sipamoid skrev:
Det blir inte konstruktivkritik om man ej ser kritikerns bilder.
Är det någon som förstår hur jag menar ?
Nej, jag förstår inte.
Jag tycker att det endast är innehållet i kritiken som har betydelse. Kommentarer som "Härlig bild!", eller "Skit!" är helt meningslösa oavsett kritikerns bakgrund. Motfrågan till sådana kommentarer blir ju direkt "Varför?".
Om en duktig fotograf kommenterar din bild med "Skit!" kan det väl inte vara mer värt än om en icke-fotograf gör en utläggning om hur bilden upplevs eller hur den skulle kunna förändras för att bli bättre.
Och, det har redan sagts flera gånger av andra ovan, en van bildbetraktare är inte samma sak som en van fotograf.
Men jag håller med om att en van fotograf ofta är en van bildbetraktare. Men ett problem här kan ju vara att den vana fotografen har sina egna premisser i sitt eget bildskapande utifrån vilka han även ger kritik, vilket i sig blir en begränsning för dig.
Ibland undrar jag om det inte helt enkelt är tvärtom, att en ovan och därigenom mer öppen bildbetraktare kanske kan ge mer spännande kommentarer om hur bilden upplevs istället för hur man tekniskt kan förändra bilden.
Tyvärr tror jag att övervägande delen av bilder här egentligen mest är arbetsexempel på hur väl man lyckats rent tekniskt (komposition, exponering, bildbehandling, etc), istället för att man försöker säga något med bilden.
(hmmm, det här sista kommer jag nog att få en del skit för, men det är ju iallafall ett försök att få debatten lite mer intressant)