Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förvätning->blått vatten, Tmax 120

Produkter
(logga in för att koppla)

Galaxens President

Avslutat medlemskap
När jag förväter Tmax iso400 120-varianten blir vattnet blått. Har inte noterat detta på 135 film. Min tanke var att färgen kanske kommer från pappersremsan men när jag blöter den ger den ingen färgning av vattnet. Någon som vet varifrån färgen kommer?

/Richard

Färgen kommer från ljusgårdsskiktet som hindrar reflexer från filmbasen. Det är helt normalt och färgen som löses upp i vätskan påverkar inte resultatet.

Skyddspappret? Den ska ju inte vara med vid framkallningen.

J. Patric skrev:
Färgen kommer från ljusgårdsskiktet som hindrar reflexer från filmbasen. Det är helt normalt och färgen som löses upp i vätskan påverkar inte resultatet.
Men det skiktet finns väl även på 135 film? Jag får en lätt violett/röd färgning av framkallningsvätskan vid 135 men 120 varianten ger tokblått förvätningsvatten i jämförelse.

J. Patric skrev:
Skyddspappret? Den ska ju inte vara med vid framkallningen.
Inte? Tackafan för att det var svårt att få på hela härvan på spolen ;). Skämt åsido, nejdå. Jag menar att den svarta färgen på papperet kanske gett ifrån sig färg till filmens baksida innan jag avlägsnat papperet från filmen, men papperet verkar inte färga alls.

Den framkallade 120-filmen blir ju OK ändå så det är inget problem egentligen. Jag var mest av nyfikenhet som jag frågade.

Det skiljer nog lite mellan 135 och 120-film. Jag brukar inte förväta film, men har märkt att vissa filmer ger mycket färgad vätska med vissa framkallare, medan färglöst med andra.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto