Annons

fascinating foto

Produkter
(logga in för att koppla)

walter-g

Aktiv medlem
Man blir vid forumläsande klart "impad" av bredden på fotografiskexperimentlusta hos många medlemmar.Primitiva HOLGA och liknande kameror tjusar än, dem som redan vet mycket, efter lång erfarenhet,digital kameran förväntas hos många nybörjare utan praktiska förkunskaper,lösa alla tidigare kända fotografiska grundregler och tolkningar,och när så inte blir fallet,så blir förvåningen stor.Samtidigt undrar man varför frågeställarna i sistnämdafall inte noggrant läst kamerans instruktionsboken eller andra böcker i ämnet.Dom flesta bilförare har väl lärt sej cykla innan dess,och äger man ingen bil,så har man väl använt en 3 hjuling före cykeln.

Ja..det är ju dumt att läsa instruktionsböcer.. man kan ju faktiskt lära sig något... ;p

walter-g skrev:
Man blir vid forumläsande klart "impad" av bredden på fotografiskexperimentlusta hos många medlemmar.Primitiva HOLGA och liknande kameror tjusar än, dem som redan vet mycket, efter lång erfarenhet,digital kameran förväntas hos många nybörjare utan praktiska förkunskaper,lösa alla tidigare kända fotografiska grundregler och tolkningar,och när så inte blir fallet,så blir förvåningen stor.Samtidigt undrar man varför frågeställarna i sistnämdafall inte noggrant läst kamerans instruktionsboken eller andra böcker i ämnet.Dom flesta bilförare har väl lärt sej cykla innan dess,och äger man ingen bil,så har man väl använt en 3 hjuling före cykeln.

Instruktionsboken till sin kamera är ju självklart bra att läsa, men jag får ställa samma fråga här som jag gjort i en annan tråd där en kille blev nästan påhoppad för frågan han ställde. Var går gränsen för vilka frågor man får ställa här, och vilka man skall hitta i övrig litteratur. I den tråden hänvisades han till och med till Google. Vilka är denna sida till för?. Alla som vill lära sig mer om foto, eller avancerade utövare som vill utvecklas ännu mer eller proffs?. Var går gränsen?

Re: Re: fascinating foto

sjost skrev:
Instruktionsboken till sin kamera är ju självklart bra att läsa, men jag får ställa samma fråga här som jag gjort i en annan tråd där en kille blev nästan påhoppad för frågan han ställde. Var går gränsen för vilka frågor man får ställa här, och vilka man skall hitta i övrig litteratur. I den tråden hänvisades han till och med till Google. Vilka är denna sida till för?. Alla som vill lära sig mer om foto, eller avancerade utövare som vill utvecklas ännu mer eller proffs?. Var går gränsen?

Tycker man inte att en fråga är värd att besvara så låter man väl bli? Kan det inte vara så enkelt? Dvs alla frågor ok, men det finns inga garantier att man får svar.

/Daniel

Jag är nog mest förvånad att man som förstakamera väljer en pjäs för 10-15kkr, utan att ha en aning om vad t.ex. bländaren har för funktion och betydelse. Jag tror att många tyvärr köper en identitet med prylarna utan att veta om man ens vill ha foto som hobby. Det är bara att gratulera försäljaren....

jernweg skrev:
Jag är nog mest förvånad att man som förstakamera väljer en pjäs för 10-15kkr, utan att ha en aning om vad t.ex. bländaren har för funktion och betydelse. Jag tror att många tyvärr köper en identitet med prylarna utan att veta om man ens vill ha foto som hobby. Det är bara att gratulera försäljaren....

Om det är en analog systemkamera begagnad för 1500 då? Pengarna har väl ingen betydelse. Själv tog jag bilder med en digitalkompakt på autoläget i 2 år innan jag ville ha en ny kamera, men när jag köpte den hade jag ingen aning om bländare och slutartider och allt. Det lärde jag mig och lär mig fortfarande mest av här på fotosidan. Manualen är till hjälp, men att läsa om fotografering här ger mig 1000 ggr mer än att titta i manualen.

Jesper Ekvall (Jeppe) skrev:
Ja..det är ju dumt att läsa instruktionsböcer.. man kan ju faktiskt lära sig något... ;p

då ska vi inte tala om hur omanligt det är...

sjost skrev:
Om det är en analog systemkamera begagnad för 1500 då? Pengarna har väl ingen betydelse. Själv tog jag bilder med en digitalkompakt på autoläget i 2 år innan jag ville ha en ny kamera, men när jag köpte den hade jag ingen aning om bländare och slutartider och allt. Det lärde jag mig och lär mig fortfarande mest av här på fotosidan. Manualen är till hjälp, men att läsa om fotografering här ger mig 1000 ggr mer än att titta i manualen.

Nej pengarna spelar ingen större roll, men det finns ingen faktor som gör att bilderna blir bättre ju dyrare kameran är. Däremot tror jag att det finns en erfarenhetsfaktor som åstadkommer bättre bilder. Risken med en värstingkamera är att den rene nybörjaren drunknar i alla finesser och aldrig tar bilden han eller hon drömmer om därför att man har tröttnat innan man lärt sig tekniken. Du har däremot gjort helt rätt tycker jag, kännt dig för och skaffat grejor allteftersom du och ditt fotograferande har utvecklats...

walter-g skrev:

det beror nog på att man är olika. en del läser på, och en del tar reda på det på annat vis.
spelar ju inte så stor roll vilket man väljer. huvudaken man får svaret man söker. förrutom att man kanske retar en och annan genom att ställa frågor som står i manualen

:)

sen vill jag invända mot din jämförelse. att lära sig cykla är inget man pluggar till väl?

matsw skrev:
Jesper Ekvall (Jeppe) skrev:

då ska vi inte tala om hur omanligt det är...

Nä menar man kan ju inte fråga efter vägen när man har gått vilse heller...

Fast min favorit är typen.. "Jag har just köpt en eos 1D och undrar vad RAW är för något, kan man steka det? ...och varför lyser siffran 8.0/125 i hålet man tittar i? -Sen har jag tagit en bild av en cykelkällare, kan någon tala om för mig hur jag ska göra i photoshop för att få den att se ut som en tropisk sandstrand?"

eller...

systerdiesel skrev:
Fast min favorit är typen.. "Jag har just köpt en eos 1D och undrar vad RAW är för något, kan man steka det? ...och varför lyser siffran 8.0/125 i hålet man tittar i? -Sen har jag tagit en bild av en cykelkällare, kan någon tala om för mig hur jag ska göra i photoshop för att få den att se ut som en tropisk sandstrand?"

-jag har nu fota mitt linslock (på opiken) 29 ggr och funnit en röd pixel på min 300D, e det normalt eller skall jag skicka tillbaks den till nikon...

Jag vet inte hur era instruktionsböcker ser ut men för en nybörjare är de jag läst inte till mycket hjälp.

På sid. 44 står det vad RAW är som exempel. Jag bad min intelligenta programmerarfru att läsa och berätta för mig vad RAW är. Hon gick bet på den uppgiften.
Nåväl, kunde hon kanske slå i boken för att lära sig förstå skärpedjup?
...För att få en idé hur en bild kommer att se ut med aktuell bländarinställning, tryck och håll skärpedjupskontrollknappen intryckt...
Lysande, man kan se hur bilden kommer att se ut...

Om man som nybörjare köper en kamera, oavsett pris, är man inte mycket hjälpt av att läsa instruktionsboken. Man behöver en kurs eller någon form av handledning.

Dessa böcker/häften är till för att lära sig hantera en viss kamera, inte för att lära sig fotografera.

När jag tänker på alla de som köpt sig en dyr kamera utan att kunna särskilt mycket blir jag faktiskt lite avundsjuk.
Jag minns början av åttiotalet när jag började lära mig fotografi med min CE-4, vilken glädje det var när logiken började gå upp för mig, att jag kunde kontrollera bilden vad gäller teknik och budskap.

Försök se det positivt att fotografi fortfarande är en intressant syssla, så pass att många bränner pengar på det.

Visar en bild på hur min instruktionsbok såg ut efter en vecka.
Att jag är man har jag bevisat på andra sätt än genom att inte läsa manualer. ;-)

Bilagor

• manual.jpg
    manual.jpg
    19.4 KB · Visningar: 1,634
walter-g skrev:
Samtidigt undrar man varför frågeställarna i sistnämdafall inte noggrant läst kamerans instruktionsboken eller andra böcker i ämnet. Dom flesta bilförare har väl lärt sej cykla innan dess,och äger man ingen bil,så har man väl använt en 3 hjuling före cykeln.
Ögnar igenom instruktionsboken till min cykel. Det står en massa i den, hur man ställer in sadeln, vad för slags olja pedalerna skall ha osv. Det finns tom en sprängskiss på växelnavet, vad man nu skall ha det till men inte en rad om hur man cyklar. Tror inte man kan lära sig köra bil genom att läsa den instruktionsboken heller så varför skulle man kunna lära sig fotografera genom att läsa kamerans instruktionsbok?

Jag tycker tvärtom att det är många manualer som innehåller små fina tips och trix. Bland annat hur man slipper bli lurad av ett ljust fönster, mäta ljuset och komponera om, alternativt använda annan focuspunkt, eller hur man använder blixt och FEL i samma situation.

Manualen till min kamera illustrerar dessutom med bildexempel skillnaden mellan stor och liten bländare. Stort och litet skärpedjup. Både med diagram över hur det ligger(sett från sidan) och med bilder där bakgrunden är suddig kontra skarp.

Dessutom har den mindre format än en pocketbok samt är rätt tunn.

Tack för det Canon.

sjost skrev:
Instruktionsboken till sin kamera är ju självklart bra att läsa, men jag får ställa samma fråga här som jag gjort i en annan tråd där en kille blev nästan påhoppad för frågan han ställde. Var går gränsen för vilka frågor man får ställa här, och vilka man skall hitta i övrig litteratur.
Jag skulle aldrig få för mig att attackera nybörjarfrågor men det finns ytterligare en aspekt. Jag anser att det är nonchalant och respektlöst att inte först anstränga sig själv lite innan man ber om gratishjälp.

För övrigt tycker jag att även Nikons manualer är rätt läsvärda.

Re: Re: fascinating foto

tormig skrev:
Ögnar igenom instruktionsboken till min cykel. Det står en massa i den, hur man ställer in sadeln, vad för slags olja pedalerna skall ha osv. Det finns tom en sprängskiss på växelnavet, vad man nu skall ha det till men inte en rad om hur man cyklar. Tror inte man kan lära sig köra bil genom att läsa den instruktionsboken heller så varför skulle man kunna lära sig fotografera genom att läsa kamerans instruktionsbok?

Sant, man kan inte lära sig att fotografera i instruktionsboken. MEN man kan däremot lära sig hur prylen man har köpt fungerar. Inte för att det hör till tråden men jag tror inte det finns ett jägarforum där man frågar varför sköt jag en häst när det var en älg som jag hade tänkt att skjuta.....

Men för att jaga krävs det lite mer förberedelser också. Det är väl inte för inte jägarexamen finns.

Körkort. Vapenlicens. Olika certifikat för behörigheter och utbildningar, etc.

----------- I -----------
Men foto, den nya folkhobbyn, köp en kamera och du är proffs. Speciellt om kameran är dyr, svart och har stor optik.

Alterantivt att den är asbillig, liten, fast optik och digital zoom. Då kan du alltid knälla på att utrustningen är skit om det inte blir bra bilder.

De flesta personer måste gå alla stegen för att känna sig trygga. t ex A-B-C-D

Medans andra. T ex jag brukar hoppa från A-D direkt. Jag öppnar bara instruktionsboken när jag det blir fel på mina prylar. Min första kamera köpte jag för 1½ årsedan. Minolta dynax 4. Hade aldrig fotat med digital system i hela mitt liv. Det blev en verklig vändning. Köpte efter 3 veckor en Canon D60. Läser och testar hur allting fungerar. Sen tycker jag inte den var speciellt dyr heller. :D Instruktionsböcker är bra för de som behöver dem. Internet är var jag hittar all min information. Bländare, Slutare, hur man tar sig vidare till olika nivåer i fotograferandet osv.

Manlighet mäts i längd. Det vet vi alla :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar