Annons

Fa77, da50-135

Produkter
(logga in för att koppla)

sebbe_j

Aktiv medlem
God kväll.

Jag går lite i tankarna på att sälja mitt FA 77, och investera i ett 50-135 istället. Jag förlorar ju den stora bländaröppningen och möjligheten att använda det analogt, men jag vinner på vädertätning och omfång. Det är väldigt ofta jag är i fuktiga miljöer så det är ett starkt plus. Autofokushastigheten är inte det viktigaste, men det ska helst inte vara långsammare än 77:an.

Jag vet att bildkvalitén är bättre på 77:an, men det är ju knappast så att telezoomen har dålig bildkvalité. :)

Jag undrar lite vad ni tror man kan ta för ett FA77 limited i nästan nyskick begagnat? Jag har kollat runt lite, men det är inte så många som finns till salu.
Priserna på FA-objektiven kommer ju stiga en aning nu i februari, tror ni att andrahandsvärdet kommer öka märkbart då också?

Sen så undrar jag lite hur det är att gå runt med och hur stor 50-135:an är? Det enda större objektiv jag har använt tidigare är Sigmas 70-300.

Mvh Sebbe
 
Ändå tråkig å sälja 77an när du också har 31mm.
har du inget annat å sälja? :)
det blir nog en pris ökning på 1000kr max.
skulle listan stämma skulle ett Fa*600mm öka från 88K till 120k


Förstår inte varför jag inte får LBA när jag ser bilderna
med da50-135 men om några veckor kanske.
http://www.pentaxforums.com/forums/pentax-slr-lens-discussion/45732-da-50-135-omg.html
http://www.pentaxforums.com/forums/.../24472-example-why-50-135-doesnt-suck-14.html


storleksmässigt är den nog som sigmat,
http://www.pbase.com/cdehaan/image/91142015
 
Hehe, jo jag vet, det är riktigt synd faktiskt, speciellt med tanke på hur bra det presterar.

Jag tror inte att jag kommer upp till det priset om jag så säljer allt fotorelaterat jag har, förutom då K10:an och limitedobjektiven då. Haha! LBA och student är ingen bra kombination.

Hursomhelst så kommer jag fundera på det iallafall våren ut.

Mvh Sebbe
 
God kväll.

Jag går lite i tankarna på att sälja mitt FA 77, och investera i ett 50-135 istället. Jag förlorar ju den stora bländaröppningen och möjligheten att använda det analogt, men jag vinner på vädertätning och omfång. Det är väldigt ofta jag är i fuktiga miljöer så det är ett starkt plus. Autofokushastigheten är inte det viktigaste, men det ska helst inte vara långsammare än 77:an.

Jag vet att bildkvalitén är bättre på 77:an, men det är ju knappast så att telezoomen har dålig bildkvalité. :)

Jag undrar lite vad ni tror man kan ta för ett FA77 limited i nästan nyskick begagnat? Jag har kollat runt lite, men det är inte så många som finns till salu.
Priserna på FA-objektiven kommer ju stiga en aning nu i februari, tror ni att andrahandsvärdet kommer öka märkbart då också?

Sen så undrar jag lite hur det är att gå runt med och hur stor 50-135:an är? Det enda större objektiv jag har använt tidigare är Sigmas 70-300.

Mvh Sebbe

Synd att behöva välja! Känns som helt olika objektiv med tanke på storleken inte minst.

Men vad är det som indikerar höjning på FA-objektiv i februari? Har jag missat nån nyhet att Pentax släpper FF-kamera? :)
 
För 5 tusen ska det gå bra att hitta köpare, 50-135a är ju mer allround. Du kan prova den analogt, men du får nog en del vinjetering, men den kanske funkar om du lämnar in neg.färgfilm för kopiering.
 
Synd att behöva välja! Känns som helt olika objektiv med tanke på storleken inte minst.

Men vad är det som indikerar höjning på FA-objektiv i februari? Har jag missat nån nyhet att Pentax släpper FF-kamera? :)

Jo, det är faktiskt väldigt stor skillnad på dessa, men jag kan helt enkelt inte ha båda två, det blir för mycket pengar. Storleken är egentligen en ganska betydande faktor för min del.

Du kan läsa om prishöjningen här:
http://www.pentaxforums.com/forums/pentax-news-rumors/42301-pentax-fa-lens-price-rise.html

Det handlar om ökade materialkostnader om jag inte missminner mig.
 
Jag har båda objektiven. 50-135 känns väldigt gediget och bildkvalitén är på topp. 77:an använder jag numera enbart om jag behöver jobba i dåligt ljus eller vill ha kortare skärpedjup... Jag skulle inte vilja vara utan någon av dem.. men är jag behov av pengar och måste sälja av kamerautrustningen så är det nog 77:an som får ryka. Användingsområderna är fler på 50-135:an.

Men då får man ta hänsyn till att jag jobbar mkt i kontrollerat ljus. Jag har nog inte riktigt kört 77:an allt för mkt ute på stan med porträttbilder på intressanta gubbar ;) Då skulle jag def ta 77an.

Vad är ditt användningsområde?
 
Jag har båda objektiven. 50-135 känns väldigt gediget och bildkvalitén är på topp. 77:an använder jag numera enbart om jag behöver jobba i dåligt ljus eller vill ha kortare skärpedjup... Jag skulle inte vilja vara utan någon av dem.. men är jag behov av pengar och måste sälja av kamerautrustningen så är det nog 77:an som får ryka. Användingsområderna är fler på 50-135:an.

Men då får man ta hänsyn till att jag jobbar mkt i kontrollerat ljus. Jag har nog inte riktigt kört 77:an allt för mkt ute på stan med porträttbilder på intressanta gubbar ;) Då skulle jag def ta 77an.

Vad är ditt användningsområde?

Jag arbetar sällan i kontrollerat ljus, jag är för det mesta ute och fotograferar "små landskap", och jag gillar att använda korta telen till det. Det är ofta på förmiddag/kväll. Det händer att man är ute i snöoväder (de få tillfällen då det faktiskt är det). Jag vill gärna känna mig lite säkrare då man är ute i fuktigt väder.

Det är viktigt att objektivet går ner i en LowePro Cirrus TLZ 25 när det är monterat på kameran.

Jag tycker också att det är kul att leka med kortare skärpedjup, men har funderat på att om jag nu byter till 50-135:an så kan man i framtiden skaffa sig ett Super Takumar eller SMC-K 85/1.8 istället.

Sen om jag har förstått det rätt så är det intern zoom på objektivet? Det blir alltså inte längre när man zoomar? Vilket verkar riktigt nice!

Tack för ditt svar!

Mvh Sebbe
 
Sen om jag har förstått det rätt så är det intern zoom på objektivet? Det blir alltså inte längre när man zoomar? Vilket verkar riktigt nice!

Det är intern zoom på 50-135:an. Och den är tyst, vädertätad, IF och gediget.

Mycket bra objektiv. Men båda är ju det :) Men det låter som 50-135:an du vill ha.
 
Det är intern zoom på 50-135:an. Och den är tyst, vädertätad, IF och gediget.

Mycket bra objektiv. Men båda är ju det :) Men det låter som 50-135:an du vill ha.

Jo, det är det som gör det hela så jobbigt, att båda är så bra. Storleken på 77:an gör att jag jag kan ta med både det och ett till objektiv i den lilla väskan, vilket är otrooligt smidigt.

Hur snabb är AF:en på 50-135 i jämförelse med 77:an?
 
Jo, det är det som gör det hela så jobbigt, att båda är så bra. Storleken på 77:an gör att jag jag kan ta med både det och ett till objektiv i den lilla väskan, vilket är otrooligt smidigt.

Hur snabb är AF:en på 50-135 i jämförelse med 77:an?
I praktiken lika snabba får jag känslan av. Den enda fördelen 50-135:an verkar ha är att den är så tyst. Jag kan ju ha fel, kan ju finnas siffror som säger att det är en jädra skillnad. Men rent spontant vad jag själv praktiskt märkt av så inget speciellt.
 
I praktiken lika snabba får jag känslan av. Den enda fördelen 50-135:an verkar ha är att den är så tyst. Jag kan ju ha fel, kan ju finnas siffror som säger att det är en jädra skillnad. Men rent spontant vad jag själv praktiskt märkt av så inget speciellt.

Okej, jag får fundera vidare lite, särskilt med prischocken som kom. Om jag hade valet att byta 77:an mot 50-135:an rakt av här och nu utan mellanskillnader så hade jag gjort det. Får se om man kan skrapa ihop lite slantar och se vart framtiden bär. :)

Mvh Sebbe
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.