Annons

Fast vs Zoom

Produkter
(logga in för att koppla)

s60761

Aktiv medlem
Vilket är bäst rent kreativitetsmässigt? Vilket ger bäst bildresultat ifråga om komposition, utsnitt, perspektiv mm? Är man lika noga med zoom, förflyttar man sig och kollar bästa utsnittet?

Jag är alltså INTE ute efter vad som är bäst prestandamässigt optiskt.

Har själv märkt att man kanske inte är lika noga med att kolla lite olika vinklar med zoom utan man bara "framear" och trycker av. Blir man lat?

Jag tror man blir mer kreativ med ett fast objektiv, men samtidigt mer låst om man tex inte har möjlighet att förflytta sig.

Mao, om jag tex fotograferar ett bröllop, har jag gärna zoom eftersom det kan vara svårt att förflytta sig. Egentligen föredrar jag zoom för dom flesta uppdrag, just för flexibiliteten, och att man inte alltid kan förflytta sig samt att man många gånger inte FÅR missa en viktig bild.

Däremot, om jag tar kort på min fritid, har jag många gånger ett fast objektiv på min kamera (och inget annat objektiv med mig).
Kan tex vara, idag känner jag för landskapsbilder, på med ett vidvinkel och var kreativ. Eller, ska på privat tillställning och känner för nära porträtt, på med telet (ok, tar nog med kompakten för övriga kort).

Blir helt klart mer kreativ med bara ett fast objektiv på kameran och många gånger blir det roligare att ta bilder. Däremot kan man missa en och annan bild, men är det privat gör det inte så mycket.

Så, privat = gärna fast, vid jobb = helst zoom.

s60761 skrev:
Vilket är bäst rent kreativitetsmässigt? Vilket ger bäst bildresultat ifråga om komposition, utsnitt, perspektiv mm? Är man lika noga med zoom, förflyttar man sig och kollar bästa utsnittet?

Jag är alltså INTE ute efter vad som är bäst prestandamässigt optiskt.

Har själv märkt att man kanske inte är lika noga med att kolla lite olika vinklar med zoom utan man bara "framear" och trycker av. Blir man lat?

Svar Ja !

Om du vill lära dig från början är det nog en fördel att använda fasta gluggar eftersom det kräver mer jobb av dig själv, du behöver tänka till lite helt enkelt.

Men när du väl är fullärd så är zoomar en skänk från ovan :)

/kent.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar