Annons

Fasas 40D ut?

Produkter
(logga in för att koppla)

sundsten

Medlem
Hej
Jag har planer att köpa mig ett ihopplock med bland annat Canon 40D i, men nu har cyberphoto plockat bort det rena huset och säljer bara ett kit-paket. Och kollar man på prisjakt är det inte många som har den i lager. Kommer den att slängas ut från butikerna eller är det bara en formsvacka i deras lager?

/ Viktor

Funderar på precis samma sak. Scandinavian har den inte heller i sortimentet längre. Frågade på Japan Photo igår och enligt dem så är den inte på väg ut, eller så mörkar de bara för att kunna sälja slut sina sista hus. Lite tråkigt om bara 50D blir kvar då den är betydligt dyrare och inte lika prisvärd enligt mig. Man vill ju inte slå till på en 40D heller om det visar sig att det t.ex. kommer en 60D snart och 50D sänks. Jag är inte helt uppdaterad på ryktena men när kan det tänkas att en 60D presenteras i så fall? 19 augusti läste jag nånstans, är det någon mässa då eller?

Ah vi tänker ganska lika, jo tror inte butikerna säger det rakt ut. Jag får nog ha lite is i magen och hålla utkik efter nyheter angående detta. :)

vet inte om 50D är mycket dyrare relativt sett, 50D kostar ungefär lika mycket som 40D gjorde när den var lika gammal som 50D är idag...

så väntar ni 1-2 år så kommer 50D kosta lika mycket som 40D gjorde innan den "försvann"

fast det är mer pengar att lägga upp om man vill ha en kamera nu...

40D var en ganska trevlig kamera så får ni tag på en så blir ni nog nöjda...

Helt klart, priset på 40D nu är väldigt bra. Kommer förmodligen försöka få tag i en sådan när jag väl ska handla.

finns några stycken på blocket, dock ganska dyra, men det är en förhandlingssak..... en av dom hade garanti kvar oxå...

då får du köpa 50D .. :)

jag vet hur det är, har man bestämt sig så vill man ha den genast.. 5DMKII eller 500D är andra alternativ, dock så är det första lite magstarkt rent ekonomiskt...

Ja, nä för min del var det mest ett hypotetiskt resonemang. Jag gjorde slag i saken och skaffade en 5Dmk2:a lagom till jul förra året. Min poäng var att det alltid är nånting billigare och bättre runt hörnet, om man väntar 1-2 år nu så finns det ytterligare nåt bättre att vänta på då...så när ska man egentligen handla?

Ja, nä för min del var det mest ett hypotetiskt resonemang. Jag gjorde slag i saken och skaffade en 5Dmk2:a lagom till jul förra året. Min poäng var att det alltid är nånting billigare och bättre runt hörnet, om man väntar 1-2 år nu så finns det ytterligare nåt bättre att vänta på då...så när ska man egentligen handla?

så är du nöjd med 5an?, för den har väl inte på snart ett år direkt gått ned i pris och det är inte något direkt som slår den. om man bortser från autofocusen som är ok men inte super. Vädertätningen testade jag helgen och kan säga att man blir nog inte missnäjd med den delen i alla fall..

Kameran är ju ändå trots allt snart 2år gammal.. lär väl bytas ut mot 50D och sen tar nästföljare 60D över 50D's plats?

40D är en bra kamera!

Jag tror absolut att 40D är på väg att fasas ut. Canon brukar väl inte behålla "förgångarna" i produktion.

så är du nöjd med 5an?, för den har väl inte på snart ett år direkt gått ned i pris och det är inte något direkt som slår den. om man bortser från autofocusen som är ok men inte super. Vädertätningen testade jag helgen och kan säga att man blir nog inte missnäjd med den delen i alla fall..
Jag är alldeles utomordentligt nöjd med den. Att priset inte har gått ner särskilt mycket beror väl just på att den är Canons bästa i segmentet, så det finns ingen anledning att sänka priset.

Har inte utsatt den för nåt vidare väder än, så tätningen kan jag inte uttala mig om.

Rent allmänt blir jag imponerad av hur pass mycket bättre bilderna blir än med en billigare kamera. Ljusår ifrån instegsmodellerna. 40D och 50D var aldrig ens på tapeten när jag skulle byta upp mig från min gamla 400D, det var fullformat jag var ute efter och det ångrar jag inte en sekund.

Jag är alldeles utomordentligt nöjd med den. Att priset inte har gått ner särskilt mycket beror väl just på att den är Canons bästa i segmentet, så det finns ingen anledning att sänka priset.

Har inte utsatt den för nåt vidare väder än, så tätningen kan jag inte uttala mig om.

Rent allmänt blir jag imponerad av hur pass mycket bättre bilderna blir än med en billigare kamera. Ljusår ifrån instegsmodellerna. 40D och 50D var aldrig ens på tapeten när jag skulle byta upp mig från min gamla 400D, det var fullformat jag var ute efter och det ångrar jag inte en sekund.

bytte min 40D för några månader sedan, känner mig mycket mer bekväm med 5an och resultat från den.

Jag tror absolut att 40D är på väg att fasas ut. Canon brukar väl inte behålla "förgångarna" i produktion.

De gjorde det denna gången eftersom det var så mycket kritik emot 50D och på det viset kunde de totalt sälja fler hus, så jag tror att det var smart gjort av canon och köra bandet några gånger till med 40D, men som sagt - den sista 40D har redan lämnat Canons fabriker så visst tusan är den på väg att fasas ut!

De gjorde det denna gången eftersom det var så mycket kritik emot 50D och på det viset kunde de totalt sälja fler hus, så jag tror att det var smart gjort av canon och köra bandet några gånger till med 40D, men som sagt - den sista 40D har redan lämnat Canons fabriker så visst tusan är den på väg att fasas ut!
Ajdå, det hade inte jag riktig koll på.
Men ½ rätt får jag va´? :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar