Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fegisar...

Produkter
(logga in för att koppla)
Bra, ärlig och konstruktiv kritik är givetvis bra i sig, dvs. oavsett om den kommer ifrån någon som aldrig använt en kamera eller inte. Det är bara det att riktigt bra kritik (som av Jimh t.ex.) knappast låter sig formuleras av någon som är novis på området.

Det är olyckligt att sak och person ständigt blandas i samma mixer.

Det ligger väl inte, Gud förbjude, något litet hämndbegär och tickar när man prompt vill ögna igenom kritikerns bilder?

Fotosidan får väl fixa en funktion som gör att dom som inte vill ha kommentarer från oss fegisar kan välja att slippa det. Det skulle inte vara möjligt för någon som inte själv har laddat upp några bilder att skriva en kommentar då.

En fördel med detta vore ju också att vi fegisar slapp skriva kommentarer helt i onödan till dom som ändå inte vill ha några av oss.:)

Kan förstå Olles känslor, men utgår från att det var ironiskt menat. Nån sån funktion ska vi absolut inte ha.
Vitsen med fotosidan är just att alla kan kommentera alla.

sipamoid skrev:

Det blir inte konstruktivkritik om man ej ser kritikerns bilder.
Är det någon som förstår hur jag menar ?

Nej, jag förstår inte.

Jag tycker att det endast är innehållet i kritiken som har betydelse. Kommentarer som "Härlig bild!", eller "Skit!" är helt meningslösa oavsett kritikerns bakgrund. Motfrågan till sådana kommentarer blir ju direkt "Varför?".

Om en duktig fotograf kommenterar din bild med "Skit!" kan det väl inte vara mer värt än om en icke-fotograf gör en utläggning om hur bilden upplevs eller hur den skulle kunna förändras för att bli bättre.

Och, det har redan sagts flera gånger av andra ovan, en van bildbetraktare är inte samma sak som en van fotograf.
Men jag håller med om att en van fotograf ofta är en van bildbetraktare. Men ett problem här kan ju vara att den vana fotografen har sina egna premisser i sitt eget bildskapande utifrån vilka han även ger kritik, vilket i sig blir en begränsning för dig.

Ibland undrar jag om det inte helt enkelt är tvärtom, att en ovan och därigenom mer öppen bildbetraktare kanske kan ge mer spännande kommentarer om hur bilden upplevs istället för hur man tekniskt kan förändra bilden.

Tyvärr tror jag att övervägande delen av bilder här egentligen mest är arbetsexempel på hur väl man lyckats rent tekniskt (komposition, exponering, bildbehandling, etc), istället för att man försöker säga något med bilden.
(hmmm, det här sista kommer jag nog att få en del skit för, men det är ju iallafall ett försök att få debatten lite mer intressant)

Måste också lägga mig i den här diskussionen. Jag tror på Gunvor. Vill man ha råd om tekniken så är kommentarer från en fotograf mest relevant men inte annars. Det är inte säkert att fotografen har den analytiska förmågan att bedöma alla möjliga bilder ur ett konstnärligt perspektiv.

Jag drar paralleller med tränare, sångpedagoger, litteraturkritiker. Ingen av dessa behöver ju vara bäst i världen på fotboll, sång eller att skriva. De kan ju vara bäst i världen ändå på det de gör nämligen coachar andra.

Jag skulle uppskatta en kommentar som: "den här bilden får mig att tänka på min glada barndom i Lappland" eller "här ser jag människans strävan mot att samla prylar" från en amatör mycket mer än "Du borde använt en något större bländare" från en superfotograf.

Re: Re: Fegisar...

"Tyvärr tror jag att övervägande delen av bilder här egentligen mest är arbetsexempel på hur väl man lyckats rent tekniskt (komposition, exponering, bildbehandling, etc), istället för att man försöker säga något med bilden".

Du Anders,

Jag anser att fotografi kräver vis del av teknisk kunskap men framförallt ett fotografiskt seende.
Och jag hävdar fortfarande,detta är egostiskt,men att det för mig skulle vara bra att se en annan fotografs bilder oavsett proffs eller amatör som kritiserar någons bild.

Jag tycker det skulle vara jätteintressant att se några av dina bilder ! Du verkar ha koll på läget.
Kommer du att lägga upp några?

mvh
Patrik

Re: Re: Re: Fegisar...

sipamoid skrev:

Jag anser att fotografi kräver vis del av teknisk kunskap men framförallt ett fotografiskt seende.
Håller helt med. Min kommentar kanske verkar ignorera den biten vilket inte var avsikten.
Fotosidan är ju helt suverän här också. Här kan man ju verkligen lära sig av sina egna och andras framgångar och misstag. Mitt intresse är främst att hitta intressanta bilder, men även att lära mig mer om fototeknik.

sipamoid skrev:
Och jag hävdar fortfarande,detta är egostiskt,men att det för mig skulle vara bra att se en annan fotografs bilder oavsett proffs eller amatör som kritiserar någons bild.
Det är här våra åsikter går isär. Jag håller med dig om att en kommentar kan kännas fylligare om man vet mer om kommentatorn, men jag tycker att det egentligen bara visar på att kommentaren i sig har brister.

sipamoid skrev:
Jag tycker det skulle vara jätteintressant att se några av dina bilder ! Du verkar ha koll på läget.
Kommer du att lägga upp några?
Tack. :)
Men jag ser mig inte som fotograf även om jag använder kameran en del. Kanske någon gång när jag tycker jag har något som kan vara av intresse.

Det finns folk här i forumet som beskyllt mej för att vara en pervers fluktare och som kände iskyla inför mina bilder. Jag kollade då dessa personers bilder och där fanns en massa bilder som uppenbarligen måste tagits i smyg. Av hundratalet bilder fanns det dessutom bara tre stycken som jag tyckte var väldigt bra. Jag fick dessutom mail med uppmaningen att jag skulle ge fullständigt fan i vad vissa namngivna personer på fotosidan gör för bildbedömningar. De skulle bara vara på fotosidan för att försöka trakassera folk. En person skrev och beklagade att en bedömning var så förbannat elak och att den fisförnäma skadeglädjen lyste lång väg. Jag delade den personens uppfattning… Jag tror jag vågar påstå att mina anhöriga och vänner skulle kunna intyga att jag knappast är en pervers fluktare. Att, med utgångspunkt från en bild, göra en sådan bedömning av en person är, enl. min uppfattning, en häpnadsväckande oförskämdhet.

Jag försöker bedöma bilder så opartiskt som möjligt enl. ”Gemensam betygsdefinition” Dessutom försöker jag uttrycka mej i en positiv anda. Detta för att jag knappast annars skulle kunna påverka fotografen ifråga alls. Vissa yvar sig över att vara hårda och hjärtlösa och avsky semester- och familjealbumsbilder. Sådana personer har tydligen frånsagt sig alla möjligheter att påverka andra i positiv riktning!
På de bilder jag får bedömda kollar jag betyg och motivering. Om jag tycker återkopplingen är vettig och rimlig tar jag till mej den för ev. framtida bruk. Om bildbedömaren har någon fråga, besvarar jag den som kommentar till bilden.
Om jag får en bildbedömning som jag inte förstår eller som jag upplever som icke konstruktiv så struntar jag oftast i den. (Ev. kan jag ställa en följdfråga.) Om jag får en bild bedömd t ex av någon som jag vet inte lever som han lär eller som jag upplever som en intrigmakare så struntar jag i den bedömningen oavsett vad den innebär.
Kanske har jag även några andra beteenden när det gäller bildbedömningar. Jag vill inte gärna sätta låga betyg på bilder från fotografer som jag upplever som så långt ifrån min verklighet så att situationen känns hopplös…

Men Patrik, för vem gör vi våra bilder? För pengar, för vårt höga nöjes skull, för allmänheten, för den här fotosidan, för släkten… Det är väl inte säkert att en uppdragsgivare kan hantera en kamera men han kanske är jättevass i bildbedömning och bildbeskärning. Och det är väl inte orimligt att tillåta en icke fotograferingskunnig person att njuta av våra bilder!!

Men ta bara till dej det du känner för oavsett vem det kommer ifrån! Icke konstruktiv kritik som görs i en fientlig anda får du helt enkelt lära dej att skaka av dej. Du har väl hört när författaren Sven Stolpe sa hur han bedömde kritik och kritiker. Om Olof Lagerkrantz sa han så här: ”Om jag skulle få beröm av en så’n salongskommunist som Olof Lagerkrantz skulle jag gå och hänga mej!”

Malm skrev:
NEJ, men jag håller med om att det ibland skulle kännas lättare att ta till sig kritiken om man såg att kritikern var en duktig fotograf. känner

Sätter du då likhetstecken mellan "duktig fotograf" och "bra bildbedömmare"?

I min mening finns det tydliga exempel här på fotosidan att det inte finns någon korrelation mellan de båda. Här finns bra fotografer som är riktiga krattor på att ge konstruktiv kritik, som bra kritiker, som visar upp ganska mediokra bilder.

Vad är det som gör att du har lättare att ta till dig kritik från en viss grupp än kritik från en annan grupp?

mvh Janne

Haraldus skrev:
Det finns folk här i forumet som beskyllt mej för att vara en pervers fluktare och som kände iskyla inför mina bilder. Jag kollade då dessa personers bilder och där fanns en massa bilder som uppenbarligen måste tagits i smyg.

Harald Gaunitz,

Vem beskyller dig för att vara en pervers fluktare?

Jag hoppas du inte åsyftar mig och de kommentarer jag givit dina bilder från "Prästgatan" och som jag utvecklat i en annan tråd?

Och är det någon av mina bilder du anser "måste ha tagits i smyg?"

Jag skulle uppskatta om du ville vara konkret i detta ärende, Harald, och hålla dig till sannningen. Läs det som sagts - lägg inte till egna ord. Som du agerar nu uppfattar jag det som om du drev en personlig vendetta mot tre medlemmar på fotosidan, som hade fräckheten att inte uppskatta albumet "Prästgatan"!

/J

Loj,
Det är klart att jag syftar på de kommentarer bl a du kommit med. Jag tycker inte att det du skrev, skrevs i en positiv eller konstruktiv anda. Hur kan du skriva ”osmakliga fluktisbilder” om de bilderna? Det låter som om jag smugit mej in och tagit porrbilder i smyg…
Men konstruktiva kommentarer fick jag från annat håll och jag fick väldigt konstruktiva mail i det ärendet.
Jag tycker inte att ditt inlägg i denna tråd är vare sig positivt eller konstruktivt. Nu beskyller du mej alltså för att ljuga. Du går in i en hopplös försvarsattityd som hindrar dej från att föra denna tråd vidare.

Faktum är att jag varken skulle bry mej om positiv eller negativ kritik från dej och jag ser därför denna diskussion med dej som avslutad.

Haraldus skrev:
Det låter som om jag smugit mej in och tagit porrbilder i smyg…
Jag fattar ingenting. Vilka bilder pratar du om? Du har ju landskap-och naturbilder på din sida, knappast några "fluktarbilder". Har du tagit bort något ur ditt album? Vad är det jag missar? Var är Lojs okonstruktiva kommentarer?

Jag tog bort de bilderna, det var bilder från några butiker bl a Hemköp…Mitt inlägg handlade mera om principen för hur folk kan bete sig här på fotosidan kontra hur man lämpligen bör ta till sig detta. En kort summering av det jag skrev är att man ska känna efter vad man själv tycker, tänker och känner. Om någon skriver något som man känner för så ska man inte vara rädd att ta till sig det, från vem det än kommer men kanske ändå med en viss reservation…

jooo, håller helt med! Sen kan vi ha lite hederliga fylleslagsmål om digitalt mot analogt, konst vs teknik, nikon vs canon eller vad det nu är så folk får avreagera sig lite :)

*flinar*

Loj skrev:
Vad är det som gör att du har lättare att ta till dig kritik från en viss grupp än kritik från en annan grupp?
Jo ser du Janne, som jag skrev så det är så jag känner. Detta är min åsikt och den kommer inte att ändras oavsett vad som sägs i detta forumet. Jag tar självklart till mig av all kritik som jag får på mina bilder, men en kritik av en erkänt duktig fotograf väger för mig tyngre.

Jag har likt många andra här på fotosidan en liten ambition att kanske en dag kunna sälja ett foto eller två. Då är t.ex positiv kritik från t.ex Jim, Terje eller Gunte som faktiskt redan är på denna nivån en liten fingervisning om att man kanske är på rätt väg.

Detta är mina åsikter och därmed lämnar jag denna tråden :)

Ha en trevlig helg
Mvh
Anders

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar