Annons

F.d DSLR vill ha likvärdigt mindre alternativ, finns det?

Produkter
(logga in för att koppla)

snysop

Aktiv medlem
Hej!

Här kommer ännu en "vilken kamera ska jag köpa"-fråga. :)

Bakgrund:
Fotat manuellt med en Pentax K10 D. Har sålt av det mesta nu men behöver en ny kamera. Anledningen till att jag bestämde mig för att sälja var för att det var alldeles för tungt att bära med mig K10 med batterigrepp och 2.8-optik. Även om jag älskade tyngden och känslan så funkade det inte att bära med sig på semestern utan funkade bara hemma.

Mina önskemål för ny kamera:
Att man LÄTT skall kunna ställa in bländare och iso (hellre höja isot än ha för lång slutartid). Men också ha bra autoprogram. Vill inte in och fippla i menyer.
Stor bländare "minst" 2.8 (finns inte större på kompakter väl?)
Ordentlig zoom. Gärna upp till 200mm.
Macro-läge <- behöver inte vara "äkta" macro. Kan duga om närgränsen är låg.
Kan tänka mig en mFT, men frågan är vilken... "Duger" G2?
Vill ha en smidig pryl, ett mellanting mellan en kompakt och en DSLR.
Gärna vridbar skärm.
Bildkvalité som fungerar för utskrifter i A3-format.
Snabb autofokus!

Fotar:
Semesterbilder men vill kunna leka med bländare vid speciella motiv osv.
Bloggbilder för husbygge, trädgård, blommor
Islandshästsport - mestadels utomhus. Behöver ha en "snabb" kamera för att hinna få med hästens benrörelser i rätt moment.

Finns det någon kamera som inte är för stor och tung som ni tror motsvarar mina behov?

PS Jag har lite optik kvar från Pentaxen men det verkar inte finnas någon liten Pentax som är enkel att fota manuellt med. :(

Kikade på både G2, GF1 och Nex 3 idag och ingen var sådär jätteintressant. :( Vill ha ett mellanting mellan de olika kamerorna. :( Gillade Nex 3 men testerna som jag läst var inte jättepositiva och väcker ingen störe köplust. Det är _nästan_ att jag funderar på ett K7 hus. :(

Kunde en Leica X1 vara något kanske?

Visserligen inga utbytbara objektiv men ändå APS-C sensor och manuella program.

Annars Olympus PEN kunde vara något?

Stor bländare "minst" 2.8 (finns inte större på kompakter väl?)
Ordentlig zoom. Gärna upp till 200mm.

Följer din tråd med intresse eftersom jag också gärna vill ha något kompaktare än systemaren ibland. Just de två punkter du listar ovan tror jag blir svåra att kombinera, åtminstone om det skall vara en hyfsat kompakt kamera...

Ljusstarka kompakter finns i t.ex. Panasonic LX3 (2.0 - 2.8) och Samsung EX1 (1.8 - 2.4) men deras zoomomfång är klart kortare än de 200mm du nämner, (60mm resp. 72mm).

Kompakter som zoomar långt finns det gott om, men de flesta sparar bara i jpg, inte raw. De enda långzoomare som har raw som jag känner till är Casios EX-FH15 resp. EX-FH100 (om man inte tar med de s.k. brigdekamerorna)
Samtliga modeller ovan har dock mindre sensor än t.ex. APS...

Senast ändrad:
Har börjat snöa in lite på Nex5. Har bara klämt Nex3 tyvärr, men den är rätt plastig. :S Funderar på att beställa Nex5 med 16/2.8 och 18-55'an.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto