Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fast objektiv till Canon 500D

Produkter
(logga in för att koppla)

koma77

Avslutat medlemskap
Jag har en Canon EOS 500D och har tills nu använt kitobjektivet 18-55.

Dock funderar jag på att skaffa ett ljusstarkare objektiv och har då funderat på att köpa ett fast 50mm. (Har kommit på att jag inte använder zoomen så värst mycket).

Men hur är det egentligen: 500D har ju inte en fullstor sensor. Vilka objektiv kan jag köpa? Och är 50mm på en crop-sensor lite väl svåranvänt inomhus?

Välkommen till Fotosidan!

Hej Magnus!

50 mm är lite långt på en cropkamera om du inte i första hand skall använda det för porträtt, där det är alldeles utmärkt. Nu är ju vi fotografer rätt olika så vad som är "bäst" brännvidd vet nog bara du själv. Kolla vilka brännvidder du använt på din kitzoom så får du en indikation. Annars är väl 28-30 mm på en cropkamera än bra "normal". EF 28/2,8 fungerar bra på din 500D och vill du lägga lite mer så finns det en 28mm/1,8 som är bättre. Den största fördelen med 50mm/1,8 är annars att det är det objektiv som ger dig mest objektiv för pengarna idag. Så 28/2,8 plus 50/1,8 är en rätt bra kombination. Ev så är ett EF 60mm/2,8 macro ett bra alternativ i st för 50/1,8. Dyrare men du får ett skarpt makroobjektiv som öppnar en ny värld för dig samtidigt som det är ett utmärkt kort tele.

Jag har en Canon EOS 500D och har tills nu använt kitobjektivet 18-55.

Dock funderar jag på att skaffa ett ljusstarkare objektiv och har då funderat på att köpa ett fast 50mm. (Har kommit på att jag inte använder zoomen så värst mycket).

Men hur är det egentligen: 500D har ju inte en fullstor sensor. Vilka objektiv kan jag köpa? Och är 50mm på en crop-sensor lite väl svåranvänt inomhus?

Tackar för tipsen. 28 eller 35 låter ju som en bra idé. Testade med min kitzoom och båda de inställningarna kändes OK.

Jag ser objektiven som en investering som kommer att överleva många kamerahus, så jag är beredd att satsa lite på dem. Canons 28/1,8 verjar ju riktigt trevlig!

Jag har också "crop" och håller helt med. Håll dig runt 28-35 om du ska fota inomhus. Själv har jag Sigma 30/1.4 men det är knappt man vågar rekommendera det eftersom kvaliten verkar variera kraftigt mellan olika exemplar. Men de som är bra är ruggigt bra. Tänker du köpa över disk i butik är det möjligen ett alternativ då du kan få testa just det exemplar du funderar på att köpa. Jag har 50/1.8 också och det ligger mest oanvänt pga teleeffekten, man kan nästan aldrig gå tillräckligt långt bakåt...

Själv har jag Sigma 30/1.4 men det är knappt man vågar rekommendera det eftersom kvaliten verkar variera kraftigt mellan olika exemplar. Men de som är bra är ruggigt bra.
Sant. Mitt 30/1,4 är hos Tura just nu och det verkar inte helt lätt att få ordning på det. Men å andra sidan låter det som om de inte ger sig förrän det är fixat, så det är förhoppningsvis värt väntan.

Senast ändrad:
Själv diggar jag min Sigma 24/1,8. Den brännvidden ger på aps-c en i mitt tycke väldigt lämplig bildvinkel för allmänfotografering; den är något vidvinklig men inte för mycket utan precis lagom. Ljusstyrkan kan man inte klaga på heller i detta objektiv. Jag äger fasta objektiv i längderna 24, 35, 50 och 85mm och det här är det som sitter på oftast av dem.

35mm var en mycket vanlig brännvidd på pocketkameror (småbildsfilm) som man inte kunde zooma med, på grund av att bildvinkeln var så allround. 35mm var också mångas favorit bland de mer seriösa fotograferna. Bildvinkeln man får med 24mm brännvidd på aps-c är något snävare i teorin, men i praktiken så gott som samma som 35mm ger på småbildsformatet.

Jag betalade 200€ för mitt 24/1,8 begagagnat, vilket var väldigt förmånligt. De brukar väl vanligtvis gå för något större summor än det, men sällan över 300€ (ca 3000kr) vad jag vet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar