ANNONS
Annons

Fast, liten normal till NEX-5N

Produkter
(logga in för att koppla)

boran

Aktiv medlem
Jag har precis köpt en NEX-5N med kit-zoomen, men saknar ett pankaksobjektiv på 35mm i sortimentet.

Jag skulle vilja ha tips på andra objektiv med ungefär den brännvidden. Skärpa är viktigare än autofokus, men det viktigaste är att kombinationen adapter + objektiv blir liten.

Contax G 28/2.8 är ett väldigt trevligt mätsökarobjektiv (litet) som presterar i absolut toppklass. Ett av dom bästa Carl Zeiss gjort och kan hittas på ebay under 3000:-. Deras 45/2 är om möjligt ännu bättre och fås för samma summa, kanske mindre.

Tack för svaren, det var bra tips båda två! Jag har kollat lite till och det verkar som att även Voigtländer 35/1.4 är ett bra alternativ.

Tack för svaren, det var bra tips båda två! Jag har kollat lite till och det verkar som att även Voigtländer 35/1.4 är ett bra alternativ.

Ett riktigt trevligt objektiv och vill du ha ännu kompaktare objektiv finns Voigtländer Color Skopar 35mm f/2.5 P II. En fördel med rangefinderobjektiv är att även adaptern blir rätt kompakt.

Hej
Jag kör med Konica 40 mm 1.8.
MF focus men bra särpa och inte så långt.....

http://www.buhla.de/Foto/Konica/Objektive/e40_18.html
Även om Konica hade det kortaste registeravståndet (avståndet mellan bajonett och film/sensor) av alla SLR-kameror för småbildsformatet så är det ändå drygt 2 cm längre än det för Nex. Med adapter blir alltså objektivet nästan 5 cm långt. Ingen pannkaka precis, utan snarare en kroppkaka. :)
Mätsökarkameror har kortare registeravstånd så objektiv till såna kräver inte lika bred adapter. Men kortast registeravstånd har ju de nya spegellösa kamerorna. Finns det inte någon adapter som gör det möjligt att montera Samsungs objektiv på NEX? I så fall skulle det bli det mest kompakta alternativet. Näst efter Sonys eget 20 mm.

Olle

Även om Konica hade det kortaste registeravståndet (avståndet mellan bajonett och film/sensor) av alla SLR-kameror för småbildsformatet så är det ändå drygt 2 cm längre än det för Nex. Med adapter blir alltså objektivet nästan 5 cm långt. Ingen pannkaka precis, utan snarare en kroppkaka. :)
Mätsökarkameror har kortare registeravstånd så objektiv till såna kräver inte lika bred adapter. Men kortast registeravstånd har ju de nya spegellösa kamerorna. Finns det inte någon adapter som gör det möjligt att montera Samsungs objektiv på NEX? I så fall skulle det bli det mest kompakta alternativet. Näst efter Sonys eget 20 mm.

Olle

Helt klart en kroppkaka. Men man får vad man betalar för :). Någon 100 lapp jmf med några 1000 lappar.

Skärpan är dock kanon

Finns även nya pankakor att köpa som skall vara ok
http://www.japanexposures.com/shop/product_info.php?products_id=481

(finns i denna tråd http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1697848&postcount=18)

Gäller dock att se upp för de gamla rangefinder objektiv som är väldigt vidvinkliga. Gällaer på alla utom nya nex-5N som verkar ha en optimerad sensor i ytterkant för att slippa färjskiftningar. Detta pga att bakre linsen kommer väldigt nära sensorn. Och dess mikrolinser eller dyligt har svårt med ljus i så snäva vinklar.

Ett riktigt trevligt objektiv och vill du ha ännu kompaktare objektiv finns Voigtländer Color Skopar 35mm f/2.5 P II. En fördel med rangefinderobjektiv är att även adaptern blir rätt kompakt.

Ja det var ju en riktigt trevlig liten sak. Jag känner inte till begreppet rangefinderobjektiv sedan tidigare. Är det ngt speciellt man bör känna till eller har det bara med intern konstruktion att göra?

Den oskyldiga ursprungsfrågan verkar ju kunna bli hur kostsam som helst... :)

Ja det var ju en riktigt trevlig liten sak. Jag känner inte till begreppet rangefinderobjektiv sedan tidigare. Är det ngt speciellt man bör känna till eller har det bara med intern konstruktion att göra?
"rangefinderobjektiv" är svengelska för mätsökarobjektiv. Exempel på mätsökarkameror är Leicas M-kameror. Finns både digitala och analoga. De har, till skillnad från SLR-kameror, ingen spegel mellan objektiv och film/sensor. Därför kan registeravståndet göras betydligt kortare och adaptern till NEX blir mindre.

Olle

En klassiker, men lite dyr sådan, är förstås en Leitz/Leica Summicron 35.

Jag har en "version III" från 70-talet som är liten och gedigen och tillräckligt skarpt för mina behov. Bildkvaliteten är nog bättre i senare "version IV" och framför allt ASPH-versionen, men dessa är ännu dyrare (och i version IV-fallet också med tveksam mekanisk kvalitet då lim och plast ingår i konstruktionen).

En variant som borde bli ganska liten är nikon e-series 35mm. Inte så vanlig , men kan dyka upp på ebay. Mycket kompakt objektiv.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar