Annons

F3,5 - 5,6???

Produkter
(logga in för att koppla)

worldwithnomirrors

Avslutat medlemskap
F3,5 - 5,6
Enkelt sagt verkar det som att ibland kan detta värde vara lägst 3,5 och ibland 5,6. Men vad beror det på? Jag tycker att det ändras lite som det vill. Har det med ljuset att göra?

Om du menar ett objektiv med variabel största bländare så beror det på vilken brännvidd du har ställt in. Längre brännvidd ger mindre största bländare (högre siffra efter f/).

Låter som ett zoomobjektiv med "yttre" zoomning. Där är det normalt. Ju längre brännvidd desto högre max bländare men det brukar stå på objektiven.

Zoomar både brännvidd OCH maxbländare.

F3,5 - 5,6
Enkelt sagt verkar det som att ibland kan detta värde vara lägst 3,5 och ibland 5,6. Men vad beror det på? Jag tycker att det ändras lite som det vill. Har det med ljuset att göra?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bländare

Bländaren skrivs även f/3,5 vilket gör det lättare att förklara då f = brännvidd.

Har du ett 18-200/3,5-5,6 så har du vid 18 mm möjlighet till en bländare på f/3,5 och vid 200 mm får de endast f/5,6. På vägen däremellan minskar bländare så vid 100 mm kanske du har f/4 (har inget 18-200 så kan inte testa själv).

Vad det innebär är att du vid;

18 mm och f/3,5 har en diameter på 18 / 3,5 = 5,14 mm
200 mm och f/5,6 har en diameter på 200 / 5,6 = 35,71 mm

Anledningen till varför det blir så är att det inte går att göra optiken så att du vid 18 mm har 35,71 mm diameters öppning, det skulle ju innebära en bländare på f/0,50, vilket iofs hade varit underbart ;)

Äsch, det här blev ju för mycket flum, glöm allt jag skrev och acceptera att du zoomar både brännvidd OCH maxbländare.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bländare

Bländaren skrivs även f/3,5 vilket gör det lättare att förklara då f = brännvidd.

Har du ett 18-200/3,5-5,6 så har du vid 18 mm möjlighet till en bländare på f/3,5 och vid 200 mm får de endast f/5,6. På vägen däremellan minskar bländare så vid 100 mm kanske du har f/4 (har inget 18-200 så kan inte testa själv).

Vad det innebär är att du vid;

18 mm och f/3,5 har en diameter på 18 / 3,5 = 5,14 mm
200 mm och f/5,6 har en diameter på 200 / 5,6 = 35,71 mm

Anledningen till varför det blir så är att det inte går att göra optiken så att du vid 18 mm har 35,71 mm diameters öppning, det skulle ju innebära en bländare på f/0,50, vilket iofs hade varit underbart ;)

Äsch, det här blev ju för mycket flum, glöm allt jag skrev och acceptera att du zoomar både brännvidd OCH maxbländare.

Jaha, nej men det där var väldigt tydligt tycker jag! Nu förstår jag precis! :) Är fortfarande nybörjare så det är bra när det är övertydligt ;P Tack!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar