ANNONS
Annons

Försvunnen diskussion!

Produkter
(logga in för att koppla)
Maxell skrev:
Hur är det med den här tråden då - varför har den tillåtits?
Jag kan inte hela den historien, men vet att den föregicks av förfrågan till redaktionen och sedan en sanktionerad förhandsbeställning. Vi borde dock märka sådant med "I samarbete med Fotosidan" tex så man vet.
 
jkene skrev:
Har inte specifikt med denna tråd att göra, men kan man inte ha ett mailformulär på Portfolion också (precis som på profilen) så man slipper exponera E-mailadressen?
Skillnaden är att på Portfolio vill man att andra än medlemmar skall kunna kontakta en, dvs oinloggade/oidentifierade. Men visst, man kan iallafall ha en text där om att man inte vill ha reklam, bildbyråerbjudanden mm.
 
Tänk om jag vill tippsa om att det är jätte bra att äta en stor portion köttbullar innan man tar en vandring i skogen med kameran, det får man väll,eller? kommer mitt inlägg att tas bort nu? har jag eller har jag inte personlig vinning på att konsumtionen av köttbullar ökar?
 
David G skrev:
Tänk om jag vill tippsa om att det är jätte bra att äta en stor portion köttbullar innan man tar en vandring i skogen med kameran, det får man väll,eller? kommer mitt inlägg att tas bort nu? har jag eller har jag inte personlig vinning på att konsumtionen av köttbullar ökar?

Beror ju på om du jobbar på Felix och säger att man ska äta deras ;)
 
Jag tycker balansgången är svår, om nån canongubbe skulle informera om att en 4000d skulle släppas snart i ett forum så tycker jag nog att den tråden gärna skulle få vara kvar, fastän det är ren reklam. Jag tycker faktiskt att tråden som "we don't speak of":) var av allmänintresse. Men jag respekterar admins beslut särskilt eftersom de gav ut länken sen, det är en bra gräns att de som har uppenbar vinning inte får promota egna varor.
 
Greve Nickon skrev:
Det var ju någon som ställde frågan om var gränsen för reklam går, så den är antagligen bortplockad av admin av den anledningen.

Greven

Vad är det för dumheter. Det var jag som startade tråden och jag har inte den minsta anknytning till Elfa. För några år sedan så anlitade de mig som konsult för katalogproduktionen med det var då det.
Jag såg kameran när jag var i butiken och handlade komponenter och köpte då en själv. Tyckte den var så kul att jag tog mig tid att tipsa läsarna av Fotosidan.

Här förekommer ofta oförblommerad reklam för till exempel en viss tidning, utlagda av de som arbetar för den. Sådant är något som bör åtgärdas, inte harmlös konsumentupplysning.

Innan man makulerar en tråd så borde väl rimligtvis Fotosidan kontakta den som startat den om man har några dubier om dess bakgrund.

Annars bör man be om ursäkt, både för min skull och för de andra läsare som berövades informationen.
 
Vad gapar du på mig om? Det var inte jag som ställde frågan om det var reklam, och det var inte jag som anmälde tråden. Jag följde den för att se bildexempel och omdömmen på kameran.

Greven
 
Greve Nickon skrev:
Vad gapar du på mig om? Det var inte jag som ställde frågan om det var reklam, och det var inte jag som anmälde tråden. Jag följde den för att se bildexempel och omdömmen på kameran.
Jag tror inte det var menat som gap på dig, han använde nog ditt inlägg som faktakälla, inte som kritikobjekt.
 
1. För det första tycker jag att Jesper&Co redan har svarat vilka kriterier för reklam finns på FS. Om man är anknuten till företaget i fråga och kan dra någon nyttja (huvudsakligen ekonomisk) från inlägget är det reklam.

2. Iom att det visat sig att Gunnar inte har någon relation till Elfa borde han få en ursäkt för felaktig hantering av inlägget då den var mot reglerna.

3. I fall tråden raderas borde man få meddelande varför tråden raderats/flyttats om man försöker följa en gammal länk. I detta fall undviks irritationen hos medlemmarna som följer tråden eller skriver i den.

4. Jag kan föreslå att införa ett särskilt forum där just butiksrepresentanter kan göra reklam för sina produkter och få motfrågor. Något liknande har implementerats på Min HemBio forum. Visst kan FS-ägarna tycka att det är för fet för kommersiella företag att kunna annonsera gratis på FS. Men att ha en kommunikationskanal med butikerna är trevligt tycker jag i alla fall.
 
Jeppe skrev:
Vi har ju en kanal till butikerna.. Butiker och Leverantörer.

Det har du rätt i. Det har jag glömt om.:) Även om jag tycker att forumet kunde innehålla inte bara företagens svar på kritik utan även diskussion kring varor och tjänster de levererar. På liknande sätt som i forumet jag länkat till ovan.

Har du svar på punkterna 2&3 i mitt tidigare inlägg? ;-)
 
timofej skrev:
Det har du rätt i. Det har jag glömt om.:)
Det forumet är inte till för att leverantörer skall pusha nyheter; det är diskussion om butiker och leverantörer - inte deras produkter egentligen. Det speciella där är att leverantörerna gärna får gå in och svara på kritik etc - vilket också några har valt att göra.

Pushar om produkter etc tar vi gärna in - men som nyhetsnotiser; vi får ju pressmeddelanden odyl från leverantörer och lägger också ut dem där. Vi får dock inte från alla leverantörer, fn har vi inte jagat på dem speciellt då vi tycker det ligger i deras intresse att informera oss - men det är ju också en service till er att ha ett vältäckande nyhetsflöde så vi kanske skall jaga på lite mer där.
 
Gunnar Fahlström skrev:
Annars bör man be om ursäkt, både för min skull och för de andra läsare som berövades informationen.
Gunnar, du skall ha en ursäkt för att han misstänkts för att gå Elfas ärenden.

Notera dock att det var så ett par läsare uppfattade det när man läste inlägget samt din egen presentation på profilsida, där det ju står att du varit inblandad i Elfas katalogproduktion. Vår forumvärd såg rapporterna och gjorde samma koppling och flyttade då undan diskussionen tills vi kunnat kika på den. Det försenades dock tyvärr av att både jag och David var på semester förra veckan och bara kom åt webben via skakigt GPRS kvällstid.

Som jag också skrev i mitt första inlägg här så var ju detta högst troligen inte heller någon form av smygreklam; jag lade in en länk till den produkten som folk var intresserade av.

Jag ville dock inte lägga tillbaka den ursprungliga tråden då diskussionen i denna tråd kom att handla lite om även den som skrev inlägget - och då du inte var namngiven tidigare här skulle du blivit "uthängd" om jag lagt tillbaka den, det ville jag inte.

Så, nu när du skriver här - skall jag lägga tillbaka den?
 
Bristande rutiner

Jag tycker att Fotosidan bör dra lärdom av det inträffade. Istället för att makulera tråden så skulle naturligtvis forumvärden ha skickat ett mejl till mig och så hade det hela varit utrett. Mycket besynnerligt att så inte skedde!

Han är annars flitigt förekommande i min epostbox när han vill veta något om nya kameror så epostadressen kan ju inte vara okänd och är annars lätt att hitta.


Nu stryker jag ett streck över det hela som har hänt, vi behöver inte gå tillbaka till den gamla tråden. Men jag kommer att tänka mig noga för innan jag lämnar några nya tips eller svarar på frågor från andra läsare för det här har inte varit särskilt behagligt.
 
Inget skugga skall falla på forumvärdarna. Jag läste rapporten, läste din profilbeskrivning, och agerade därefter. Uppenbarligen var det fel.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.