Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
fartkameror vs slavblixt
- Trådstartare thompan
- Start datum
EriKarlsson
Aktiv medlem
Känner du skillnad på 70 och 75 km/h i en modern bil, alltså? Även i ett läge där du ligger på en helt tom E4 och ska färdas 30 mil varav 8-10 är avverkade? Beundransvärt i så fall...
leffe.j
Aktiv medlem
Robin Gyllander skrev:
Hur kan snuten se om man har reflexsprej eller inte?
Tja säg det, de kanske tar ett foto och kollar om det reflekterar hehe.
I alla fall riskerar man 1500 kr i bot.
P-E Claesson
Aktiv medlem
Det ät möjligen inte så att de kör med förblixt? Isåfall smäller ju slavblixten av för tidigt. Men å andra sidan så borde den då lura eventuell ljusmätning. Resultatet kanske blir en rejäl underexponering?
PMD
Aktiv medlem
Förmodligen inte, men om man håller hastighetsmätarnålen på eller under strecket som motsvarar gällande hastighetsbegränsning, så är risken mycket liten att man halkar upp för långt över gränsen. Hastighetsmätarna på bilar är i allmänhet kalibrerade med en marginal så att de visar lite för mycket, så även om man kör 75 på mätaren så kör man förmodligen inte för fort.EriKarlsson skrev:
Känner du skillnad på 70 och 75 km/h i en modern bil, alltså?
Själv har jag farthållare och GPS.
RG
Avslutat medlemskap
leffe.j skrev:
Tja säg det, de kanske tar ett foto och kollar om det reflekterar hehe.
I alla fall riskerar man 1500 kr i bot.
Det lustiga är att min nummerplåt på moppen var ibland oavläslig om man fotade med blixt och syntes bar ibland och jag hade ingen sprej.
JOLidman
Aktiv medlem
PMD skrev:
Förmodligen inte, men om man håller hastighetsmätarnålen på eller under strecket som motsvarar gällande hastighetsbegränsning, så är risken mycket liten att man halkar upp för långt över gränsen. Hastighetsmätarna på bilar är i allmänhet kalibrerade med en marginal så att de visar lite för mycket, så även om man kör 75 på mätaren så kör man förmodligen inte för fort.
Själv har jag farthållare och GPS.
Har en V70 modell 08 med 225/50-17 och när hastighetsmätaren står på 100 så visar GPSen 95-96. Ganska linjär felvisning så jag lägger bara på 10 km och plockar in farthållaren.
Samtidigt vill jag gärna ha en "varnare" så att jag inte "sovande" (svårt att hålla sig vaken i 26,66 m/s) åker in i en 70-stäcka med 96 k/h.
Gillar inte att finnas med på rps idolfoto! / Jan-Olof
PMD
Aktiv medlem
Om man inte kan hålla sig vaken så ska man parkera bilen och sova en stund.JOLidman skrev:
Samtidigt vill jag gärna ha en "varnare" så att jag inte "sovande" (svårt att hålla sig vaken i 26,66 m/s) åker in i en 70-stäcka med 96 k/h.
Anddje
Aktiv medlem
Nej, lagen är inte ändrad på något sätt.leffe.j skrev:
Det finns en grej till som fungerar med vissa skyltar men som naturligtvis är förbjudet.
Det är att spreja med reflexsprej, vilket polisen för något år sedan påstod inte fungerade, men sedan man överbevisat dem i tv så lade man till reflexsprej i samma lag som smutsig oläslig skylt.
SFS 2001:650 7 kap 8§
1 st:
"Registreringsskyltarna skall vara väl synliga och hållas i sådant skick att de lätt kan avläsas. Under färd får last eller annat inte placeras så att skyltarna inte går att avläsa."
3 st:
"På en registreringsskylt får, förutom kontrollmärke, inte något annat tecken eller märke sättas än ett sådant som har satts på skylten vid tillverkningen."
De enda ändringarna gjorda i författningen är SFS 2007:1112, som inte berör den paragrafen öht.
Däremot skulle det kunna hända att man åker dit för det ändå, men lagen är densamma.
Senast ändrad:
Lena W
Aktiv medlem
EriKarlsson skrev:
Känner du skillnad på 70 och 75 km/h i en modern bil, alltså? Även i ett läge där du ligger på en helt tom E4 och ska färdas 30 mil varav 8-10 är avverkade? Beundransvärt i så fall...
Tacka vet jag farthållare. Upp till rätt hastighet och tryck på knappen.
Sedan blir det en sport att inte behöva bromsa och väja för andra, hehe!! Ja, nu menar jag inte att jag ligger i omkörningsfilen i 70 och morrar till bakomvarande som nosar en i häcken att "... det SKA va' 70 här".
Skämt åsido, där jag bor har de satt ut två fartkameror på en 50-sträcka. Båda direkt efter skymda och rätt skarpa kurvor, vilket gör att det banne mig inte kan vara någon som kör vidare fort där. Vad är vitsen då? Däremot finns det en skola i närheten med 30 utanför. Där finns ingen kamera... Ska då kanske tilläggas att där kamerorna sitter är det landsväg utan trottoar. Ingen bebyggelse finns och det finns inte heller någon anledning att promenera där, så valet av plats för kameran är tveksam. Hade varit bättre utanför skolan på tvärgatan - eller tvärvägen kanske man ska säga.
Göran Larsson
Aktiv medlem
Det är vägverket som sätter upp kameror på de vägar vägverket ansvarar för. Vägen utanför skolan är sannolikt kommunens ansvar.Lena W skrev:
Hade varit bättre utanför skolan på tvärgatan - eller tvärvägen kanske man ska säga.
Vägverket kan alltså inte sätta upp kameror där de behövs mest, så de sätter dem där de tjänar mest...
leffe.j
Aktiv medlem
FILM) (Anddje skrev:
Nej, lagen är inte ändrad på något sätt.
SFS 2001:650 7 kap 8§
1 st:
"Registreringsskyltarna skall vara väl synliga och hållas i sådant skick att de lätt kan avläsas. Under färd får last eller annat inte placeras så att skyltarna inte går att avläsa."
3 st:
"På en registreringsskylt får, förutom kontrollmärke, inte något annat tecken eller märke sättas än ett sådant som har satts på skylten vid tillverkningen."
De enda ändringarna gjorda i författningen är SFS 2007:1112, som inte berör den paragrafen öht.
Däremot skulle det kunna hända att man åker dit för det ändå, men lagen är densamma.
Det är även olagligt att framföra ett fordon med en svårtläst registreringsskylt. All form av försämring av läsbarheten är ett lagbrott, oavsett om det sker avsiktligt eller inte. Det gäller till exempel registreringsskyltar som:
är oläsbara på grund av smuts, is, snö eller liknande
är vinklade
är sprejade med reflexsprej
ligger helt eller delvis dolda i fönstret
har ändrade siffror och bokstäver
http://www.polisen.se/inter/util/nodeid=21434&pageversion=1.jsp?articleid=9716407
RG
Avslutat medlemskap
leffe.j skrev:
Det är även olagligt att framföra ett fordon med en svårtläst registreringsskylt. All form av försämring av läsbarheten är ett lagbrott, oavsett om det sker avsiktligt eller inte. Det gäller till exempel registreringsskyltar som:
är vinklade
http://www.polisen.se/inter/util/nodeid=21434&pageversion=1.jsp?articleid=9716407
Men jag har alltid undrat hur kollar de om man har reflexsperej ingen som vet säkert?
jofawe
Aktiv medlem
jag kan säga som så, att det råder INGA tvivel på om att man blir bländad när kamerorna tar ett kort, ganska skön blixt där i den där lådan.
Har blivit fotad 3 gånger nu (på 90 vägar) och det bör funka med en slavblixt, om än en stark sådan.
Jag brukar dock köra med det säkra kortet att ha solskyddet nere, enklast så.
Och nu vill jag inte ha en massa moralisar som klagar på att man inte får köra för fort, sånt orkar jag inte med, ni får sluta köra så jävla sakta istället så man slipper göra dumma omkörningar osv osv osv ...
btw.. satt det inte en nikon d1x i de där kamerorna förr? iallafall i de skåpen som står längs rv 25.
Har blivit fotad 3 gånger nu (på 90 vägar) och det bör funka med en slavblixt, om än en stark sådan.
Jag brukar dock köra med det säkra kortet att ha solskyddet nere, enklast så.
Och nu vill jag inte ha en massa moralisar som klagar på att man inte får köra för fort, sånt orkar jag inte med, ni får sluta köra så jävla sakta istället så man slipper göra dumma omkörningar osv osv osv ...
btw.. satt det inte en nikon d1x i de där kamerorna förr? iallafall i de skåpen som står längs rv 25.
Anddje
Aktiv medlem
Men lagen är inte ändrad, var vad jag ville ha fram. Den säger samma sak som alltid. Sen är det upp till rätten att tolka vad som står. Vad jag kunde hitta är inte just reflexspray prövat i HD, så oavsett vad polisen säger så är det inte helt säkertleffe.j skrev:
är vinklade
leffe.j
Aktiv medlem
FILM) (Anddje skrev:
Men lagen är inte ändrad, var vad jag ville ha fram. Den säger samma sak som alltid. Sen är det upp till rätten att tolka vad som står. Vad jag kunde hitta är inte just reflexspray prövat i HD, så oavsett vad polisen säger så är det inte helt säkert
Samma problem som vid tullarna i Stockholm, här finns lite att läsa.
http://www.automotorsport.se/nyhetsmall.asp?version=28656
leffe.j
Aktiv medlem
Robin Gyllander skrev:
Men jag har alltid undrat hur kollar de om man har reflexsperej ingen som vet säkert?
På den hemsidan jag lade ut här ovan så står det.
"Vägverket, som lagt ut avläsningen av regplåtarna till Manpower i Linköping, bryr sig inte över dess eventuella lagbrott. En bild som inte kan visa regplåten lämnas åt sitt öde och leder inte till någon vidare typ av utredning, det är polisens sak att sköta på plats."
Detta gäller visserligen vägtullarna i Stockholm
men jag undrar om inte de som skall läsa av fartkamerorna också vidarebefodrar ev oläsliga skyltar tillbaka till berörd polismyndighet.
Som troligtvis lägger ner fallet.