Agneta M
Medlem
Jag markerade himlen och drog ner ljus och ökade kontrast. På träden ökade jag ljus och kontrast en aning och la på litet färmättnad. Bergen i bakgrunden ser jag blev litet slarvigt men där ökade jag kontrasten och fick även dra ner färgmättnaden litet. På en fullstor bild i RAW ökar möjligheterna att justera både ljus, färg, kontrast mm. Med ett graduerat gråfilter så ökar möjligheten att rädda himlar ännu mer. Rätt använt så släpper filtret igenom mindre ljus på himlen medan den inte gör något alls på den undre delen av bilden.
Här är en bild tagen med graduerat gråfilter. http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=2346631&target=_blank Himlen var ganska ljus medan förgrunden låg i djup skugga och det var över huvud taget ganska mörkt vid fototillfället. Utan filtret hade jag fått välja antingen teckning i förgrunden eller en fin himmel. Nu fick jag både och även om inte himlen just här är så spännande. Å andra sidan tar det litet tid att ta en sådan här bild men i din situation kan man ju låta filtret sitta på hela tiden. /FW
Oj vilken fin bild! Det dröjer innan jag kan visa upp nåt sånt
Jag tror jag förstår principen med gråfiltret, det verkar vara en vettig investering innan resan.
Spännande att man kan förbättra en bild så mycket efteråt! Moderskeppet som jag fick tips om tidigare ska få besök av mej. Det är väl bara att sätt igång att öva antar jag!
Tack för tips och råd!