Jag har svårt att tänka mig att kameran stendör när temperaturen överstiger 50 grader. Det jag inbillar mig är att vissa komponeneter inte längre kan garanteras att de fungerar enligt specifikationerna. Brus tilltar i bilderna vid stigande temperatur. Jämför batteriers presstanda som avtar när temperaturen sjunker under noll. Jag hade kamera som enligt specifikationen inte fungerade under nollstrecket, beroende på att baterierna var av typen NiMh som ger sämre kraft vid minusgrader. Kameran fungerade felfritt vid minus 18, men jag frös ordentligt.
Givetvis finns det en övre gräns där metall smälter, lödningar går upp och klister släpper samt att plasten deformeras.
Rent allmät är det oklokt att ha kameran i kupén när bilen lämnas. När den körs är det oklokt att ha 50 grader i kupén med tanke på att föraren sannolikt säckar ihop av värmeslag och orsakar olyckor. För att vara på den säkra sidan kan kameran lämpligen placeras på golvet hellere än på hatthyllan med fullt solgass och risk att den blir en projektil vid en inbromsning och slår ihjäl sin ägare. För att vara på den helt säkra sidan är en kylanläggning som kyler kupéluften att rekomenderar, både av personkomfortskäl, säkerhetskäl och kan säkert motiveras även för att skydda kameran mot oönskade höga temperaturer. Tänk dock på att för kraftig kylning kan leda till luftrörsbesvär.