Annons

Farliga vätskor?

Produkter
(logga in för att koppla)

Canonliza

Aktiv medlem
Jag undrar om någon kan svara på hur farliga framkallnings- och kopieringsvätskorna är vid graviditet. Jag menar, ska man oroa sig för ev "ångor" eller vätskor som tränger in i huden osv? //Liza

Tack för länken, men jag blev inte mycket klokare då det var en väldig massa tyckande och olika hänvisningar hit och dit med olika fakta som basis.
Börjar få ååångest.... //Liza

Det bästa vore att kontakta giftinformationscentralen i din kommun. De brukar kunna svara på det mesta.

Från deras sida:
Då vuxna råkar ut för olycktillbud med kemiska produkter till exempel i hobbyverksamhet, kan det finnas andra risker. Ring då till Giftinformationscentralen för råd.

Centralen kan dygnet runt i akutsituationer nås från hela landet via larmnumret 112. Vid allmänna och förebyggande frågor om akuta förgiftningar ringer man 08-331231 - dagtid. Sjukvården har tillgång till speciella telefonlinjer.

Senast ändrad:
Du kan ladda ned sk varuinformatinsblad från de större tillverkarna, om dessa inte räcker så får du lov att ringa tillverkaren, ex KODAK* mfl, eller den svenka importtören av dina fotokemikalier, de är skyldiga att "tillhandahålla" information om sina produkter till användaren på svenska.

Dessa VIB (svenska), MSDS (engelska), de* bör också kunna förklara dessa för dig på telefon.

Tyvärr tror jag ingen tillverkare vågar säga att deras produkter "inte kan ge fosterskador".

Proboarder skrev:
haha, jag läste "farliga väskor" =)
Det är sådana där gigantiska fotoryggsäckar stora så att folk tror att man håller på att flytta hemifrån.

Det finns tydligen en parallell tråd i samma ämne. Räcker det inte med en?

PerFogelberg skrev:
Det är sådana där gigantiska fotoryggsäckar stora så att folk tror att man håller på att flytta hemifrån.

Det finns tydligen en parallell tråd i samma ämne. Räcker det inte med en?

Hmm. min lilla väska du menar? Den är inte farlig, bara man är varlig.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto