Tjena Martin!
Har en eos 600D . Har ett fast objektiv men tror att det egentligen passar mig bättre med ett rörligt.
18-55mm är det jag har, standardobjektiv. Jag är nöjd med det som vardagsobjektiv men då jag ger mig ut i skogen eller dylikt hade jag önskat lite mer zoom.
Tror Aspman redde ut det mesta. Med fast så tänkte jag att du kanske tänkte på ett med fast bränvidd (som tex 50mm objektiv), men det är ju riktigt som Aspman påpekar att med fast objektiv så avses ett som inte kan bytas ut. Dvs motsatsen till systemkamera (där huvudkriteriet för en systemkamera är just att man kan byta objektiv).
Eftersom du har en sensor med storlek APS-C så måste du multiplicera brännvidden på objektiven med 1,6 för at få motsvarande bildvinkel som småbildsformat/fullformat (som är det format som man oftast utgår ifrån när man anger en bildvinkel som brännvidslängd - även om sensorer finns i en enorm mängd olika storlekar).
Kanske lite komplicerat, men är ganska enkelt om du bara kommer ihåg att ta brännvidden * 1,6 med miniräknaren (eller delat på 1,6 om du skall gå åt andra hållet).
Nu är jag tyvärr inte så erfaren på olika objektiv som de flesta här är (tror du har fått många goda råd redan), och framför allt inte på Canons objektiv.
Däremot så kan jag för egen del säga att jag är väldigt förtjust i f4-zoomar rent genrellt (oavsett kameramärke). De är inte lika dyra och tunga som f2.8, men samtidigt så gillar jag de fasta f4-zoomarna mycket mer än de zoomar som har varierande max bländaröppning (beroende på vilken brännvidd du zoomat in på).
Själv så har jag en väldigt begränsad objektivuppsättning, men kör på 3 st; en vidvinkelzoom (16-35/f4), en fast "prime" på 50/f1.8 och till sist en telezoom på 70-200/f4. Är extremt nöjd med den uppsättningen som nybörjare/amatör och för mina behov i dagsläget (kommer säkert mer).
Verkar som om det är flera som kan Canon som gillar deras motsvarande 70-200/f4. Då det är ett väldigt allround tele så tycker jag att du skall gå till en butik och testa ett sådant. Då kan du hysat enkelt få en grov känsla för om det är något som även skulle kunna fungera för dig.
Själv så är jag inne på att komplettera mitt 70-200/f4 med en 1.4 telekonverter. Då kan man omvandla objektivet till att få ett som är ca 100-280/f5.6. Men eftersom du redan har en faktor * 1,6 (som APS-C Canon) så tror jag att det kan räcka för dig med ett 70-200 till att börja med ivf. Det motsvarar ca 110-320 mm i fullformat/småbild.
Sedan så kan jag personligen tycka att ett bra ljusstarkt objektiv med fast brännvidd aldrig är fel (50 mm på fullformart/småbild blir något runt 32 mm om du skall ha något motsvarande på Canon APS-C).
Lycka till!! - och tror som sagt att du fått många god råd här i tråden ifrån de som är extremt mycket kunnigare än jag själv.