Annons

f skattesedel

Produkter
(logga in för att koppla)

tiffany

Medlem
Hej,
Har fått ett foto jobb som börjar nu på fredag, fotografera en verksamhet. Har tidigare jobbat på det företaget.. så svårt var det med pris. Dumt nog gick jag ut för lågt när vi pratade lite löst om priset.600 kr i timmen.. kollade upp timpriset som ska ligga på 925kr i timmen.Efter skatt och avgifter är det inte mycket kvar!! folk verkar vilja att man jobbar gratis.. det är inte lätt och vara hård och ta betalt.Men det är ju ett måste om man skall överleva. Måste skaffa f skattesedel..hört att en del får avslag, någon som har erfarenheter av det? Kan någon beskriva hur man bäst går till väga och hur man sedan går till väga när man får pengarna.Kan jag ta det på mammas företag? tills jag hunnit få f skattesedel..

Dags och gå kurs för mig.. Vore jättetrevligt om någon delade med sig av sina erfarenheter.Inte billigt och vara fotograf.

Se till att få FA-skatt, då kan du även ta en vanlig anställning utan att strula mer.
Att en del inte får F-skatt kanske kan bero på att dom säger att dom ska arbeta åt endast ett företag, vilket då gör ditt företagande för likt en anställning.
Ring gärna o prata med Skattemyndigheten, dom är mycket hjälpsamma.

Nemas problemas

Du kan lugnt tills vidare köra på utan f-skattesedel. Du fakturerar som vanligt fast lägger inte på moms. När du deklarerar så tar du upp både intäkter samt utgifter för utrustning och resor mm. Kontentan blir förhoppningsvis att du kvittar intäkter mot utgifter så att du inte behöver betala skatt eller andra avgifter på det intjänade beloppet. Tror att du kan tjäna 30-40 lök utan att vara skyldig att redovisa moms. Bra sätt att komma igång innan man registrerar företag och har mycket att göra. Läs mer HÄR

Hej och tack för svaren.. hade ingen aning om att man inte behövde f skattesedel.. Men vissa verkar kräva det.. När jag pratade med uppdragsgivaren till jobbet jag ska göra frågade hon om f skattesedel och hade jag inte det så kunde jag ta det genom någon kompis företag..?föreslog de..

Jag vill bara tipsa om frilansfinans.se som fungerar mycket enkelt och smidigt för enstaka jobb.
Kostar c:a 5% att använda, men då har du pengarna i handen efter fem dagar och slipper allt krångel.

billig timpenning

Pratat med skatteverket nu.. väldigt hjälpsamma måste jag säga. Skickar blankett till mig.. men handläggningstiden ligger på ca en månad. Han tyckte jag skulle klämma i mer i lön..ha,ha.. blir ju inget kvar på 600kr i timmen..32%i sociala avgifter.. Nu får företaget jag ska göra jobbet åt betala skatt och avgifter åt mig. Men det blir hälften kvar i lön av 600..ca 300 i timmen.. Jag var så dum som nämnde 600..blir så fel när man känner folk och ska vara bussig. Det blir ju inte lönsamt och göra jobbet.. få se vad dom säger när jag höjer.Take it or leave it. Varför vill dom att jag gärna kan ta det genom en väns företag..vad tjänar dom på det eller jag..?

Det tar fem minuter att ansöka om FA-skatt och momsregistrering på internet, tio om du inte har elektroniskt id. Så du behöver inte sitta och vänta på papper om du inte vill.

Jag kan ha helt fel men man kan väl räkna det som "hobbyverksamhet" då får man väl stoppa max 30000kr rakt ner i fickan?

Finns alltid knep

Det finns alltid knep att tillgå vid sådana här uppdrag. Följande bör vara fullt lagligt:
Kom överens med uppdragsgivare att du kommer och tar lite bilder. Sälj bilderna för ett pris som motsvarar timlönen ni kom överens om. Skicka faktura utan moms. Ta upp aktiviteten som hobbyverksamhet i din deklaration. Varken du eller din uppdragsgivare kommer att betala skatt eller arbetsgivaravgift. Din uppdragsgivare har köpt en vara (bilderna) av en privatperson och du kvittar inkomster mot utgifter när du deklarerar enligt hobbyverksamhet. Givetvis kan man inte sätta sådant i system med samma köpare men vid något/några enstaka tillfällen så kan inte jag tolka skatteverkets broschyrer på annat sätt än att det skulle vara helt OK.

visste inte att det gick så snabbt att ansöka om det.. dumt att han sa att handläggningstiden är på några veckor..Företaget har nu sagt att de kan betala ut lön genom företaget. De betalar avgifterna och skatt. Det är jag som förlorar på det va? Tex om jag kräver 900 i timmen, i det ingår
arbetsgivaravgift,skatt.. är det de totala som arbetsgivaren står för?eller betalar företaget något mer utöver det för mig... vad blir egentligen skillnaden om jag har f skattesedel? Kollade vad fotograf ska ta i timmen.. 925kr i timmen.. låter mycket men efter avgift och skatt är det inte mycket.

tiffany skrev:
visste inte att det gick så snabbt att ansöka om det.. dumt att han sa att handläggningstiden är på några veckor..
Handläggningstiden ÄR några veckor. Andreas syftade nog på den tid du lägger ner.

Personligen har jag dock aldrig lyckats skapa någon fungerande e-legitimation hos Televerket/SEB, så för mig tar det definitivt längre tid än tio minuter.

Redovisningskonsult

Tror att hobbyupplägget funkar, jag ringde skatteverket innan jag öppnade eget men min verksamhet bedömdes bli för stor (mer än 30 000 om året)

Om man inte är jättebra på blanketter, bokföring och skatteverkskontakter så måste man nästan anlita en redovisningskonsult. Jag började med att hitta en sådan som sen skötte alla kontakter med skatteverket även att söka FA-skattesedel. Den är bara en enda sak i mängden om man ska driva ett litet företag.

Priser !

Hoppar in i denna tråd igen och frågar: Vad ska man ta för arbetet med efterredigering ? Priset för fotografering tycks ligga kring 925 kr per timma, men vad bör jag ta för efterarbetet per timma ? Eller.. borde jag ta betalt per bild när jag fotat till ett företag o ska leverera bilderna ?

Senast ändrad:
WFS) (Graylingman skrev:
Du har helt fel! Seglivad myt! Kolla Skatteverkets pdf om hobbyverksamhet!
//A

Visst, det är mycket möjligt att det är en myt men jag har läst skatteverkets pdf:er om hobbyverksamhet och jag precis som många andra här verkar ha uppfattat det som att det är så det funkar iallafall...

_Michael_ skrev:
Visst, det är mycket möjligt att det är en myt men jag har läst skatteverkets pdf:er om hobbyverksamhet och jag precis som många andra här verkar ha uppfattat det som att det är så det funkar iallafall...

Många som missuppfattar detta tydligen.

Nedan kommer några citat från Skatteverkets pdf om hur hobbyverksamhet beskattas, SKV 344

Citat från sid 1:

Får du överskott på din hobbyverksamhet ska du betala skatt för det. Hobbyn kan till exempel vara hemslöjd, biodling, trädgårdsodling, djuruppfödning, jakt, fiske, hästsport eller kulturell verksamhet.

Citat från sid 2

Inkomstberäkning
Resultatet av varje hobbyverksamhet beräknas för sig. Utgifter för en hobbyverksamhet får inte dras av från andra tjänsteinkomster eller annan hobbyverksamhet.I princip är alla inkomster skattepliktiga och alla utgifter för hobbyn avdragsgilla. Avdrag för kostnader får dock inte göras med högre belopp än som motsvarar inkomstårets intäkt av verksamheten.

Också från sid 2

Undantag: Inkomst av försäljning av bär, svampar och kottar som den skattskyldige själv plockat under ett inkomstår är skattefri om den inte överstiger 5 000 kronor. Detta gäller bara om inkomsten inte på annan grund kan hänföras till näringsverksamhet
eller tjänst.

Länk till pdf

//Anders

WFS) (Graylingman skrev:
Många som missuppfattar detta tydligen.

Nedan kommer några citat från Skatteverkets pdf om hur hobbyverksamhet beskattas, SKV 344
//Anders

Du har helt rätt Anders! Sedan kan man redan nu gå på Bokföringsnämndens sida. Där redovisas de nya förenklade reglerna för redovisning/deklaration av egen verksamhet som ej överstiger 3 miljoner i omsättning/år. Kommer tydligen att gälla från årsskiftet. Men då ska man bokföra enl de direktiven som anges där.

Finns som pdf-fil (c:a 80 sidor)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar