ANNONS
Annons

F_an vad jag saknar kornet!

Produkter
(logga in för att koppla)

Mattsen

Aktiv medlem
Jag vet att det finns digitala filter där man kan applicera något som ska likna det "analoga kornet" men på något sätt känns det inte rätt och blir ju dessutom manipulering (i mina ögon). Vidare den härliga dynamik som man får per automatik med sv/v film!

Är på väg att köpa ny dslr men inte utan att jag funderar på att ta upp den gamla filmfotograferingen igen! Och damma av förstoringsapparaten...

Fler som känner som jag? Eller jag hopplöst fast i min nostalgi över det "gamla och mossiga"?

Jag vet att det finns digitala filter där man kan applicera något som ska likna det "analoga kornet" men på något sätt känns det inte rätt och blir ju dessutom manipulering (i mina ögon). Vidare den härliga dynamik som man får per automatik med sv/v film!

Är på väg att köpa ny dslr men inte utan att jag funderar på att ta upp den gamla filmfotograferingen igen! Och damma av förstoringsapparaten...

Fler som känner som jag? Eller jag hopplöst fast i min nostalgi över det "gamla och mossiga"?

Varför inte göra båda sakerna så länge någon tillverkar film.

Har vart med både på analog ljud och fotografering och dess övergång till digitaltekniken. Kan se charmen och vissa av effekterna den analoga sättet skapar men tycker digitalteknikens fördelar överväger.

Vana kan göra att man upplever att digitaltekniken ger kallhet eller inte verkar lika dynamisk, men med dagens teknik så tycker jag det är same but diffrent.

Jag känner precis som du :)

Jag har löst det genom att helt enkelt plåta både "analogt" och digitalt :)

Digitalt kör jag med 5D. Nu har ju jag sådan tur att just 5D är den kameran med det mest "analogaktiga" bruset jag någonsinn har sett (när bilderna är konverterade till svartvitt, altså).

Analogt kör jag med en uppsjö olika kameror, allt från Zeizz Ikon Contina (Småbild) till Hasselblad 500C och Pentax 67.

Vad det gäller mellanformat är det dock inte kornet jag är ute efter, för det blir bannemig knappt något synligt korn på en välexponerad 6x7'a Tri-X :)

Någon enstaka gång tycker jag det kan tillföra en bild något, men annars känns det lite som att önska att man kunde köpa bilar som redan var rostiga.

Tycker det är lite utav en gråzon huruvida det är manipulering.

Att ta bort brus tycker jag inte är det.
Att ta bort brus och ersätta det med korn är visserligen "mer" manipulering, men jag tycker ändå inte att det är manipulering. Beror ju naturligtvis på hur mycket man mixtrar, men görs det i liten omfattning så.
Det råder ju inga tvivel om att det ÄR manipulering rent tekniskt, men jag tycker hela manipuleringsgrejen är svår att kategorisera in i en grupp.
Det är i mina ögon "värre" att klona bort någonting än att ersätta brus med korn.

Analogt är ju riktigt snyggt. Det har en känsla som digitalt inte har, men man får ju prioritera. Digitalt är snabbt och smidigt, analogt är det inte. Samtidigt ska man använda den teknik man tycker om, vilket egentligen är viktigast.

Varför känner du att du måste välja EN teknik föresten? Ta med båda husen och skifta. Ett utmärkt sätt att prova några "gratis" exponeringar på motivet =)

T.
.
Ta med båda husen och skifta. Ett utmärkt sätt att prova några "gratis" exponeringar på motivet =)
.
.
Tack. Ett utmärkt idé! Är på väg att skaffa ett Nikonsystem. Får väl försöka hitta ett beg Nikonhus som kan använda de objektiv jag kommer att skaffa till det digitala huset. (Har ett gammalt Minoltasystem idag). Passar nya gluggar gamla analoga Nikonhus??

Tack. Ett utmärkt idé! Är på väg att skaffa ett Nikonsystem. Får väl försöka hitta ett beg Nikonhus som kan använda de objektiv jag kommer att skaffa till det digitala huset. (Har ett gammalt Minoltasystem idag). Passar nya gluggar gamla analoga Nikonhus??

Är hemskt dåligt på Nikon, men jag vet att äldre optik på nyare kameror kan orsaka att du tex inte få någon ljusmätning/AF/osv.
Hur det är med ny optik på äldre hus vet jag inte, men man kan tycka att det borde vara färre problem åt det hållet.
Alla analoga hus är ju dessutom inte speciellt gamla. Finns ju riktigt nya.

Äh, se möjligheterna! Aldrig har det funnits så många bra analoga kameror att köpa så billigt, och det görs fortfarande film som är lagom kornig :). Har själv funderat på att skaffa mig en Nikon FE igen (eller kanske den där F4:an jag aldrig hade råd med som fattig student) och köra några rullar svartvitt då och då...

Förstår inte varför inte VR skulle funka eller fanns inte de kontakterna när F4 kom?

F5 klarar VR.
Borde gå att hitta en F5 från 1500-4000

Förstår inte varför inte VR skulle funka eller fanns inte de kontakterna när F4 kom?

F5 klarar VR.
Borde gå att hitta en F5 från 1500-4000

Tyckte det stod något om kontakter på Ken Rockwells sida.

Däremot får du eller någon annan gärna förklara varför inte VR skulle fungera bara för att det inte finns några kontakter. Kräver optiken en signal som säger "du sitter fast i kamerahuset nu", eller vad är problemet?
Isf måste det ju gå att lura optiken.

Notera dock att F4:an inte klarar av G-objektiv. Eller de går nog att använda, men bara på största bländare.

Notera dock att F4:an inte klarar av G-objektiv. Eller de går nog att använda, men bara på största bländare.

Frågan är om inte program- och bländarautomatik borde funka med G-objektiv. Vill minnas att min FA klarade nån 28-100 G. Fast det funkar inte med Sigma 50/1,4.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar