Annons

Förvirrad ang. polfilter

Produkter
(logga in för att koppla)

brummel

Medlem
Jag köpte ett polfilter hos scandinavian photo idag, har aldrig använt ett förut av anledningen att jag är en ganska nybliven ägare av en D40 - har aldrig haft en systemkamera förut.

Filtret har en "spak" som sticker ut, de sa att denna skall man vrida på för att rikta "persiennerna" åt rätt håll?

Har testat idag i våriga stockholm - jovisst himmlen blir inte överexponerad osv (anledningen att jag köpte filtret), men vrider jag på denna "spak" så ser jag ingen skillnad, möjligen att det blir lite mörkare i vissa lägen.
Finns det nån tumregel, "solen från höger, spaken till höger"?

Snälla hjälp en nybörjare att komma till rätta med dessa problem!

Kalle
 
Är spaken till för att vrida på polfiltret?
Isåfall ändras effekten av filtret genom att vrida på spaken (syns i sökaren som att det blir lite mörkare). Tänk även på att ett polfilter stjäl ljus.

Generellt för alla polfilter är att effekten är störst om solen står vinkelrätt mot fotograferingsriktningen (till höger/vänster om dig).

Det är alltså två (säkert fler) saker som påverkar effekten - solens position i förhållande till objektivets riktning, och vridningen av filtret (spaken).
 
För att du ska se någon skillnad måste det du betraktar innehålla polariserat ljus. Exempel på polariserat ljus är reflexer (i fönster, speglar osv) blå himmel och LCD-displayer (iaf passiva, på miniräknare och liknande, jag är lite osäker på aktiva matriser).

Det filtret gör (inte helt ologiskt) att polarisera ljus. Om det infallande ljuset är opolariserat kommer delar försvinna i filtret och om ljuset redan är polariserat måste riktningen sammanfalla med riktningen på filtret för att ljuset skall passera.

För att besvara själva frågan hur du ska vrida filtret är det bara att prova sig fram tills det ser "bra" ut, ser du ingen skillnad är det ju heller ingen mening med att använda filtret om du inte har tänkt använda det som ett vanligt gråfilter och då spelar det i vilket fall som helst ingen roll hur du vrider ringen.
 
Vill börja med att tacka för de snabba svaren!

Jo, spaken rör själva polfiltret, den gör att det blir enklare att vrida det. Men om jag har föstått detta rätt så skall man använda den mörkare delen av filtret "mot" t ex en blå himmel? Och om man skall använda det som ett gråfilter blir det bara som att sätta "solglasögon" på kameran?

Men nog måste det påverka bilden om man vrider den mörka delen åt "fel" håll?

(det är ett av scandinavian photos egna filter,52mm, Nån som har ett likadant?)
 
Filteret har inte någon mörkare del.
På himlen är största effekten 90 grader från solen.
Grönska blir grönare (reflexer minskar).
Kan ta bort reflexer från dom flesta material, och ger då bättre färgmättnad.
Prova filteret framför ögat.
Fördel/nackdel är att filteret skäl ljus så du får längre slutartid/ måste använda större bländare.
 
Senast ändrad:
Men varför kan jag vrida det då? Och varför sa de i affären att man skall vrida det mot en speciell riktning beroende på vartifrån man har solen?

Ser iaf att bilderna med himmel blir mycket - mycket bättre!
 
Rörigt

Amplituden på ljusets våg går i en viss rikning på poliratiserat ljus som man filtrerar bort genom att vrida till filteret i samma riktning. Man justerar filteret optiskt (med ögat).
 
Carl Berglund (brummel) skrev på ett ungefär:
1) Men varför kan jag vrida det då?
2) Och varför sa de i affären att man skall vrida det mot en speciell riktning beroende på vartifrån man har solen?
1) Du vrider det för att ändra effekten - mängden polariserat ljus som filtreras bort.

2) Du/de missuppfattade. Effekten blir på ett visst sätt beroende på de två faktorerna: vridning av filtret samt solens position (samt mängden polariserat ljus, om man vill ha tre faktorer).
Man skulle (dock) kunna tänka sig att de menade att "om du inte har solen på sidan om dig, så behöver du vrida filtret mer för att uppnå samma effekt."

Men spakens position mot solen är inget att lägga huvudbry på.
 
Jag tror spaken indikerar "nollpunkten" på polfiltret. Störst effekt nås när man vrider det 90 grader mot solljustet (om jag inte minns fel).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.