Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förvärv av bildrättigheter - vad menar dom?

Produkter
(logga in för att koppla)
camag skrev:
Nej, tävlingen är avgjord.
Så här står det i första stycket i mailet jag fick:

"Med anledning av alla de fina bilder vi fick in i tävlingen Blå Stunder våren 2005 vill vi på Pripps Blå gärna göra en uppföljning på detta tema. Vi har tittat igenom alla bilderna och gjort ett urval på bilder som vi skulle vilja använda igen. I första hand skall en del av de utvalda bilderna användas till en almanacka för 2006 men kan även komma att användas igen till annat."

/Catarina

Aha, då har ju tävlingen absolut ingenting med detta att göra...

bara du själv vet hur du vill göra...

Det har varit svårt att tänka ut hur jag skall göra, men jag tror att jag har bestämt mig för att inte sälja alla rättigheter till en bild så billigt.

Det här kändes lite jobbigt faktiskt, hela situationen. Det blev liksom.
Upp som en sol - ned som en pannkaka...

Men jag har ju lärt mig något!

/Catarina

Nu har jag talat med henne.

Dom är inte villiga att ändra på någonting i avtalet. Dom vill ha alla rättigheter till min bild för 800:-.

Hon säger att dom allra flesta som skickar in bilder till den här typen av tävlingar är amatörer - och dom nöjer sig med 800:- i ersättning för en bild.

Jag frågade om varför dom ville ha alla rättigheter till bilden. Det var för att jag inte skall kunna sälja den till en konkurrent.

Hon sa att det är helt upp till mig om jag vill sälja min bild till dem. Det är frivilligt och jag behöver inte göra det om jag inte vill. Om jag inte vill - står många i kö för att få sälja sina bilder.

Ja, det var det jag kommer ihåg av vårt samtal.

/Catarina

Usch vilken arogant inställning.. som att man skulle vara nöjd med att få några smulor nedkastade. Jag hade bett dom dra..
Tur man aldrig köper Pripps blå i alla fall! :)

Hon säger att dom allra flesta som skickar in bilder till den här typen av tävlingar är amatörer - och dom nöjer sig med 800:- i ersättning för en bild.

Ja för en bild kanske det är ok men inte med de följdkraven.

Man hade ju kunnat skriva i avtalet att du inte ska sälja vidare till konkurrent men vilken konkurrent vill ha samma bild kan man fråga sig! Det kvittar ioförsig då de inte är intresserade av att ändra avtalet.

Många i kö? ja kanske det men då är de inte så brydda om din bild om de bara så där kan gå vidare.

Dålig stil av pripps! Tur att man inte dricker deras öl!

Du får ta en funderare hur du vill göra. Jag vet då vad jag gjort!

camag skrev:
Hej Mats!

Tack.

Jag får 800:- i ersättning för bilden.

Och en högupplöst kopia har dom redan, för den har hängt på en utställning i sommar. Då fick jag ju ingenting - inte ens själva tavlan - som jag skrev och frågade efter.

Jag vet inte om 800:- är bra eller dåligt, men så mycket har jag aldrig fått för någon bild förut och alla pengar är ju välkomna ;)

Sanslöst dåligt betalt enligt min mening!!

/Janne

Man skall akta sig för att säga vad andra skall göra.

Men jag hade sagt Nej Tack!

Jag skulle inte sälja mig för dom småslantarna. I synnerhet inte när det är ett så stort företag och inte någon liten blåvingekår med begränsad ekonomi.

Jag skulle kanske tagit de 800 för en kalender och inget annat (med mitt namn angivet vid bilden) men i helskotta att jag skulle ge upp alla rättigheter till min bild för 800 spänn!!! Oerhört ful och tråkig inställning av Pripps tycker jag.

Håller med dej till fullo Malin. Kunde inte sagt det bättre själv!!

Asch, nu tar vi en kall Carlsberg och glömmer det här!! .-)

Vad har du för alternativ, kan du göra något mer lönsamt med bilden?
Jag skulle ha tagit dom 800 och hoppats att dom använder bilden jättemycket på stora afficher överallt så jag kunde ha den som referens.

Jag har ett litet samtal på gång med henne om att dom får köpa bilden av mig för att bara använda den till kalendern hon pratar om.

Möjligen gör jag något dumt, men det vet jag ju aldrig förrän efteråt.

Jag har alltså inte stängt alla dörrar ännu, men jag har lyssnat väldigt mycket på alla åsikter och vettiga synpunkter här i forumet. Det har hjälpt mig en hel del att se saker och ting i ett annat ljus.

/Catarina

Nej, nej, nej!!! Det låter väldigt galet att ge bort bildrättigheten samtidigt som du säljer bilden billigt för publicering till almanackan. Jag tyckar att du borde få ca 1000 kr för bara bildrättigheten till almanackan.

//mats

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar