ErlandH
Aktiv medlem
Tack!! Äntligen ett kompetent svar!! =)
Tyvärr felaktigt, eftersom en kamera för 24000 inte är en förbrukningsinventarie.
Som nämnts tidigare i tråden måste du skriva av den på ett antal år, förslagsvis fem.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Tack!! Äntligen ett kompetent svar!! =)
NJA det beror väl helt på hur många klick man gör! Om man räknar med att kamerahuset bara ska hålla i tre år så =)
I alla fall enligt skatteverket själva, men de kanske har fel?
Och huvudsaken är återigen bara att jag kan ta upp det som en kostnad och göra ett eget uttag på summan.
För att du ska kunna göra en "direktavskrivning" så måste du kunna "bevisa" för Skatteverket att kamerans "ekonomiska livslängd" är max tre år.
I praktiken är det därför bara press/sport-fotografer som kan använda den regeln.
I övriga fall är det, så långt jag kan förstå. Avskrivning på 5 år som gäller.
(Undantaget sådant som kostar under 22.250:- exkl moms 2015 och 22.000:- för 2014).
Vad det gäller det här med "råd" från handläggare på Skatteverket så kan du i verkliga livet få olika svar, från olika handläggare.
Varför du gör bäst i att både dubbel- och "trippel-kolla exakt vad som gäller.
Vad det gäller "antalet klick", så är ju det inte slutarens livslängd som är avgörande för hur lång livslängd kameran har i sådana här sammanhang.
Desto viktigare är det återstående värdet efter tre år.
Vad du skall betala i sociala avgifter och skatt baseras ju på Resultatet.
Jag började F-skattandet genom att hitta en bra redovisningskonsult via min bank Handelsbanken.
Sen dess har jag haft redovisningskonsult hela tiden för att deklarera mm. Det har netto inte kostat nåt eller gått med plus jämfört med att deklarera själv. De några tusen om året det kostat har alltså vägts upp av att skattereglerna tillämpats på ett för mig gynnsamt sätt.
För att få ett besked som håller juridiskt så ska man nog vända sig till Skatterättsnämnden och begära ett förhandsbesked.Vad det gäller det här med "råd" från handläggare på Skatteverket så kan du i verkliga livet få olika svar, från olika handläggare.
För att få ett besked som håller juridiskt så ska man nog vända sig till Skatterättsnämnden och begära ett förhandsbesked.
...
4/ Enl både revisor och SKV:s skatterådgivningshandläggare torde det det vara mycket svårt att bevisa att en kamera för c:a 30.000:- är en förbrukningsinventarie som är värd värd 0:- efter 3 år. Den kommer att ha ett restvärde. Och både SKV och revisor anser i detta fall att en årlig avskrivning är det korrekta förfarandet.
Ett undantag vore kameror som används ofta och mycket av yrkesverksamma fotografer som plåtar exempelvis sport/action mm.
...
Källa:Skatteverket sa:Inventarier som bedöms ha en ekonomisk livslängd på högst tre år får dras av redan samma år de skaffas till näringsverksamheten (så kallade korttids- eller treårsinventarier). Det är bolaget som i första hand ska visa att livslängden är högst tre år.
Källa:Wikipedia sa:Ekonomisk livslängd är den tid som en investering är, eller bedöms vara, företagsekonomiskt lönsam. Begreppet blandas ofta ihop med avskrivningstid, men det är inte samma sak. Det senare är en bokföringsterm, medan ekonomisk livslängd avser tillgångens faktiska lönsamhet. Begreppet är centralt för investeringskalkylering.
För att du ska kunna göra en "direktavskrivning" så måste du kunna "bevisa" för Skatteverket att kamerans "ekonomiska livslängd" är max tre år.
I praktiken är det därför bara press/sport-fotografer som kan använda den regeln.
I övriga fall är det, så långt jag kan förstå. Avskrivning på 5 år som gäller.
(Undantaget sådant som kostar under 22.250:- exkl moms 2015 och 22.000:- för 2014).
Vad det gäller det här med "råd" från handläggare på Skatteverket så kan du i verkliga livet få olika svar, från olika handläggare.
Varför du gör bäst i att både dubbel- och "trippel-kolla exakt vad som gäller.
Vad det gäller "antalet klick", så är ju det inte slutarens livslängd som är avgörande för hur lång livslängd kameran har i sådana här sammanhang.
Desto viktigare är det återstående värdet efter tre år.
Blir det verkligen som en lön? Kameran har ju betalats av dig, pengar som du ligger ute med, och när du får tillbaka de av din firma så blir väl det väl ett nollresultat för din egna plånbok?
Eller det blir kanske på sätt och vis ett minus om det inte går att dra av momsen för privata inköp som skrivs över till den enskilda firman?