Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

F-skattsedel?

Produkter
(logga in för att koppla)
Damocles skrev:
Jag kan bara svara för vad SIF säger, enligt deras web är det inget inkomsttak för A-kassa, utan har du någon form av Firma, oavsett urtag i pengar från dem, så är du portad från A-kassan. Såvida du inte lägger det vilande.

Sif säger tydligen olika. Jag ringde precis upp akassan och deras syn på egna bolag var den att om man har bolaget som en bisyssla (svår definintion på detta dock, jag angav runt 10 tim/vecka i snitt) och på det tjänar max 1900 kr/månad så påverkar det ej akassan. Ett annat krav är att man haft företaget minst 6 månader innan arbetslösheten. Detta skulle enligt sif visa att man kan hantera sitt bolag vid sidan om den normala heltidsanställningen. Dom gör individuella bedömningar poängterade hon men generellt sett sa hon så är småbolag vid sidan om en normal heltidsanställning sällan någon skäl till indragen akassa. Dom krävde inte heller någon nedläggning av bolaget sa hon.

Stefan
 
Damocles skrev:
Jag kan bara svara för vad SIF säger, enligt deras web är det inget inkomsttak för A-kassa, utan har du någon form av Firma, oavsett urtag i pengar från dem, så är du portad från A-kassan. Såvida du inte lägger det vilande.

Jag tror att alla har det så, för det är nog en regel från staten inte A-kassan då större delen av pengarna som betalas ut kommer från våra skattepengar och inte från avgifter som många vill tro.
 
Det finns fördelar med F-skatt

Det finns en hel del fördelar med eget företag. den minimala variant som betecknas "enskild firma".

Ett litet företag som det gäller här har inte många transaktioner per år. Ett par försäljningar per år och ett par inköp. Bokföringen är inte särskilt krånglig, när man registrerat sin firma får man en inbjudan till skattekontoret, Min erfarenhet är att dom är enormt hjälpsamma. Dom ger också tips om vilka val man bör göra när man fyller i blanketten för att registrera firman.

I år tog det ungefär två timmar att göra hela deklarationen för firman, och då gick halva tiden åt till att leta efter papper som inte satt där dom borde.

Att deklarera moms är också lätt. I en kolumn i självdeklarationen summerar man hur mycket man betalat i moms och i en annan kolumn hur mycket man debiterat i moms. Detta skriver man in på deklarationsblanketten och skillnaden kommer med i den skatt man ska betala.

En trevlighet med eget företag är att man får dra av omkostnaderna.Film, kameraavskrivning och bilersättning t.ex. Därför är det viktigt att firman registreras med ett ändamål som täcker allt du kan tänkas vilja göra, t.ex. "utföra fotouppdrag, försälja fotografier, skriftställarverksamhet, föredragsverksamhet och därmed sammahörande verksamheter" eller något liknande.

Om firman går med förlust, och det gör den kanske om du fotar mycket för att bygga upp ett bildarkiv, så får du dra av mot din ordinarie löneinkomst.

Skattemyndighetens krav på varaktighet är inte så stort. Du får fylla i på registreringsblanketten hur många timmar du räknar med att arbeta i företaget, vi brukar ange 160 timmar

Ibland håller jag ett föredrag som jag illustrerar med bilder. Om arvodet för föredraget då skulle vara 1000 kr skall organisatören betala arbetsgivaravgift om ca 50%. Då ber jag istället om att få 1500 kr till firman. Fördelen med detta är att jag mycket enklare kan dra av mina kostnader för att framställa föredraget.

Sammanfattningsvis: Det är enkelt att driva ett litet företag. Det är lönsamt, trots att jag aldrig ens försökt orka sätta mig in några fixerier för minska skatt och dylikt. Och sista sammanfattningen; skattemyndigheterna hjälper till med att förklara allt.
 
Får nog ta och knalla ner till folket nere i andra huset och fråga någon som kan reglerna lite bättre.

Det finns ju trots allt vissa fördelar med att jobba som närsupport på SKV(Skatteverket). ;)
 
Handelsbolag/enskild firma

Jag såg en fråga som ställdes om skillnaden mellan handelsbolag och enskild firma.

Så här uppfattar jag det utan vara den stora experten.

ENSKILD FIRMA är en del av din privata ekonomi. Firman har inga förpliktelser oberoende av dig, det är du som står för allt firman gör. Firman kan inte sättas i konkurs t.ex. det är du som personligen ansvarar för firman och det är du som går i konkurs, du personligen som ansvarar för firmans telfonräkningar och så vidare. Vinsten/förlusten är en del av din ekonomi, det finns en särskild ruta för det i självdeklarationen och skatten ingår i din vanliga skatt

HANDELSBOLAG är ungefär samma sak som enskild firma med den skillnaden att det är flera som driver bolaget. Är man två äger man väl oftast hälften var, och då blir det hälften av bolagets vinst som sätts upp på deklarationen. Som jag uppfattar det är det ägarna av handelsbolaget som solidariskt ansvarar för firmans förpliktelser, dvs om en inte kan betala sin andel av firmans skuld så får de andra ställa upp.

Kortfattat: Enskild firma ska man ha om man är ensam. Handelsbolag är ungefär samma sak som enskild firma, men lite mer komplicerat därför att man är flera delägare.


Bokföringen är inte mer krånglig än så här för en liten enskild firma.

1. Ha kvitton på allt. Se till att det står på kvittot hur stor momsen är.

2. Gör ett excelark där du har a) en kolumn för moms du betalat, b) en kolumn för saker du köper och som förbrukas under året, c) en kolumn för saker du köper och som du har kvar och d) en kolumn för saker du säljer och e) en kolumn för moms du debiterar dina kunder.

3. I a) förtecknar du den moms du betalat, det framgår ju av rubriken. I b) förtecknar du fotopapper, film och kostander för resor. Hela tiden beloppet utan moms. I c) gör du samma sak som i b), men den gång för kameror, kontorsmöbler och annat som inte genast förbrukas. i d) förtecknar du sådant du söljer, jag förutsätter att det är bilder och andra tjänster du säljer, inte investeringsvaror såsom kameror. I denna kolumn anges priser utan moms.
I e) anger du slutligen den moms du debiterar din kund.

Allt skrivs snyggt och prydligt med en transaktion per rad och helst samma dag som transaktionen görs.

4. Vid deklarationsdags summerar man de olika kolumnerna och skriver in på rätta ställen på deklarationsblanketten. De investeringar du gjort (kamera, möbler i exemplet ovan) belastar inte resultatet fullt ut utan bara med 20% om året om jag minns rätt. Men alla avskrivningar fungerar automatiskt i blanketten.

Det är faktiskt lättare att bokföra sin firma än vad man kan tro. Den som klarat gymnasiet klarar detta. Skatteverket har inget krav på att man anlitar en dyr revisionsbyrå.
 
oggy skrev:
Hej,

Jag tänkte komma igång med bildförsäljning nu till sommaren men vet inte riktigt vad som behövs.
Först undrar jag ...

Som andra påpekat i tråden bör du börja med att titta på skatteverkets sidor. Jag provade dessutom att ställa frågort via mail men fick egentligen bara tillbaka samma info som redan fanns på webben.

Det jag däremot verkligen kan rekommendera är att du besöker någon av de infoträffar för "nyföretagare" skatteverket anordnar runt om i landet. Besökte en här i Uppsala och förutom Skatteverket var man där från Kronofogdemyndigheten och Försäkringskassan. Förutom en massa info och möjlighet att ställa alla frågor fick man telefonnummer direkt till olika personer på respektive myndighet och en uppmaning att höra av sig när det är något man undrar över.....

Ska du sälja bilder och samtidigt ha en anställning är det FA-skatt som gäller, kraven på verksamheten och dig själv framgår tydligt på webben.

Som andra påpekat måste du kolla om detta påverkar din A-kassa. Det är olika och för min del (CF / Akademikerna) påverkar det inte rätten till A-kassa.
 
Jag som studerar på högskola har en förnämlig tillgång till en science park. Den kan även allmänheten använda, (tror jag) inte bara studenter. Finns det en sån i närheten så ta kontakt, vanligtvis får man hjälp med pappersarbete, kontakt med skatteverket & PRV och om man vill så kan man hyra ett kontor billigt.
 
Re: Re: F-skattsedel?

janc skrev:


Som andra påpekat måste du kolla om detta påverkar din A-kassa. Det är olika och för min del (CF / Akademikerna) påverkar det inte rätten till A-kassa.

Så du menar att du får fortsätta driva ditt företag och samtidigt få betalt från a-kassan? Jag tror nog att du måste lägga företaget vilande och att detta bara går att få göra en gång, eller? Jag förstår inte varför detta skulle skilja mellan olika a-kassor då pengarna (det mesta) kommer från staten.
 
Exakt vad menar ni när ni säger "bara går att få göra en gång"?

Säg att man tappar sin anställning, lägger företaget viland, får A-kassa, hittar ett nytt jobb, återupptar näringsverksamheten parallellt och åter förlorar jobbet. Står man då helt utan A-kassa? Även om man lägger företaget på is igen?
 
Om du har ett heltidsjobb som anställd på ett företag. Och utöver det driver ett eget litet företag vid sidan om.

Och om detta lilla företag inte tar för många timmar i anspråk (eller ger för stor utdelning) i förhållande till heltidsanställningen.

Då ska inte det påverka möjligheten till A-kassa om du blir arbetslös från heltidsjobbet under förutsättning att ditt lilla företag inte ökar i omfattning jämfört med tidigare.

Så har jag för något år sedan fått det förklarat från HTF via telefon. Kommer dock inte ihåg vad nivåerna låg på.

Om det egna företaget tar mer tid i anspråk och ger dig större del av din inkomst så kan det bli lite problem med a-kassa om man blir arbetslös från en anställning. Tidigare kunde man vara arbetslös på t.ex halvtid men det tror jag inte går längre.

Då kan man första gången låta företaget vara helt vilande. Vad det innebär för en enskild firma vet jag inte. Men för ett HB, KB eller AB så innebär det att man inte får bedriva någon form av verksamhet i företaget men man kan ändå ha kvar bolaget med organisationsnr, kontonummer på bank/Pg etc. Samt att den ekonomiska historien finns kvar så att ev. sparade överskott/underskott finns kvar när man drar igång igen (gäller i alla fall AB).

Andra gången det händer så är man tvungen att lägga ner företaget. Avsluta konton och man tappar ev. sparade underskott från tidigare år.

Vill man sedan starta upp på nytt så blir det i ett HB, KB och AB med nytt organisationsnummer. Nya konton på bank/Pg. Samt att det blir skatt på all vinst från första kronan.

Lite långt blev det. Hoppas det inte gör det krångligare. Och jag instämmer med tidigare inlägg att man nog bör kolla med sitt aktuella fack/a-kassa för att stämma av så att inte något har ändrats eller att de gör olika tolkningar.
 
LeadHead skrev:
Exakt vad menar ni när ni säger "bara går att få göra en gång"?

Säg att man tappar sin anställning, lägger företaget viland, får A-kassa, hittar ett nytt jobb, återupptar näringsverksamheten parallellt och åter förlorar jobbet. Står man då helt utan A-kassa? Även om man lägger företaget på is igen?

Så har jag tolkat det, ja. Läs på de olika hemsidorna, där står det att man får möjligheten 1 gång.

Jag ser inte det konstiga i det, för ett företag i sverige måste gå runt, och du är anställd av företaget. Varför ska svenska staten bidra med pengar till ett företag som inte går runt.

Ps. allt är säkert en tolkningsfråga Ds.
 
Senast ändrad:
Re: Re: Re: F-skattsedel?

Daniel.l skrev:
Så du menar att du får fortsätta driva ditt företag och samtidigt få betalt från a-kassan? Jag tror nog att du måste lägga företaget vilande och att detta bara går att få göra en gång, eller? Jag förstår inte varför detta skulle skilja mellan olika a-kassor då pengarna (det mesta) kommer från staten.

Jag uttrycket mig inte helt korrekt men så här är det enligt AEA's webb:

"...Om ditt företag bedöms vara en s k bisyssla kan du ha företaget kvar under arbetslös tid. För att företaget ska vara en bisyssla krävs att du bedrivit verksamhet samtidigt som du arbetat med annat heltidsarbete i minst sex månader. Den genomsnittliga inkomsten från företaget måste understiga 1920 kronor per vecka. När du ansöker om arbetslöshetsersättning ska du redovisa den verksamhet du vill ha prövad som bisyssla på blankett Företagare/egen verksamhet. När ärendet prövats av AEA får du ett skriftligt beslut. Skulle ditt företag inte vara någon bisyssla måste du avbryta verksamheten helt för att kunna få ersättning..."

Så min tolkning är att det skiljer mellan olika kassor.
 
Re: Re: Re: Re: F-skattsedel?

janc skrev:
Jag uttrycket mig inte helt korrekt men så här är det enligt AEA's webb:

"...Om ditt företag bedöms vara en s k bisyssla kan du ha företaget kvar under arbetslös tid. För att företaget ska vara en bisyssla krävs att du bedrivit verksamhet samtidigt som du arbetat med annat heltidsarbete i minst sex månader. Den genomsnittliga inkomsten från företaget måste understiga 1920 kronor per vecka. När du ansöker om arbetslöshetsersättning ska du redovisa den verksamhet du vill ha prövad som bisyssla på blankett Företagare/egen verksamhet. När ärendet prövats av AEA får du ett skriftligt beslut. Skulle ditt företag inte vara någon bisyssla måste du avbryta verksamheten helt för att kunna få ersättning..."

Så min tolkning är att det skiljer mellan olika kassor.

Ok. Då fattar jag. Jag tänkte bara på företag man kan leva på. Jag tänkte inte på denna möjlighet. Tack för ditt svar.
 
Re: Re: Re: Re: Re: F-skattsedel?

Daniel.l skrev:
Ok. Då fattar jag. Jag tänkte bara på företag man kan leva på. Jag tänkte inte på denna möjlighet. Tack för ditt svar.

Det blir givetivs en helt annan sak, då skulle A-kassa bli detsamma som verksamhetsstöd. Det är väl så det i praktiken fungerar t.ex för en del skådespelare som har planerad "arbetslöshet" mellan uppdragen?
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: F-skattsedel?

janc skrev:
Det blir givetivs en helt annan sak, då skulle A-kassa bli detsamma som verksamhetsstöd. Det är väl så det i praktiken fungerar t.ex för en del skådespelare som har planerad "arbetslöshet" mellan uppdragen?

Så sant så sant.
 
tiger656 skrev:
Sif säger tydligen olika. Jag ringde precis upp akassan och deras syn på egna bolag var den att om man har bolaget som en bisyssla (svår definintion på detta dock, jag angav runt 10 tim/vecka i snitt) och på det tjänar max 1900 kr/månad så påverkar det ej akassan. Ett annat krav är att man haft företaget minst 6 månader innan arbetslösheten. Detta skulle enligt sif visa att man kan hantera sitt bolag vid sidan om den normala heltidsanställningen. Dom gör individuella bedömningar poängterade hon men generellt sett sa hon så är småbolag vid sidan om en normal heltidsanställning sällan någon skäl till indragen akassa. Dom krävde inte heller någon nedläggning av bolaget sa hon.

Stefan

Jag tror att det pratas om två olika saker samtidigt. Man kan inte få a-kassa baserat på resultatet/överskottet av den egna enskilda firman om verksamheten börjar gå dåligt (=nollresultat) och man har kvar företaget utan att avregistrera det. En annan sak är om man har en bisyssla bredvid sin anställning och man blir uppsagd från sitt ordinarie arbete. I detta senare fall vet jag flera a-kassor som lämnat ersättning även om man fortsatt med bisysslan i samma omfattning som tidigare.
 
LarsV skrev:
Jag tror att det pratas om två olika saker samtidigt. Man kan inte få a-kassa baserat på resultatet/överskottet av den egna enskilda firman om verksamheten börjar gå dåligt (=nollresultat) och man har kvar företaget utan att avregistrera det. En annan sak är om man har en bisyssla bredvid sin anställning och man blir uppsagd från sitt ordinarie arbete. I detta senare fall vet jag flera a-kassor som lämnat ersättning även om man fortsatt med bisysslan i samma omfattning som tidigare.

Ber om ursäkt för att jag inte läst hela tråden. Detta var ju liksom avklarat...
 
Begreppsförvirring

petlin skrev:
Om du har ett heltidsjobb som anställd på ett företag. Och utöver det driver ett eget litet företag vid sidan om.

Och om detta lilla företag inte tar för många timmar i anspråk (eller ger för stor utdelning) i förhållande till heltidsanställningen.

Då ska inte det påverka möjligheten till A-kassa om du blir arbetslös från heltidsjobbet under förutsättning att ditt lilla företag inte ökar i omfattning jämfört med tidigare.

Så har jag för något år sedan fått det förklarat från HTF via telefon. Kommer dock inte ihåg vad nivåerna låg på.

Om det egna företaget tar mer tid i anspråk och ger dig större del av din inkomst så kan det bli lite problem med a-kassa om man blir arbetslös från en anställning. Tidigare kunde man vara arbetslös på t.ex halvtid men det tror jag inte går längre.

Då kan man första gången låta företaget vara helt vilande. Vad det innebär för en enskild firma vet jag inte. Men för ett HB, KB eller AB så innebär det att man inte får bedriva någon form av verksamhet i företaget men man kan ändå ha kvar bolaget med organisationsnr, kontonummer på bank/Pg etc. Samt att den ekonomiska historien finns kvar så att ev. sparade överskott/underskott finns kvar när man drar igång igen (gäller i alla fall AB).

Andra gången det händer så är man tvungen att lägga ner företaget. Avsluta konton och man tappar ev. sparade underskott från tidigare år.

Vill man sedan starta upp på nytt så blir det i ett HB, KB och AB med nytt organisationsnummer. Nya konton på bank/Pg. Samt att det blir skatt på all vinst från första kronan.

Det som är förvillande är att passiv näringsverksamhet inte betyder att företaget är vilande.

Om du ska ha ditt företag och samtidigt ha A-kassa så ska företaget drivas passivt. Kravet är max 300 timmar per år (eller om det var 200). Man får inte ändra mängden arbete i väsentlig omfattning - så skriv alltid 200 timmar i N1-blanketten.

Att ändra från aktiv till passiv verksamhet får man bara göra en gång.

Företaget måste också ha funnits mer än sex månader innan anställningen upphörde och varit en bisyssla till ordinarie heltidssysselsättning. Du kan dock bli deltidsarbetslös.

Du får ta ut max 1920 kronor per månad från företaget, men omsättningen får vara hur stor som helst.
 
Re: Det finns fördelar med F-skatt

Aristofanes skrev:
Det finns en hel del fördelar med eget företag. den minimala variant som betecknas "enskild firma".
...

Om firman går med förlust, och det gör den kanske om du fotar mycket för att bygga upp ett bildarkiv, så får du dra av mot din ordinarie löneinkomst.
...


Ja, det kan du göra. Under de fem första åren. Men det är inte alltid det är så klokt. Frågan är vad du har för syfte med verksamheten. Om du räknar med att det ska gå med plus i framtiden, ja, då är det en dyr lösning att kvitta underskott av verksamheten mot löneinkomst. När du väl får överskott i företaget måste du betala egenavgifter oxå, något du slipper om du kvittar inom samma aktiva förvärvskälla, dvs i detta fallet din fotoverksamhet (inkl allt det andra)

Skattemyndighetens krav på varaktighet är inte så stort. Du får fylla i på registreringsblanketten hur många timmar du räknar med att arbeta i företaget, vi brukar ange 160 timmar


Ibland håller jag ett föredrag som jag illustrerar med bilder. Om arvodet för föredraget då skulle vara 1000 kr skall organisatören betala arbetsgivaravgift om ca 50%. Då ber jag istället om att få 1500 kr till firman. Fördelen med detta är att jag mycket enklare kan dra av mina kostnader för att framställa föredraget.
...


Här kan man ju möjligen också tänka tanken - beroende på vem som köper föredraget - att den verksamheten/föreningen inte är registrerade som arbetsgivare. Då är det förfarande du beskriver betydligt enklare.

Sammanfattningsvis: Det är enkelt att driva ett litet företag. Det är lönsamt, trots att jag aldrig ens försökt orka sätta mig in några fixerier för minska skatt och dylikt. Och sista sammanfattningen; skattemyndigheterna hjälper till med att förklara allt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.