciellt utseende. För de andra huvudena, tex CB-50 och uppåt, följer det inte med någon platta.

Jag är nöjd med mitt CB-50, skulle tycka ännu bättre om den nu aktuella nodellen som har separat låsning för panorering. CB-30 har jag aldrig sett, men jag lade märke till att den saknar skruv för att justera friktionen.
 
Det är alldeles riktigt, ingen sådan justering finns. Tyvärr har jag inte använt kulleder tillräckligt mycket för att kunna avgöra vilken betydelse det har i praktiken. Jag kan dock förstå att man vill ha en viss tröghet i handhavandet om man har en ordentligt tung kamera monterad. För min lilla D40 (och för min likaledes bantade Mamiya 6 för den delen) kan jag spekulera i att detta inte är lika viktigt. Har jag fel? Det ska också sägas att CB-50 ser attraktiv ut, inte tu tal om saken. Jag gillar också att Feisol publicerar bilder som demonstrerar belastningsgränsen (finns under den dedikerade sidan för CB-50)! Förresten, är det inte så att åtminstone en av de nuvarande CB-50-modellerna faktiskt har separat låsning av panoreringen?
 
Jo, jag uttryckte mig kanske oklart. Min modell som bara heter CB-50 har utöver friktionsratten bara en enda ratt som ger total kontroll på kulan. Men de nya modellerna, som heter CB-50 och ytterligare en bokstav, har därtill en ratt som bara styr panoreringen medan den andra ratten som tidigare låser i alla riktningar.
 
Sorry, jag läste helt enkelt fel i ditt inlägg. Nu förstår jag vad du har och vad du önskar :)

Tydligen är det så att en ny version av Feisols 3441 är på gång, CT-3441S. Den ska tydligen ha en rigidare konstruktion av något slag (maxbelastning nu 10 kg!), dock kommer det vara åtta cm kortare än det nuvarande på grund av att de har omdesignat vreden för benlåsning. Benlåsningen ska visst också vara förbättrad på något annat sätt. när jag kontaktade Feisol fick jag dock tyvärr beskedet att det dröjer en dryg månad innan detta kommer ut till försäljning, så nu prövas tålamodet.
 
Vilket stativ blev det till sist? Själv står jag och väger mellan Velbon Sherpa (630) och något från Feisol (i stil med 3301 eller 3401).

Mvh/Pär
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.