ANNONS
Annons

Fa 35/2.0

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack Mats. Det kanske blir ett tillägg i min kameraväska snart då. Någon som provat den och vad har ni för åsikter?
/L8

Nu har jag testat lite och känner mig riktigt nöjd. Skönt att ha en riktig ljusstark normal igen. Bilderna blev grymt skarpa.

Plockade med min gamla M 100/2.8 också och det var rätt kul att fokusera manuellt. Men det märks att man blivit bortskämd även vad det gäller ljusmätning. Fördelarna är ju uppenbara, helt plötsligt hamnar ju fokus där man vill ha den, och bilderna blir exponerade precis så som man vill. Jag blir irriterad på mig själv när jag inser att jag gått från att alltid ha en ljusmätare i fickan, till att trycka på knappen. (ok, inte riktigt så illa kanske, men men, skall försöka vara lite noggrnnare igen). Kul att se att det gamla objektivet också håller mycket hör klass vad gäller skärpa. Motljus funkade däremot inte alls på gamlingen, hela bilden blev helt vit av all flare.

Gjorde ett litet experiment, stängde av den automatiska visningen av bilden direkt efter att den tagits. När man fotade film visste man ju ändå om man hade fått en bra bild eller inte, nu har man för vana att snabbt kolla på skärmen....men den blir man lurad av, allt ser skarp och fint ut på skärmen. Jag tyckte det hjälpte mig att koncentrera mig bättre på att ta bra bilder när det inte var lika enkalt att kolla dem (kolla några för att få till rätt exponering med M-objektivet, hade inte ljusmätaren med mig :)

Re: Re: K20

Punkk skrev:
Det tycker jag är ett ganska dyrt pris om det skall vara en efterföljare till k10d (som kostade när den släpptes - 8500 kr?)
Det beror väl på vad man får?
Det kan oxå vara en gissning/chansning från den Tyska firman för att få reklam och beställningar.
Rykten säger oxå att det kommer en DA18-55 II.

Re: Re: Re: K20

Bofoto2 skrev:
Det beror väl på vad man får?
Det kan oxå vara en gissning/chansning från den Tyska firman för att få reklam och beställningar.
Rykten säger oxå att det kommer en DA18-55 II.

Det är sant. Men min poäng är att om en uppföljare nästan kostar 50% mer än kameran den efterträder då har den trätt in i ett högre segment av kameror - typ k1d eller vad nu namnet blir här för Pentax.

Jämför med Nikon d300/d200 som har haft liknande prislappar vid produktlansering.

Lottabos skrev:
Tack Mats. Det kanske blir ett tillägg i min kameraväska snart då. Någon som provat den och vad har ni för åsikter?
/L8

Hej
Jag har en ef 35/2.
Nu är detta en Pentaxtråd. Men om Pentax folket ursäktar, så ska jag svara på din fråga.
Jo den är mycket skarp, speciellt i mitten, hygglig ljustyrka 2,0 som är värdefullt att ha. Bra autofokus inte usm, men rätt så snabb och hittar skärpan bra. Lite gammal konstruktion 90-tal. Min favorit faktiskt. Jag funderar ibland på att byta till ef 35/1,4 för att få bättre ljusstyrka.
Men hade du haft ett Pentaxhus så hade det gått precis lika bra med deras motsvarande.
Mvh Greger

Tack Greger. Det låter intressant. Jag ber också om ursäkt alla "Pentaxare" för att jag inte sett att detta var en Pentaxtråd och jag drar mig ur nu.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar