ANNONS
Annons

Farmers försvagare

Produkter
(logga in för att koppla)

Mamaya

Aktiv medlem
Någon som vet hur man använder Farmers försvagare. Jag har filmer som är överframkallade och skulle behövas lättas upp lite. Tips emottages gärna!

Mvh Berit

Det är ju sånt som Anders Petersen sitter och penslar på sina kopior för att få fram detaljer, eller ljusa upp vissa partier. Det är blodlutsalt blandat med fixernatron. Fungerar ju bra även på negativ. Har ett gammalt recept där det står att man för negativ ska blanda en 5-procentig lösning av rött blodlutsalt, med dubbla volymen av en 10-20-procentig fixernatronlösning. Skulle tro att det fungerar mad vanligt fix i normal spädning för negativ? Man bör använda lösningen direkt efter tillblandning.

Negativen behandlas i denna lösning och redan efter 1-2 minuter ljusnar de och blir mera genomskinliga. När önskad klarningsgrad uppnåtts sköljer man noggrant, säkert 20-30 min som vanligt. Se upp så du inte försvagar för länge, då kan alla detaljer i skuggorna försvinna och negativet förstörs.

Är det mest högdagrarna som är för täta kan kan istället ammomiumpersulfatförsvagare användas. Vill du ha recept även på det så säg till.

Nils/

http://gelatin-silver.blogspot.com

Tackar!

Tack Nils för ditt tips, jag har redan några påsar med försvagare, dels från Kodak och från Hama. Jag får testa mig fram, det som du och Anders P gör verkar vara rena överkursen :) Fin blogg du har, ska läsa den sen. Vet du hur det går med våra fysiska bilder som valsar runt i Sverige, dom tycks ha fastnat på vägen.

Berit

Nu ska jag inte skryta med att jag penslar blodlutsalt på mina kopior (även om jag provat lite grand när det inte gått att ljusa upp små partier med skuggning) utan det är nog mest AP som pysslar med det. Bilderna i portfolion låg hos mig rätt länge innan jag skickade dom vidare med mina nya bilder (fick ägna den mesta tiden åt min sjuka mor innan hon gick bort). Men det är ju kring 5 månader sedan så den bör ju ha kommit en bit på listan. Vet inte om du stod i början eller slutet, men den kommer säkert så småningom.

Nils/

Så det är på kopiorna och inte negativen som han penslar på?

Jag stod väl någonstans i mitten, då vet jag att det snart kommer nya bilder.

Jo, det fungerar även att pensla på kopiorna i efterhand om man vill ljusa upp vissa partier.

Jag testade försvagning igår och det funkade utmärkt! Behövde bara en knapp minut för att få fram ett perfekt negativ. Nu vet jag hur jag ska göra med alla andra överframkallade eller överexponerade neg.

Berit

Kul att det fungerade! Har ju själv en burk rött blodlutsalt ståendes om det skulle behövas. Har annars mest problem med att en del negativ är för mjuka att kopiera, då många variabla papper blir överfiltrerade från filtergrad 3,5-4. Brukar då göra en selenförstärknining i stark koncentration selentonare så att högdagrarna svärtnar till. Det bruklar ge ungefär 1-1½ steg hårdare kontrast i negativen.
Hälsn,
Nils/

Bra att du tog upp Selen. Har ett neg som är extremt underexponerat och har läst att man kan höja kontrasten med Selen. Vad ska det vara för blandning?

Har en Focomat V35 där man ofta måste amvända 4-5 i hårdhetsgrad för Kentmere papper. Kan multigardefilter bli försämrade med åren? På åttiotalet när jag jobbade med en likadan apparat på Agfa Multicontast var det 2,5-3 som gällde. Nu blir det grått värre.

Några tankar om det?

/Berit

Bra att du tog upp Selen. Har ett neg som är extremt underexponerat och har läst att man kan höja kontrasten med Selen. Vad ska det vara för blandning?

Har en Focomat V35 där man ofta måste amvända 4-5 i hårdhetsgrad för Kentmere papper. Kan multigardefilter bli försämrade med åren? På åttiotalet när jag jobbade med en likadan apparat på Agfa Multicontast var det 2,5-3 som gällde. Nu blir det grått värre.

Några tankar om det?

/Berit

Jag blöter negativen i ett bad några minuter. Sen selenlösningen (1+2 - 1+5 Kodaks Rapid Selenium). Förstärkning tills man tycker det är lagom, men 5 minuter brukar det minst ta för att få max förstärkning. Sen sköljning minst ½ timme.

Agfa Multicontrast har ju återuppstått i form av Adox MCC110, som jag provade i ett blogginlägg. Kentmere kan kanske reagera som de flesta variabla papper, dvs de blir överfiltrerade och man får inte ut högre kontrast än max 3½-4? Men MCC110 och Multigrade IV ger ungefär ett steg högre kontrast än andra variabla papper. Även filter över 4 ger kontrastfärändring med de två papperena. Kan rekommendera Adox MCC110 om du saknar Agfa Multicontrast, det är i princip samma papper, utvecklat av tekniker som jobbade på Agfa förut och producerat i samma fabrik och maskiner i Leverkusen Tyskland där Agfa tillverkade Multicontrast.

Jag stod väl någonstans i mitten, då vet jag att det snart kommer nya bilder.

Jag bryter in i er diskussion. Jag vill minnas att jag stod som nummer tre eller fyra på listan och jag har tyvärr inte sett portfolion ännu....antingen verkar den ha fastnat hos någon, eller så är den på villovägar, tyvärr...

Vad gäller blodlutsalt så funkar verkar det gå lika bra att blanda med snabb-fix istället för med traditionell fix baserad på natriumtiosulfat. Jag har blandat med snabbfix ett par tre gånger för att använda vid lokal pensling på kopior och det har funkat bra.

Jag bryter in i er diskussion. Jag vill minnas att jag stod som nummer tre eller fyra på listan och jag har tyvärr inte sett portfolion ännu....antingen verkar den ha fastnat hos någon, eller så är den på villovägar, tyvärr...

Jag skickade den för 5 månader sen, vill minnas att det var till Michael Johansson? Vore tråkigt om den kom bort för mina nya bilder var en serie på Stig-Anders Svensson (hästmannen). Känns inte bra om de bilderna skulle försvinna, eller komma i händerna på någon som vill tjäna pengar på dom. Inte för att mitt namn skulle kunna generera några större inkomster, men original-bilder på hästmannen är säkert eftertraktade ändå.

Härlig tråd!
Jag har ännu inte använt Farmers försvagare på kopior men är lite sugen på att testa.
Det jag vet är att när den är blandad så lever den i ca 20 min.
Desto längre du väntar desto svagare effekt är kvar.
Det skall vara ohälsosamt, på vilket sätt vet jag inte.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar