Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fakturera som privatperson?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Jag har fått en förfrågan att göra ett fotojobb, fotografera en mässa.

Dock vill tidningen att jag skall Fakturera dem, kan jag göra detta som privatperson, eller måste jag registrera en firma för att göra detta`?

Om jag vill göra det som privatperson, hur går jag till väga då?


/Jocce
 
Bra länk Monica, tack för det tipset.

Kände inte alls till den, har själv suttit och knåpat ihop mina fakturor i excel. Funkar ju, men det här verkar ju kanonsmidigt. Och snabbt.

/Arne
 
Det bästa är att du har pengarna inom en vecka.
När man har företag tar det mycket lång tid att få ut några pengar..
 
om det är mycket pengar det hanslar om är det kasnke synd att ge en viss procent till frilansfinans. speciellt om du tänker fortsätta ta liknande uppdrag är det lika bra att lära sig själv - det är inte speciellt svårt!
en fakturamall finns på www.freewebs.com/fakturamall. denna är dock gjord för F-skatt. den är dock lätta att göra om till A-skatt. skriv om du vill att jag ska justera den...
om du verkligen vill sattsa på fotandet framöver är det helt klart att starta egen firma - du får en hel massa fördelar då! ångrar inte en sekund att jag gjorde det i alla fall.

lycka till!
lasse
 
Magnus A skrev:
Har försökt att hitta info på deras sidan om hur mycket de tar betalt för tjänsten men hittar inget. Vet ngn vad det tar betalt ?
De tar mellan 0 och 6 % av fakturabeloppet inklusive moms. Avgiften är inräknad i omräkningsnyckeln.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.