Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fast 400 5.6 eller 70-200 2.8 x2 extender?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mette B

Aktiv medlem
Finns det någon som kan hjälpa mig att reda ut vad som är bäst, att satsa på om man väljer mellan fast canon 400 5.6 eller canon 70-200 2.8 IS med x2 extender? Jag skall i första hand använda det för en safariresa till Tanzania men kanske även lite andra natur/sportbilder. Jag kommer ha två kamror med mig, en 6D och en 40D.
 
Ett fast 400:a ger ju klart bättre bildkvalitet än en zoom, i synnerhet när zoomande sitter på en teleförlängare. Å andra sidan ger en zoom större flexibilitet.

Jag skulle säga att det beror på vad du har tänkt ha för objektiv på den andra kameran. En kamera med ett 70-200 och en med ett fast 400 är en kanonkombination.

Annars är ju Canons 100-400 ett populärt objektiv för till.ex. Safari.
 
Jag har redan ett 70-200 och en gammal extender men tycker att bilderna blir gryniga och fokuseringen är seg så tanken var att använda 70-200 på ena kameran (vet ej vilken) och sedan köpa ett fast 400 till den andra. Sedan byta till vidvinkel vid behov. Jag ville bara försäkra mig om att jag inte gör ett dumt val.
 
Det låter rätt tänkt. Jag har båda - 70-200/2.8 utan IS och 400/5.6. Har också provat zoomen med extender men det blir dåligt resultat. Men du får många kilo kamera att kånka runt med ;-)

Glöm inte att skaffa en liten "beanbag" att sätta kamera mot när du plåtar genom bildörren.
 
Jag skall i första hand använda det för en safariresa till Tanzania ...
På safari är flexibilitet ofta avgörande. Antingen löser man det med tre-fyra hus med olika brännvidder eller med zoom. Jag har ingen erfarenhet av 70-200 med extender, men 100-400 är ett utmärkt safariobjektiv.
 
Förutsatt att du syftar på 70-200/2.8 II så är den riktigt skarp i bildcentrum med Extender 2x III på 400mm, men skärpan faller i kanterna. Den stora förlusten är fokushastighet och den stora vinsten är bildstabilisering. Jag sålde zoomkombinationen och behöll mitt 400/5,6, främst för att fota fågel. Men som någon skrev, 100-400L är nog bästa valet för safari.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.