Annons

FA-Skatt / F-Skatt

Produkter
(logga in för att koppla)

vbg_snake

Aktiv medlem
Hej,

Då jag har en anställning kan jag väl inte få en vanlig F-skattsedel? Då är frågan, är det någon här som innehar FA-skatt och vet hur det fungerar?

Jag har fått mer och mer förfrågningar om att fotografera diverse bröllop, barn och olika typer av reklambilder. Då det börjar bli en del utgifter nu blir man ju också intresserad av att dra moms samt att kunna göra vissa avdrag. Det är väl därför jag mest funderar på att starta enskild firma.

Jag har läst lite på nätet men blir inte helt klok på det. Som jag förstått det betalar min arbetsgivare mina avgifter + min skatt, får jag sedan inkomst på min sidoverksamhet betalar jag skatt+avgifter på denna?

Är det krångligt för er som har FA? Är det någon skillnad? Verkar ju inte helt lätt att starta en bisyssla när man är anställd...

Tacksam för svar.
 
Som jag förstått det betalar min arbetsgivare mina avgifter + min skatt, får jag sedan inkomst på min sidoverksamhet betalar jag skatt+avgifter på denna?
Precis. En FA-skattsedel betyder i praktiken att du har en A-skattsedel (som används för det jobb du gör som anställd) och en F-skattsedel (som används när du tar uppdrag i din firma).

Fast du kan göra avdrag även utan F-skattsedel, om du deklarerar för hobbyverksamhet. Det finns en bra broschyr om detta på Skatteverkets webbsajt.
 
Jag har FA och F-delen fungerar precis som om man har enbart en F-skattsedel.

A-delen är för beskattning av dina "inkomster av tjänst" som du har från din anställning. Driver du sedan som jag egen firma vid sidan av en anställning och vill ha F-skattsedel så får du en FA eftersom du då behöver en skattsede för din Firma och en för din Anställning.

Till dina kunder mm så anger du att du har F-skattsedel vilket intygar för dem att du själv ansvarar för att redovisa och betala dina skatter.

[EDIT]
Såg att Erland han före.
 
Tack Erland och Jan,

Då fungerar det inte heller så att företaget du jobbar för låter dig själv betala in skatter och sociala från företaget du är anställd av? Såg någon som skrev om det, men antar att denna menade något annat eller hade missförstått.

Så egentligen blir det ingen skillnad idag, mer än att jag har anställning och då via A-skattsedel som min arbetsgivare sköter. Gör jag arbete vid sidan om på egen firma åberopar jag F-skattsedel och står då för egna sociala avgifter + skatt?

Verkar ju inte så tokigt ändå.

Har du stött på några problem Jan som man bör tänka på?

Tack för hjälpen
 
Har haft FA sedel i många år nu och det funkar som skrivits ovan, det man bör tänka på om Du väljer enskild firma är att Du själv är företagets juridiska person och även ekonomiskt ansvarig, i ett aktiebolag är det bolaget som är jusridisk person och ekonomiskt ansvarig, ifall Du får några krav på betalningar så är Dina egna pengar samma sak som firmans om tex kronofogden kommer värt att tänka på så man håller isär firmans och de egna pengarna och redovisar rätt.

Startar Du firma inom foto så kan Du sätta in Din nuvarande utrustning i firman som eget insatt material och den har Då ett värde för firman som om Du köpt det via firman av Dig själv, lika med datorer och annat som Du redan har det sätts in i firman så kan Du sedan kvitta momsen för det mot kommande moms låta firman står för kommande utgifter för det vid kommande investeringar.

När Du vill ta ut "lön" så gör Du ett eget uttag ur den enskilda firman och det är som Din lön, och som sagt Du måste själv se till att betala skatter, sociala och andra avgifter, glöm inte en bra företagsförsäkring med rättsskydd, ansvarsskydd och sakförsäkring för utrsutning som Du har i friman, sedan är det bara att köra på.
 
Tack för alla svar, mycket hjälp för en novis inom företagande.

Jag läste några gamla trådar här på fotosidan, eller om det var på någon annan sida. Och där var det någon som fick tillåtelse att t ex arbeta inom bröllopsfotografi, barnfotografi men inte inom t ex press.

Det kan ju bli svårt att utforma så att man får ett brett spektra, det verkar också konstigt att det kan bli så? Som frilansfotograf måste man väl kunna välja vilka uppdrag man vill utan att binda upp sig mot en viss typ eller genre? Kanske detta handlade om hobbyverksamhet? Men då ansöker man väl inte om FA? alternativt F-skattsedel?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.