Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fallskärmsfoto...vad är bilderna värda?

Produkter
(logga in för att koppla)

mojo280

Medlem
Hej hopp,

För skoj skull och för att sprida fallskärmshoppningens skönhet så driver jag fotobloggen http://www.blahimmelblogg.se/

Idén är att samla frifallsfotografer från Sverige på ett ställe för att visa upp vår vackra värld. I takt med att antalet bilder och fotografer växer i antal så dyker frågan om försäljning av bilder upp. Jag vill ha ett enkelt system där en person som är intresserad av att köpa en högupplöst bild kan kontakta den enskilda fotografen. Frågan är vad man ska hålla för prisnivå. Finns det någon branschpraxis när det gäller priser för bilder beroende på upplaga, upplösning på bilden osv, osv?

Det unika med våra bilder är ju att inte vem som helst kan ta en liknande bild.
 
Bilderna är värda det som en kund är villig att betala för dom. Väldigt enkelt... Glöm allt annat struntprat om kartellprislistor och annat som försvårar för fotografer att få bra priser för sina bilder.
 
Jag tror vi behöver en prislista. Eftersom flertalet fotografer bara är glada amatörer så är risken att många kommer att sälja sig för billigt.

Då kommer de som inte är glada amatörer att bli sura . Fram för lite kartellbildning :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.