Annons

Favoritbländare

Produkter
(logga in för att koppla)
quarc skrev:
De allra flesta objektiv är skarpare på bl 8 är på bl 11, p.g.a. diffraktion. Jag har för mig jag har sett någon enstaka undantag, men det är så ovanligt så det kan vi nog bortse ifrån.
Det verkar rätt vanligt med zoomobjektiv som har bättre kantskärpa vid bländare 11 än 8 även om mittskärpan oftast är något lägre vid 11.
Jag kan nog tänka mig fall där man föredrar något lägre mittskärpa för att få så jämn skärpa över bilden som möjligt.
 
Fogel70 skrev:
Det verkar rätt vanligt med zoomobjektiv som har bättre kantskärpa vid bländare 11 än 8 även om mittskärpan oftast är något lägre vid 11.
Jag kan nog tänka mig fall där man föredrar något lägre mittskärpa för att få så jämn skärpa över bilden som möjligt.

Det är möjligt, men det är väl ingen som använder zoomobjektiv om man vill ha max skärpa ? ;-)

Delvis ironiskt, men delvis seriöst menat. Vad jag menar är som jag var inne på tidigare är att så länge man använder ändlägena på sin zoom kan man ju lära sig objektivets karaktär, men börjar man använda alla mellanlägen, d.v.s använder zoomen istället för fötterna, så kan man omöjligt kunna sitt objektiv särskilt bra och alltså inte säkert veta var det är skarpast har snyggast bokeh etc på den just valda brännvidden. Åtminstone är det min erfarenhet att jag inte känner mina zommar lika väl som mina fasta objektiv. Är det någon som känner till något test där någon testat ett zoomobjekktivs karaktär i flera olika bränviddslägen, 3 har jag sett några gånger dvs ändlägen och mitt, och de brukar mycket riktigt visa på stora skillnader, men vad jag funderar på är om det inte kan skilja ganska mycket mellan t.ex. 16 och 18 millimeter med tanke på hur många saker som rör på sig. Dessutom förväntar jag mig olika kurvor för skärpa, bokeh, kontrast och olika för olika bländare. kanske till och med finns det inställningar som är riktigt usla även på bra objektiv? Knappast en tabell man har med sig, och knappast en man memorerar heller. Fast å andra sidan så är ju nästan alla objektiv grymt bra nästan överallt så man kanske skall nöja sig med det :)
 
quarc skrev:
Det är möjligt, men det är väl ingen som använder zoomobjektiv om man vill ha max skärpa ? ;-)

Delvis ironiskt, men delvis seriöst menat. Vad jag menar är som jag var inne på tidigare är att så länge man använder ändlägena på sin zoom kan man ju lära sig objektivets karaktär, men börjar man använda alla mellanlägen, d.v.s använder zoomen istället för fötterna, så kan man omöjligt kunna sitt objektiv särskilt bra och alltså inte säkert veta var det är skarpast har snyggast bokeh etc på den just valda brännvidden. Åtminstone är det min erfarenhet att jag inte känner mina zommar lika väl som mina fasta objektiv. Är det någon som känner till något test där någon testat ett zoomobjekktivs karaktär i flera olika bränviddslägen, 3 har jag sett några gånger dvs ändlägen och mitt, och de brukar mycket riktigt visa på stora skillnader, men vad jag funderar på är om det inte kan skilja ganska mycket mellan t.ex. 16 och 18 millimeter med tanke på hur många saker som rör på sig. Dessutom förväntar jag mig olika kurvor för skärpa, bokeh, kontrast och olika för olika bländare. kanske till och med finns det inställningar som är riktigt usla även på bra objektiv? Knappast en tabell man har med sig, och knappast en man memorerar heller. Fast å andra sidan så är ju nästan alla objektiv grymt bra nästan överallt så man kanske skall nöja sig med det :)

du har rätt i det du säger, men det beror nog på vad man är ute efter när man väljer objektiv.
vill jag ha full kontroll, maximal skärpa och bästa bokehn, då tar jag något av mina fasta objektiv. men ska jag fotografera något där ajg vet attjag kommer att ränna runt mkt, det kommer att gå fort och jag behöver vara flexibel. då blir det en zoom. då får bokeh och maximal kontroll stryka på foten för att jag överhuvudtaget ska kunna få dugliga bilder. om jag t.ex. ska fota skidåkning på ett nytt ställe, där jag inte riktigt har kolla på min omgivning osv. då är en zoom ovärderlig och oftast det som avgör om jag får en bild eller inte. står man på fel ställe eller om åkaren får ett felskär längre upp och man snabbt måste ädnra planen så går det att göra med en zoom, men inte oftast med ett fast objektiv.

så i min värld är båda nödvändiga. sen skull eja gju gärna ha lika bra koll på mina zoomar som på mina fasta men det är en annan sak.
 
bengt luthman skrev:
du har rätt i det du säger, men det beror nog på vad man är ute efter när man väljer objektiv.
vill jag ha full kontroll, maximal skärpa och bästa bokehn, då tar jag något av mina fasta objektiv. men ska jag fotografera något där ajg vet attjag kommer att ränna runt mkt, det kommer att gå fort och jag behöver vara flexibel. då blir det en zoom. då får bokeh och maximal kontroll stryka på foten för att jag överhuvudtaget ska kunna få dugliga bilder. om jag t.ex. ska fota skidåkning på ett nytt ställe, där jag inte riktigt har kolla på min omgivning osv. då är en zoom ovärderlig och oftast det som avgör om jag får en bild eller inte. står man på fel ställe eller om åkaren får ett felskär längre upp och man snabbt måste ädnra planen så går det att göra med en zoom, men inte oftast med ett fast objektiv.

så i min värld är båda nödvändiga. sen skull eja gju gärna ha lika bra koll på mina zoomar som på mina fasta men det är en annan sak.

Jag håller helt med. Jag äger och använder zoomar ibland när det passar bäst. Fast frågeställningen i den här tråden var ju vad som var bäst... så då kunde jag inte låte bli att säga att med en zoom så vet jag inte, med mina fasta favoritobjektiv sitter det i ryggmärgen :)
 
Fast utvecklingen går framåt, det finns zoomar idag som klår fasta gluggar med några år på nacken... om man skall tro senaste nummret av K&B... Gäller i o f s inte Pentax men ändå...
 
bengt luthman skrev:
Ok det är här en dum, gränsfall till puckad fråga. men jag ställer den av ren nyfikenhet och kanske leda.
.......
~Största bländare för minsta skärpedjup, ~minsta bländare för största skärpedjup och ca 5,6 för bästa skärpa.
Ok måste jag välja så blir det största bländare.
 
Nemesis skrev:
Fast utvecklingen går framåt, det finns zoomar idag som klår fasta gluggar med några år på nacken... om man skall tro senaste nummret av K&B... Gäller i o f s inte Pentax men ändå...
Absolut, fast det var återigen inte riktigt det frågeställningen handlade om. Jag vet att min 16-45/4 är mycket bra på 16 och på 45, men jag vet inte om jag bör undvika 18.5mm, eller om jag måste blända ner till 11 om jag använder 36mm. Jag har helt enkelt inte samma känsla och kunskap om en zoom som jag kan ha om ett fast objektiv. Att det sedan räcker alldeles utmärkt i de flesta situationer; självklart. Men eftersom tråden handlar om favoritbländare, så hävdar jag att åtminstone jag har problem med det på zoomar, möjligtvis med undantag för ändlägena. Det är mindre än ett år sedan jag fick denna insikten då jag fotograferade i svår miljö med behov av skärpa, ljus etc. Jag kände att jag inte kunde mina zoomar tillräckligt bra. Sedan jag fotat mer med fast objektiv igen så känner jag att jag vet mer vad jag håller på med. Men självklart vore det så att om jag BARA använde en zoom så skulle jag säkert få bra känsla för den också.

Jag blir lite inspirerad att göra lite diagram för 16-45, men jag inser att det skulle bli otroligt mycket jobb. T.ex ett MTF diagram på största bländare för alla brännvidder med 1mm stegning. Eller vilken bländare som ger bäst skärpa vid vaje brännvidd. Skulle vara riktigt intressant att se. Om kurvan är någorlunda jämn så är jag ute och cyklar och då borde man kunna få bra känsla även för en zoom, men om den hoppar upp och ner (vilket jag befarar), då blir det jobbigt.
 
Undrar om det finns bilforum där folk diskuterar vilken växel på deras bil som är favorit? :)
 
Punkk skrev:
Undrar om det finns bilforum där folk diskuterar vilken växel på deras bil som är favorit? :)
Kanske inte växel men inte ovanligt med diskussioner om vilken slutväxel / diffinställning som passar de olika banorna i sverigen, eller om ett växellåde byte är motiverat innan en resa till ringen...
 
Om jag måste välja en bländare så blir det 5.6, ett hyfsat kort skärpedjup. Men om jag går omkring på stan med kameran på magen och håller på med lite gatufoto så är standarden f8 och avståndet 5 m.
Det känns skönt att ställa in iso 100 och gå lite back to basic, så man får en mer analog känsla av fotograferingen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.