Annons

Fast ljus/ blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

AnetteD

Medlem
Har sökt runt i forumet men inte riktigt hittat svar på min fråga.....
Jag fotar ganska mycket porträtt och gillar att använda mig av befintligt ljus. Nu räcker ju inte alltid det ljuset till och jag använder mig då av en extern blixt. Nu till min fråga: har jag någon användning av en softbox på stativ med lågenergilampa? Ska fota ett event med porträttfoton i lite halvtaskig belysning men känner mig osäker på att hantera flera blixtrar och tänkte då att en fast belysning kanske skulle vara nåt? Vad säger ni med mer erfarenhet?

MVH Anette
 
Kan det bli så mycket ljus av det? Lågenergilampa - låter inte som om den ger så mycket värme, vilket annars kan bli ett problem till.
 
Räkna på slutartiderna du behöver.

En normalstark sko-blixt ger ca 15Ws ljusenergi. En större dedikerad blixt ger allt från 150 upp till 600Ws.

Om vi håller oss till att jämföra med skoblixten, det svagaste alternativet:
15Ws = 15W ljusenergi under en full sekunds slutartid.
Vill du ersätta detta med fast belysning (räkna 50% effektivitet el>ljus):
30W lågenergilampa ger 1s slutartid
300W lågenergilampor ger 1/10s slutartid
3000W (3 kilowatt) lågenergilampor ger 1/100s slutartid.

Så vill du hålla 1/100s på låga ISO där det tidigare räckte med en normal skoblixt på (nästan iaf) full effekt måste du alltså leta rätt på ca 3000W lånergilampor.

Till och med de videobelysningar jag provat (bestående av 12st 36W fullfärgslysrör i något som liknar ett vinklingsbart ljusbord) är alldeles för svaga för att använda vettigt vid modellfotografering. 4-5st hade nog räckt, men då börjar både storlek och pris bli löjligt.
 
...Och då kommer din externa blixt ge 100x mer ljus än softboxen, så den kommer inte påverka bilden - du kommer inte ens kunna se skillnad på en bild med/utan softboxen med en fast energisparlampa i om du inte håller dig på ISO800 och 1/50s.... :)

Sen tillkommer ett ytterligare problem, att energisparlampan ligger på 3200K, och din blixt på ca 5500K. Det är besvärligt att blanda ljus på det sättet om man inte sänker blixten med en korrigeringsgel.

Det bästa är ju att du faktiskt provar dig fram själv?

Ta en nallebjörn eller vad som helst som sitter still :) och prova med olika belysningar. Se vad du får för slutartider, och hur ljuset fungerar.

Om det är tveksamheter ang. blixtar som är problemet så råder jag dig nog ÄNDÅ att tänka över det här med fast belysning en gång till. Är det en kostnadsfråga finns det ju anpassningfästen så att man kan sätta vanliga skoblixtar till både paraply och i softboxar - kanske nåt att tänka på?
 
Nu är jag inte något vidunder på blixtfotografering, men en reflexskärm kan kanske vara användbart, lite beroende på hur blixten är placerad.

För att testa reflexskärm i praktiken kan man ta något lite mindre än en människa (tex en nallebjörn ;-) och använda ett vitt papper som reflexskärm.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.