** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Farligt med långa slutartider?

Produkter
(logga in för att koppla)

Marcus86

Medlem
Kan kameran ta skada av att ha långa slutartider (30 sec och högre). Det borde ju belasta ccd en hel del, och processorn i kameran får jobba en hel del för att få fram bilden vid lång slutartida. En riktig systemkamera borde väl klara det men hur är det med kameror som KonikaMinolta Dimage Z10 och liknande.
Någon som varit med om att en kamera som hängt sig eller lagt av när man haft riktigt långa slutartider? Eller är det bara jag som oroar mig för mycket?

(Jag menar specifikt i mörka miljöer, INTE att man riktar kameran mot solen eller en stark lampa, som jag häller inte finner någon anledning till).
 
Det enda som skulle kunna hända med en kamera som har batteriberoende slutare och annat strömkrävande är väl att batteriet kan ta slut under det att slutaren står öppen under lång tid?
 
Jag har Dimage z10, och det fungerar bra med 30sek. Vad det gäller att den stänger av sig mitt i en lång slutar tid så har det itne hänt mig, det som har hänt är istället att den stängs av innan man tar bilden.
 
Det var mest en tanke jag fick när jag en gång tog några foto med lång slutartid. Men då verkar det inte vara någon fara.

Skulle det hända något så har man kvar garantin, jag har svårt att tänka mig att de skulle säga "nej garantin gäller inte för du hade för lång slutartid".
Men jag har också svårt att tänka mig att nåot sådant alvarligt skulle kunna hända.
 
CCD:n blir ju varmare och varmare ju längre slutartid man har, det är därför man bla får mer brus på långa tider.
Detta kan såklart påverka livslängden, precis som det gör för alla elektroniska kretsar. Jag skulle dock gissa att det handlar om ytterst marginella skillnader om man ser till kamerans livslängd.
 
Roberto skrev: "CCD:n blir ju varmare och varmare ju längre slutartid man har, det är därför man bla får mer brus på långa tider."

Det är riktigt att bruset i en sensor huvudsakligen uppstår som termiskt brus men det är inte så att uppvärmningen av sensorn under exponeringen inverkar märkbart. Därtill är egenuppvärmningen alltför liten.

Det som gör att man får mer brus vid långa expoeringstider är att brusnivån är konstant över tiden. Om man därför har mycket ljus (och därmed kort exponering) blir andelen brus i signalen liten eftersom brussignalen endast summeras under en kort tid.

Om ljusnivån är låg måste exponeringstiden förlängas varför det i sensorn blir mera brus som summeras till den svaga ljussignalen under den långa exponeringstiden varför den totala signalen från sensorn kommer att innehålla mer brus.

Egenuppvärmningens inverkan på sensorns livslängd är försumbar.
 
Isf borde ju bruset bara bli en uniform massa som lägger sig som en slöja över bilden. Man får alltså ett "golv" på ett värde av säg 10 istället för 0. Eller tänker jag galet?

Jag har för övrigt svårt att tro att något som drar runt 1-1.5A (hela kameran visserligen) under själva exponeringen inte värms upp märkbart.
 
En ampere vid så låga spänningar ger bara någon watts effekt. Det är bara att räkna med Joules lag om man är intresserad. P=U*I
P = Effekt (W) U = Spänning (V) I = Ström (A)
 
Jo, jag är helt på det klara med hur man räknar ut effekten. Fast det är ju svårt att räkna om man inte vet vilken spänning de olika delarna i kamera jobbar på och där tryter min kunskap och det varierar säkert på olika kameror.
Om vi utgår från 5V, vilket inte är helt orimligt, så får vi ju 5W, med en ampere och även om man knappast bränner sig på sakerna så bör det, beroende på värmeavledning, ge en märkbar skillnad i temperatur.

Nåväl. Som jag skrev i mitt inledande inlägg så är denna effekt antagligen försvinnande liten om man ser till kamerans livslängd.
 
Effektutvecklingen i en sensor är inte så stor som 5W. Exv. DALSA som tillverkar sensorer för bl.a. Mamiya uppger att deras 6 Megapixel 24x36 CCD sensor maximalt utvecklar effekten ca. 1W. Under exponeringstider på upp till en halv minut hinner det därför inte bli så stora temperaturökningar. CMOS sensorer har ännu mindre effektutveckling.

Roberto skrev "Isf borde ju bruset bara bli en uniform massa som lägger sig som en slöja över bilden. Man får alltså ett "golv" på ett värde av säg 10 istället för 0. Eller tänker jag galet?"

Om det varit så att alla pixlar drabbades like skulle det bli så som du säger men bruset är slumpmässigt till sitt betende. Brussignalen i olika pixlar varierar därför hela tiden, såväl inbördes som över tiden.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar