Hej,
sagt tidigare:
"För porträtt och produktfoto under ordnade former i studio, vilket är egentligen att föredra? För- och nackdelar på fast resp. blixtljus??"
"Nu är ju smaken som baken, men ska man fota porträtt vill man oftast ha ett relativt kort skärpedjup och då är blixtarna oftast för starka."
Själv så tycker jag att det är spännande att fotografera med både blixt och B-ljus tillsammans. Och på så sätt dra nytta av de olika färgtemperaturerna. Eller om jag vill få en viss rörelseoskärpa som registreras av B-ljuset.
Jag har plåtat massor i studio med både B-ljus och blixt. Blixtsystemen är i de allra flesta fall helt klart bekvämast att arbeta med. Det blir i alla fall färre brännblåsor på fingrarna.
Till B-ljusens fördel kan ju t.ex. nämnas den speciella karaktär ljuset får från en spot med fresnellins. Det är många gånger oslagbart!
Om man ska använda B-ljus och vill ha "softbox-effekt" kan man enkelt lösa det med en på en ram uppspänd segelduk. (Kan man i och för sig göra med blixt också...) Det kan bli riktigt snyggt i högdagrarna, då man kan tona ljuset genom segelduken. Så slipper man det extremt platta och jämna (ibland tråkiga och karaktärslösa) ljuset från en softbox.
Om man ska ljusätta stora ytor så spelar det ingen egentligen ingen roll vilken typ (blixt/fastljus) man använder - det är bara antalet lampor som avgör.
Stora bländare, vid porträtt, är något som återkommer som en önskan i forum om ljussättning och dyl. "Är mina blixtar för starka??" Jag vet inte hur ni andra gör men jag brukar inte plåta porträtt på bländare 2.0 eller 2.8. Runt bländare 8 tycker jag är okej. Det viktigaste - som jag ser det - när det gäller ett snyggt och kort skärpedjup vid t.ex. porträttfotografering är val av rätt brännvidd, samt rätt avstånd från kamera till modell till bakgrund. Många gånger är det väl så att man inte har tillgång till jättestora studios - man kanske är hänvisad till det egna vardagsrummet. Och i såna fall blir det ju svårt att ta helbilder med ett bra tele och ändå ha rätt många meter kvar mellan modell och bakgrund...
Hursomhelst - Har man tillgång till "riktiga" gamla hederliga B-ljuslampor, som t.ex. spottar med fresnellinser eller floodljus med jättestora runda reflektorer, så har ju fastljuset helt klart sin kvalitet och charm. Men bygglampor och liknande kan aldrig ersätta det. Hade jag varit i färd med att skaffa en början till studioljus hade jag alla gånger valt ett blixtljus system, må det vara det allra billigaste. Sen hade jag skaffat någon annan reflektor än den där värdelösa paraplyreflektorn som sitter monterad på blixtpaketen. Det ger rätt mycket att kunna ljussätta med nånting annat än bara paraplyer och softboxar...
... var det någon som orkade igenom allt detta, inlägget blev lite väl långt kanske
/Jacob vP