Annons

Fa 35/2.0

Produkter
(logga in för att koppla)

quarc

Aktiv medlem
Jag har ett nytt objektiv:))))) Har tittat länge på 35an då jag gillar att ha ett ljusstarkt objektiv på kameran och 50/1.4 oftast känns lite för teligt. Såg i lördags att de fanns på lager (cyber) så jag impulsbeställde, paketet kom i måndags (tyvärr var jag inte hemma då). Det är det snabbaste jag någonsin fått något från Pentax levererat :) Skall bli kul att testa objektivet till helgen, men allt jag läst om det gör mig övertygad om att jag kommer att bli nöjd.

Nu hoppas jag att detta blir en trend för Pentax och framtiden, att allt man beställer levereras dagen efter, inte att man behöver stå i kö i månader (10-17 tog 2 månader, 100 makro 3 månader). Nej nu är det nya tider för Pentax, sakerna kommer snabbt. Så även nya K20 kan jag tro (bara 7 dagar kvar nu).

Grattis!

Teligt, är det adjektivet som beskriver att ett objektiv har för lång brännvidd? :)

jag är nog rätt övertygad om at du kommer att gilla det. skarpt på största bländare, riktigt skarpt vid f/4. som vanligt är det även väldigt bra bokeh.
jag har själv svårt att avgöra om skärpan kan konkurrera med 50 f/1,4, men det är inte långt ifrån om inte annat.

jag tror tyvärr att väntetider är ngåto man får vänja sig vid. de här lite äldre modellerna verkar de ha i lgar lite då och då och då ger det ju fort att få grejerna. men trycket är ganska stort nu för tiden så jag tror att det blir vänta som gälle ä ven i framtiden.

bengt luthman skrev:
jag är nog rätt övertygad om at du kommer att gilla det. skarpt på största bländare, riktigt skarpt vid f/4. som vanligt är det även väldigt bra bokeh.
jag har själv svårt att avgöra om skärpan kan konkurrera med 50 f/1,4, men det är inte långt ifrån om inte annat.

jag tror tyvärr att väntetider är ngåto man får vänja sig vid. de här lite äldre modellerna verkar de ha i lgar lite då och då och då ger det ju fort att få grejerna. men trycket är ganska stort nu för tiden så jag tror att det blir vänta som gälle ä ven i framtiden.
Jo att vänta hör ju till. Har redan ställt mig i kö till kön för K20, eller vad den kommer att heta :) K10 fick man ju vänta länge på trots att man stod först i kön..

quarc skrev:
Jo att vänta hör ju till. Har redan ställt mig i kö till kön för K20, eller vad den kommer att heta :) K10 fick man ju vänta länge på trots att man stod först i kön..

hur kan man ställa sig i kö till en kamera som inte getts någon officiell release än?

bengt luthman skrev:
hur kan man ställa sig i kö till en kamera som inte getts någon officiell release än?
Om affären godkänner så...
Det sägs att en Tysk firma har satt priset på K20D till 1300€ med en kit glugg.

Teligt, ja om man skriver det i samma mening som ett objektiv så, annars associerar jag ordet med en telning.

FA35 ja, jo den är bra, fast DA35 blir nog vassare och definitivt dyrare.

Re: Re: K20

bengt luthman skrev:
ungefär så jag resonerar också
Att stå i kö betyder ju inte att man behöver köpa den :) Jag har bara blivit lovad att de skall lägga in mig i kön så snart de har en :) Jag ställde mig faktiskt i kön för K10 dagen INNAN den lanserades för läckorna var så pass stora så alla visste att den skulle släppas. Det är lite tätare med K20, det är inte ens säkert det blir en K20, kan vara en K1200, eller till och med en K5 eller K1. Eller för all del en 645D, fast då kliver jag nog av, tänker inte belåna lägenheten för att köpa en kamera :)

Dessutom finns risken att den först kommer med kitobjektiv, och att rena kamerahus tar längre tid. Har för mig det var så med DS, kanske även K10.

Sedan kan man ju alltid köpa en av de begagnade K10-or som kommer ut på marknaden när alla pionjärkonsumenter känner sig piskade att byta upp sig.

:D -- MW

Magnus W skrev:
Sedan kan man ju alltid köpa en av de begagnade K10-or som kommer ut på marknaden när alla pionjärkonsumenter känner sig piskade att byta upp sig.

:D -- MW
Pionjärkonsument, ytterligare ett nytt ord. Haha, och, jo jag känner mig träffad...

jag är dock rädd att K10 husen komemr att dyka i värde när "k20" släpps så at tjag inte riktigt kan finansiera ett nyköp genom att sälja min k10...bittert men kan vara sant. får försöka pengafota lite mer.

kommer för övrigt precis från en spelning här i uppsala där min 35 f/2 satt på huset rätt stor del av spelningen. den och 50 f/1,4 har räddat många spelningsbilder där blixt skulle döda allt som heter stämning.

Senast ändrad:
Re: K20

Lothar Marunga skrev:
12000:- med kitobjektiv. Då blir det K10 ett år till så kan man få den för 7000.
Lothar Marunga

Det tycker jag är ett ganska dyrt pris om det skall vara en efterföljare till k10d (som kostade när den släpptes - 8500 kr?)

Hej.
Vad är det för ett objektiv? Heter det bara så som Du skrev? Vad använder man det till bäst? Passar den till Canon EOS 350 D?

Grattis till gluggen, Peter. Det är ett av mina favoritobjektiv som levererar varje gång.

Ut och plåta nu!

Lottabos skrev:
Hej.
Vad är det för ett objektiv? Heter det bara så som Du skrev? Vad använder man det till bäst? Passar den till Canon EOS 350 D?
Hela namnet är SMC PENTAX-FA 1:2 35mm AL, och som namnet antyder så passar det först och främst på Pentaxkameror. På digitalkameror med APS-C sensor är det en normal, på 135-format (den tecknar ut även afullformat) är det en måttlig vidvinkel.

Faktasida:
http://www.bdimitrov.de/kmp/lenses/primes/wide-angle/FA35f2.html

Test på Photozone:
http://photozonede.h1355984.stratos...c-fa-35mm-f2-al-photozone-review--test-report

jag vet inte hur det ligger till med adaptrar Pentax KFA -> Canon EOS fattning, men det kommer säkert någon annan att berätta strax.

:) -- MW

Nu har jag kikat lite men blev väl tyvärr inte så mycket klokare. Jag är ju inte så teknisk av mig så jag undrar om någon vet vilken Canon-plugg som mest liknar denna. Och vad kostar en sådan?
Hej o tack.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar