Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

f skattesedel

Produkter
(logga in för att koppla)
He he

Men Anders du läste ju själv:
"I princip är alla inkomster skattepliktiga och alla utgifter för hobbyn avdragsgilla."

Känner själv flera personer som utan att ha företag registrerat säljer bilder och reportage till dagstidningar och då funkar det precis som jag skrev! Man kvittar givetvis inte utgifter mot andra inkomster än de man får från hobbyverksamheten. De utgifter man har i form av utrustning och annat görs avdrag för och tar i bästa fall ut de inkomster man får från försäljningen. Och så betalar man inte sociala avgifter när man säljer en vara (bilder, reportage eller dylikt) Detta förfarandet är inget konstigt eller olagligt. Mycket märkligt att inte alla tidningar och förlag vet vad som gäller när de ska köpa bilder av andra än registrerade företag!

Visst, men jag tolkade Michael Bergman som att hans uppfattning var att ett överskott upp till 30' från hobbyverksamhet var skattefritt. Min poäng var att ev överskott från hobby (undantag bär, svamp och kottar) beskattas från första kronan.

//Anders

WFS) (Graylingman skrev:
Jag vet... :)

//A

Kul kille! Jag menar Anders fars son, alltså!
Då vet du antagligen detta också: Jag, liksom många andra mottog för några veckor sedan ett brev med regler för leverantörsfakturor. Det var sänt från en ekonomiavdelning som sköter utbetalningarna för 16 olika tidningar, tryckerier o dyl.

I korthet gick det ut på: Den som fakturerar för vara/tjänst skall ange org.nr, moms.reg.nr, F- eller FA-skattebevis, pers.nr, egen referens samt mottagarens referens, datum för varan/tjänsten, fakturadatum, pris exkl moms, specificerad moms, att betala: summa inkl moms, firmans adress, tel.nr.

Fortsättning: Ingen utbetalning kommer att ske om någon av dessa uppgifter saknas utan fakturan kommer att återsändas för komplettering.

Tillägg: Fler och fler anlitar speciella företag för sina betalningsrutiner. Dessa företag scannar kopiorna som sänds elektroniskt för attestering av kunden.

Ja, den som läst detta noga inser att man är rökt i framtiden utan registrerad firma/F-skattesedal i ngn form/ momsregisterad.

I övrigt gäller anställning på längre eller kortare tid, där uppdragsgivare står för soc.avg och drar skatt.

Finns ingen anledning att tro annat än att detta sprider sig med central leverantörsfakturabetalning vilket ställer till det för "hobbyisten" i många fall.

Men det finns inget som hindrar att en uppdragsgivare anställer någon för några timmars jobb eller längre. Tror inte hobbyverksamheten kommer att leva så länge till utan det blir företagare fullt ut eller anställd. Inga mellanting. Fyrkantigt? Javisst, men det finns pengar att spara i administration för de som köper bildtjänster. Det anser de i alla fall.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar