Walle
Aktiv medlem
Re: Re: Tack för alla svar
Är det inte så att skannern producerar en bild som är 1200*2400 pixlar? Det trodde i alla fall jag. De flesta skannrar är ju inte kvadratiska, således behövs fler pixlar på ena ledden än på den andra. Scannersläden har en linje-ccd med 1200 sensorer, varje sensor producerar en pixel. Den läser av en rad, sen rör den sig en liten bit, läser av en ny rad, rör sig en bit till, läser av en ny rad o.s.v...
Vad skulle den interpolera igentligen? (Interpolering är ju när man räknar ut en ny pixel genom en algoritm som räknar på de närliggande pixlarnas värden.
Men jag kanske missförstod ditt inlägg...
hmoss skrev:
Inte sällan anges att skannerna läser in en upplösning på ena ledden och en annan på den andra, t.ex. 1200 x 2400 dpi, vilket skall förstås som att ccd:n har en viss storlek (1200 ccd:er per tum) medan stegmotorn som drar ccd:n kan stanna dubbelt så många gånger per tum för en ny avläsning.
Av det förstår vi att skannern på det sättet inte producerar sina pixlar, eftersom en pixel inte är rektangulär utan kvadratisk. Den information som utgör en pixel räknas alltså fram ifrån den information som skannern har läst in.
I exemplet med skannern är alltså 1200 dpi den faktiska (optiska) upplösningen och 2400 ett slags interpolering.
Är det inte så att skannern producerar en bild som är 1200*2400 pixlar? Det trodde i alla fall jag. De flesta skannrar är ju inte kvadratiska, således behövs fler pixlar på ena ledden än på den andra. Scannersläden har en linje-ccd med 1200 sensorer, varje sensor producerar en pixel. Den läser av en rad, sen rör den sig en liten bit, läser av en ny rad, rör sig en bit till, läser av en ny rad o.s.v...
Vad skulle den interpolera igentligen? (Interpolering är ju när man räknar ut en ny pixel genom en algoritm som räknar på de närliggande pixlarnas värden.
Men jag kanske missförstod ditt inlägg...