Annons

Fakturera till annat EU land, moms mm

Produkter
(logga in för att koppla)

BugEyes

Aktiv medlem
Hej,

Har gjort ett jobb åt ett danskt företag som ska faktureras dit.

Jobbet är utfört i Stockholm men kunden är dansk, hur funkar det med moms och sådant på fakturan. Ska jag lägga på svensk moms som vanligt?

Tack på förhand
/Björn
 
Hmm.. Inte alls är mitt svar. Men ring skatteverket, de kan ju ge dig ett säkert svar.

Jag baserar svaret på att om jag som företag köper något, så betalar jag ingen moms.

Likaså bokför du naturligtvis ingen moms på inkomsten (det gör man däremot när man köper in)
 
Står själv i begrepp att sälja några bilder till England. Undrade då hur det blir med momsen.

Ringde Skatteverket, vilket gick som det brukar med statliga myndigheter som står till folkets tjänst; kom ej fram!

Mailade istället min fråga och fick faktiskt svar! Det löd att ingen moms ska läggas på vid "affärer" inom EU/EG. Detta ska framgå på fakturan med en hänvisning till någon paragraf (har inte uppgifterna framför mig nu) samt att både säljarens och köparens VAT-nummer ska anges.

Fridens
Oscar
 
Just det med VAT-numret är viktigt. Du kommer nämligen sedan att få skicka in statistik på till vilket land och vilket VAt-nummer du gjort försäljning till..

Iallafall förr så kontrollerade man att VAT-numret till företaget i utlandet var riktigt och stämmer det inte kan det bli en del strul.
 
Det visade sig vara riktigt krångligt med valuta, moms och vilket konto det ska betalas till.

Det löste sig denna gång genom att jag kunde fakturera deras dotterbolag i Sverige och alltså fakturera som vanligt, detta tack vare en tillmötesgående kund.
 
" Jag baserar svaret på att om jag som företag köper något, så betalar jag ingen moms."

Jo, det gör du väl. Du kan däremot kvitta den utgående momsen mot ingående.
Men momsen är med i transaktionen!

(om jag är helt ute och cyklar drar jag mig tillbaks)

/Mats
 
Osquar skrev:

Mailade istället min fråga och fick faktiskt svar! Det löd att ingen moms ska läggas på vid "affärer" inom EU/EG. Detta ska framgå på fakturan med en hänvisning till någon paragraf (har inte uppgifterna framför mig nu) samt att både säljarens och köparens VAT-nummer ska anges.

Fridens
Oscar

Detta är lite invecklat. Jag fick samma svar också, men de sa att om man ska sköta bokföringen 100% korrekt så ska man betala in till staten utgående momsen själv (precis som om vi hade fakturerat det till kunden) för att sedan få det tillbaka. Nettoresultat blir alltså att kunden inte betalar moms, precis som Oscar skrev.
Cheers
 
Behöver inte alls vara så krångligt.

Bådas VAT nummer och texten "reverse charge mechanism is applicable" är vad som är viktigt. Sedan är det bra om du har ditt konto i IBAN form och din banks SWIFT kod så de kan skicka över pengarna. Valuta spelar normalt ingen roll för betalaren, men det kan vara trevligt för dig att få det i SEK om du inte har stöd för valutakurs förlust/vinst i ditt bokföringsprogram.

Ett tips för att minska administrationen är att försöka boka allt som "tjänst". Då behöver du inte skicka in exportredovisningen för varor.
 
zatopek skrev:
" Jag baserar svaret på att om jag som företag köper något, så betalar jag ingen moms."

Jo, det gör du väl. Du kan däremot kvitta den utgående momsen mot ingående.
Men momsen är med i transaktionen!

(om jag är helt ute och cyklar drar jag mig tillbaks)

/Mats

Om du handlar från ett annat land så behöver man som företag inte betala ursprungslandets moms. Vi diskuterade ju försäljning till annat EU-land. Ditt påstående är korrekt när man handlar inom Sveriges gränser. Men handlar man med annat EU-land så betalar man ingen moms (om de inte säljer mycket till Sverige och kommer över den sk. omsättningströsklen). Man bokför svensk moms både på ingående och utgående moms = 0.

Så, ja...du är ute och cyklar på isen ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.