Annons

Fattningar

Produkter
(logga in för att koppla)

RG

Avslutat medlemskap
Är någon fattning bättre än någon annan?
Den enda som verkar ha en svaghet är Fourthirds som bara kan ha "halvstora sensorer".

Vet inte vad du menar riktigt, men har man Canon Eos kan man ju iallafall köra flera andra märkens objektiv med adapter, och det är ju bra. Det gäller FourThirds också. Själva säger Canon också att deras fattning är mest lämplig för digitalkameror med stora sensorer av någon anledning.

Det finns nog delade meningar...
Skruvfattning är bökigt men det finns billiga begagnade objektiv och kameror...
Canon/Nikon har plastfattningar på billiga objektiv...
Pentax har samma fattning sen 1975 med uppdateringar men det finns inte mycket begagnat just nu...
Om Olympus/Panasonic svaghet är att objektiven inte funkar med större sensor så måste dom funka bättre till 4/3 kameror än objektiv anpassade till större...

Bäst fattning har väl Canon EOS, den har väl större diameter än tex Nikon, det är väl en fördel vid fullformat, Canon gick ju helt över till EOS fattningen på -80talet trots att det medförde att deras gamla kunder blev tvungen att uppdatera hela sin objektivpark, inget populärt beslut då minsann, men idag är väl det glömt av dom flesta, (dock inte av mig själv) så nu har väl dom en fördel med sin vidare fattning.

Nikon tog aldrig samma dramatiska beslut pga att dom inte ville göra sina trogna kunder lika illa, dom var ju ledande märke på den tiden, och samma beslut från dom hade medfört enorma protester från deras kunder runt om i världen, Canons kundkrets var inte i närheten av Nikons, speciellt på Prosidan, så dom kunde väl ändra sin bajonett utan större ramaskri.

Jag och mina Canon bröder på den tiden hördes inte långt, men vi glömmer aldrig sveket, jag har fortfarande kvar mina FD-Objektiv, dom är förövrigt dom finaste gluggar Canon tillverkat, då menar jag den första generationen FD-gluggar, dom med silverrings låsning, det var grejor det :)

/kent

Bäst fattning vad är det?

Mest hållbara? Nikon har haft samma fattning under alla år och det finns riktigt gamla gluggar som är välanvända och fortfarande funkar perfekt.

FF endast för Canon? Inte det då! Kodak 14 eller vad den nu hette var FF och dess brister i bildkvaliteten berodde inte på fattningen.

Mest kompatibel med framtiden?! Nikon har lyckats uppgradera sin gamla stofil till fattning till att innefatta allt som Canons EOS fattning kan utom för de där sista superljusstarka gluggarna. Canon har eller har haft en 50mm f1,0 och Nikon endast 50mm f1,4

Glöm inte Minoltas fattning som oxå tycks vara bra nog eller Pentax som nästan har en än längre historia än F-Bajonetten och klarar av allt som Canon o Nikon kan med snabba gluggar och inbyggda fokusmotorer

Skulle säga att de är i det närmaste omöjligt att utse en vinnare.

Robin Gyllander skrev:
Den enda som verkar ha en svaghet är Fourthirds som bara kan ha "halvstora sensorer".

Nja, Olympus är kända för att tillverka god optik, och den passar ju såklart på Olympus fourthirds-fattningar. Däremot kan du inte köra denna fourthirdsanpassade optik på större sensorer (Nikon, Canon, whatever) eftersom den inte ritar ut en tillräckligt stor bildcirkel för dessa.
Däremot är det möjligt att med adapter köra de flesta andras märkens "större bildcirkel-ritande" objektiv till fourthirdsfattningen.

Alltså; du kan i princip köra de flesta märkens optik på en kamera med fourthirdsfattning, men inte fourthirdsanpassad optik på någon annan fattning.

DET är väl knappast en nackdel för fourthirds-standarden?

Robin Gyllander skrev:
Är någon fattning bättre än någon annan?
4/3-bajonetten lär ha samma dimensioner som Konicas gamla bajonett för småbildsformatet 24x36 mm, så 4/3 borde kunna användas för större format än 13x17 mm. Fast dagens 4/3-objektiv har förmodligen för liten bildcirkel för större format. Men det är ju inte bajonettfattningens "fel".

Olle

Om vi lämnar själva bajonetten, metall eller plastfattningen alltså, så finns det andra egenskaper som kan påverka bildkvaliteten. En egenskap som de flesta tycks ha samma åsikt om är att registeravståndet, alltså avståndet mellan bajonetten och filmplanet är för långt på en SLR för att det ska vara optimalt.

Egentligen har nog alla SLR för långt avstånd för att det ska vara optimalt men Nikon har väl det största. Problemet är att man måste konstruera mer komplexa objektiv som ofta lider mer eller mindre av optiska fel för att kompensera för avståndet. Retrofokusobjektiv har jag för mig att de kallas. Mätsökarkamerorna saknar ju spegeln och kan använda objektiv som nästan nuddar filmplanet och då behövs inte dessa objektivkonstruktioner. Hasselblad SWC är en av dessa kameror som har en optik med ett extrem kort avstånd. Om jag minns rätt så finns det väl en och annan Leica och Voigtänder likväl. Oftast handlar det om vidvinklar.....

Det är samtisigt det längre registeravståndet hos Nikonobjektiv som gör att det går att montera dessa på anra kameror såsom EOS. Det ryms en smal metalbit som adapter mellan objektiv och hus. Tvärtom gå däremot inte. Det blir lite svårt att montera ett EOS objektiv inne i huset på min Nikon. Det går givetvis att montera objektivet ändå med en adapter men då förlorar man möjligheten att fokusera på längre avstånd.

Kraftiga och slitstarka bajonettfattningar som håller för mycket bytande är de som är bäst. Dessutom ska det vara ergonomiskt/smidigt lätt att byta. Leicas M-bajonett är t.ex inte så bra ur den synvinkeln enligt mitt förmenande. Svårt att komma åt tryckknappen på sidan med tummen och svårt att se var passmärkena på optiken sitter. Exempel på en bra och smidig bajonett som också är slitstark är Yashica/Contax SLR-bajonett.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar