Re: Tack för alla svar
sjuttis skrev:
Skärmen har ppi skrivaren skriver dpi. Eller?
Anders S
Ett ytterligare litet klargörande: Man skulle kunna säga att av dpi, lpi och ppi är det bara lpi och ppi som är "absoluta" värden.
Lpi anger avståndet mellan centrum på de rastepunkter som en skrivare bygger upp för att visa t.ex. en gråskala, och aldrig något annat.
Ppi anger hur en enhet skall tolka upplösningen i en digital bildfil, mätt i hur pixlarna skall fördelas per tum.
Dpi, dots per inch, vill jag påstå har lite olika betydelse beroende på i vilket sammanhang man använder det.
I en fotosättare med 2400 dpi upplösning avser dpi skrivarpunkter, d.v.s. sättaren kan skriva (på film som sedan skall bli tryckplåt) 2400 punkter på en tum. Sådana punkter sätts i olika omfattning, (t.ex. fler för att bilda en skugga och färre för att bilda en högdager) för att bygga rasterpunkter. En 2400 dpi sättare kan alltså, med skrivarupplösningen 2400 dpi, fortfarande sätta rasterpunkter med t.ex. 80 lpi från en bildfil på 200 ppi.
En bläckstråleskrivare, som vanligen jobbar med ett annat slags raster, kan anges till t.ex. 1440 dpi men dessa dpi kan inte direkt jämföras med fotosättarens skrivarpunkter.
När man anger upplösningen hos en bildskärm, vanligen 72 dpi (dpi brukar jag alltså säga) så är det lite oenlighet kring hur man bör uttrycka sig. Jag säger som sagt dpi därför att skärmen de facto bara visar 72 ppi då en bildfil visas i 100% skala. När man zoomar en stor bild för att t.ex. se hela bilden i "fönsterstorlek" visas informationen från ett stort antal pixlar i en och samma skrärmpunkt. Dessutom visa skärmen inte alltid information som härrör från pixlar utan även från andra källor i sina "punkter".
När det gäller skanners i synnerhet om den läser med en s.k. linje-ccd så anser jag också att man helst bör ange upplösningen i dpi. Originalet är analogt och har alltså inga pixlar. Skannern läser inte pixlar utan gör en avläsnaing av bilden i ett inställbart antal steg och informationen omvandlas sedan till pixelinformation. Inte sällan anges att skannerna läser in en upplösning på ena ledden och en annan på den andra, t.ex. 1200 x 2400 dpi, vilket skall förstås som att ccd:n har en viss storlek (1200 ccd:er per tum) medan stegmotorn som drar ccd:n kan stanna dubbelt så många gånger per tum för en ny avläsning.
Av det förstår vi att skannern på det sättet inte producerar sina pixlar, eftersom en pixel inte är rektangulär utan kvadratisk. Den information som utgör en pixel räknas alltså fram ifrån den information som skannern har läst in.
I exemplet med skannern är alltså 1200 dpi den faktiska (optiska) upplösningen och 2400 ett slags interpolering.
Jag menar alltså att dpi = punkter per tum måste få vara lite olika slags punkter.