Annons

Fast 50mm till D40

Produkter
(logga in för att koppla)

barajagjohanna

Aktiv medlem
Hej!

Jag är sugen på att köpa ett fast 50mm-objektiv till min Nikon D40. Det jag är lite funderasam på är allt snack om att autofokusen inte fungerar... är det någon som har koll? Kan jag köpa ett fast 50mm-objektiv där autofokusen fungerar? I så fall vilket/vilka? Jag vill kunna få så bra skärpedjup som möjligt.

/Johanna
 
Hej!

Jag är sugen på att köpa ett fast 50mm-objektiv till min Nikon D40. Det jag är lite funderasam på är allt snack om att autofokusen inte fungerar... är det någon som har koll? Kan jag köpa ett fast 50mm-objektiv där autofokusen fungerar? I så fall vilket/vilka? Jag vill kunna få så bra skärpedjup som möjligt.
Du har i dagsläget bara ett val, nämligen Sigma 50/1,4 HSM, om du vill ha autofokus. Nikon har annonserat ett nytt 50/1,4 AF-S som också ger autofokus med D40, men det väntas inte komma förrän i december vad jag vet. Det kommer att bli avsevärt mindre och lättare än Sigman, men de verkar ha ganska precis samma pris.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=123802
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=AFS50_14
 
Du har i dagsläget bara ett val, nämligen Sigma 50/1,4 HSM, om du vill ha autofokus. Nikon har annonserat ett nytt 50/1,4 AF-S som också ger autofokus med D40, men det väntas inte komma förrän i december vad jag vet. Det kommer att bli avsevärt mindre och lättare än Sigman, men de verkar ha ganska precis samma pris.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=123802
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=AFS50_14


Är det så illa alltså? De objektiv jag sett har varit i alla fall halva priset mot de du tog upp. Jag funderar nästan på att köpa ett kamerahus och sälja min D40. Vet inte vad jag borde ha bara.

Tack för svaret!
 
Är det så illa alltså? De objektiv jag sett har varit i alla fall halva priset mot de du tog upp. Jag funderar nästan på att köpa ett kamerahus och sälja min D40. Vet inte vad jag borde ha bara.

Tack för svaret!
Ja, så illa är det, och tyvärr verkar nästan alla D40-köpare ha missat att objektivet kräver inbyggd fokusmotor om man vill ha autofokus. Jag antar att man kan skylla det delvis på inkompetenta säljare, men också på Nikons marknadsavdelning. Och köparen, förstås.

Tillägg: Å andra sidan så är antagligen de två ovanstående objektiven bland det bästa på marknaden, oavsett märke. Ska du byta upp dig till ett annat kamerahus och köpa en billig femtia så blir det antagligen minst lika dyrt i slutändan i alla fall.
 
Är det så illa alltså? De objektiv jag sett har varit i alla fall halva priset mot de du tog upp. Jag funderar nästan på att köpa ett kamerahus och sälja min D40. Vet inte vad jag borde ha bara.

Tack för svaret!

Det blir ju i alla fall billigare att köpa en nikkor 50 af-s än att köpa ett nytt kamerahus. Å andra sidan skulle ett nytt kamerahus (om det har inbyggd af-motor) klara en hel massa äldra af-optik. Samtidigt kankse du har "växt ur" din D40, och då är det väl, inom ramen för Nikon, dags för en D90 eller D300. Mitt råd är oftast att satsa på optik. Jag skulle spara till en 50 af-s om inte det är fler saker än avsaknaden av af-motor i huset som du saknar.

Kalle
 
Ett alternativ är ju att byta till begagnade varianter av D50-D70-D200.
Alla dessa har fokusmotor i huset.
 
Ett alternativ är ju att byta till begagnade varianter av D50-D70-D200.
Alla dessa har fokusmotor i huset.

D80 går att få riktigt billigt nu också både ny och begagnad.
Men köpa nytt hus för att få autofocus på en billigare 50mm....
billigaste då är att köpa de dyrare objektiven med inbyggd motor, trots allt skulle jag tro.

Om du däremot "växt" ur din D40 kan nytt hus vara intressant.
 
Varför vill du ha just en 50'a ?
Den brännvidden på din kamera är väl inte speciellt rolig, bakgrundsoskärpan dom nuvarande ger är inget som gör en glad heller, en 85/f1.8 eller en 60/2.8 makro är nog betydligt roligare objektiv på din kamera.

/kent
 
Varför vill du ha just en 50'a ?
Den brännvidden på din kamera är väl inte speciellt rolig, bakgrundsoskärpan dom nuvarande ger är inget som gör en glad heller, en 85/f1.8 eller en 60/2.8 makro är nog betydligt roligare objektiv på din kamera.

/kent

Haha, vilket svar. Själv brukar jag fundera på varför folk köper röda bilar. Det är verkligen ingen rolig färg på en bil.
 
Varför vill du ha just en 50'a ?
Den brännvidden på din kamera är väl inte speciellt rolig, bakgrundsoskärpan dom nuvarande ger är inget som gör en glad heller, en 85/f1.8 eller en 60/2.8 makro är nog betydligt roligare objektiv på din kamera.

/kent


Jag har inte stenkoll på vad jag behöver. Jag vill ha ett objektiv där jag får bättre skärpedjup. Idag kommer jag till f3.5 som lägst och då måste jag zooma ut till 18mm. Jag har testat en kompis fast 50mm och det blir oerhört sköna bilder.

Jag gillar att ta porträtt och närbilder överhuvudtaget. Har någon en annan idé på vad jag borde ha, så tas tips emot. Jag är inte särskilt duktig på vad man "ska" ha.

Brännvidden på min kamera är inte särskilt rolig? Möjligt, men det är en D40 jag har. Jag pluggar och fotandet är mest en hobby, därav känner jag inte för att lägga onödigt mycket pengar på kamerahus/kamera/objektiv.
 
Haha, vilket svar. Själv brukar jag fundera på varför folk köper röda bilar. Det är verkligen ingen rolig färg på en bil.

Det håller jag med om, det blir ett jävla vaxande med röda bilar, smaken är ju som baken, men jag långt ifrån är ensam om att tycka Bokeh'n på Nikons 50mm gluggar är riktigt kass, och det var väl kortare skärpedjup som trådskaparen var ute efter, även om hon uttryckte sig luddigt, och då är det väl kanske viktigt att den ser bra ut också.

/kent
 
Om du vill fota närbilder så har 60/2,8G en väldigt kort närgräns. Det är ett makroobjektiv som ger förstoringsgraden 1:1. Dvs du kan fylla upp bilden med föremål som är lika stora som sensorn.

Annars ger ett ljusstarkare objektiv ett kortare skärpedjup vilket är bra om man vill frilägga personer mot en suddig bakgrund på lite större avstånd.
 
Det ser jättebra ut. Men vad är det som gör det bättre än Sigma 50/1,4 HSM eller Nikon 50/1,4 AF-S? Det gilla jag förstår... :) ...så borde de två sistnämnda ge ett bättre skärpedjup, eller?
"Bättre" är ett märkligt ord när man talar om skärpedjup. Ibland är det bättre med långt skärpedjup och ibland tvärtom. Men du menar förstås att du vill ha kortare skärpedjup, och då är det mycket riktigt stor bländaröppning som behövs.
Sigma 50/1,4 och Nikon 50/1,4 har två steg större ljusstyrka än 60/2,8, vilket innebär att du får "dubbelt så mycket oskärpa", om man nu kan säga så. Om en punkt i bakgrunden smetas ut till en oskärpecirkel på 10 mm i bilden med f/2,8, så kommer den att bli 20 mm vid f/1,4.
60/2,8 är avsedd för närbilder, men den funkar bra även på långt håll. Dock är det nog inte rätt objektiv för dig om det är just kort skärpedjup du vill åt.
Det du kan göra är att köpa ett manuellt äldre 50/1,4, 50/1,8 eller 50/2. De kostar inte mycket (från femhundra och uppåt ungefär), så även om det blir lite bökigt att använda så kan det kanske funka till porträtt. Det du måste göra då är att fokusera manuellt och prova dig fram till vilken slutartid du behöver för rätt exponering, eftersom kameran inte ger någon ljusmätning med ett sådant objektiv. Men det kanske det kan vara värt om det är billigt?
 
Okej. Tack så mycket för tips! Det här är svårt! Makroobjektiv är något jag velat ha länge. Det är i dyraste laget dock. Jag får fundera lite...
 
Medan du funderar kan du ju köpa en begagnad 50/1.8 och pröva litet, de kostar runt eller strax under tusenlappen. Du får visserligen ingen autofokus, men det finns folk som kan ställa in skärpan utan, även på en D40. Litet hjälp får du av den gröna fokuslampan, men den ger inte bergsäkert full skärpa. Om din modell står still, kan man ju alltid ta en sekvens och lägga skärpan lite isär.

Förr fanns inte AF alls, tänk på det. Sökaren var ofta bättre, men ändå!

Det är god omsättning på 50/1.8, så den är både lättköpt och lättsåld.

Per.
 
Hej!

Jag är sugen på att köpa ett fast 50mm-objektiv till min Nikon D40. Det jag är lite funderasam på är allt snack om att autofokusen inte fungerar... är det någon som har koll? Kan jag köpa ett fast 50mm-objektiv där autofokusen fungerar? I så fall vilket/vilka? Jag vill kunna få så bra skärpedjup som möjligt.

/Johanna

Jag har precis beställt ett 50mm/1.8 till min D40. Jag har inte provat objektivet förut, men jag har pratat med många ägare till just det här obejktivet.
Att det inte är AF tycker jag inte du ska hänga upp dig på. Manuellt är faktiskt ganska roligt
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.