Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Försvunnen diskussion!

Produkter
(logga in för att koppla)
lottawe skrev:
konstkvarteret.se m.fl (för det finns minst ett svenskt forum till med samma regler) tycker jag har bra regler vad gäller reklam. (Och så har det väl hittills funkat på fotosidan med utan problem?)

"Reklam är inte tillåtet
Det är inte tillåtet med annonser av typen köp eller sälj. Du får inte heller göra reklam eller annonsera för kommersiella tjänster i Konstkvarteret. Naturligtvis får du informera om utställningar, tidskrifter, böcker och evenmang av olika slag. Men kom ihåg att det är ett debattforum och ingen prylmarknad eller annonstorg."


Källa: http://www.konstkvarteret.se/viewtopic.php?t=354

Där finns bara 465 medlemmar. Då funkar det.
 
Äh, det har funkat bra på fotosidan oxå ända tills du hittade denna tråden väl? Iaf är jag glad att tråden om denna boken fick ligga så jag upptäckte boken. Den köpte jag och den är riktigt toppenbra! Rekommenderas.

Och apropå att folk har möjlighet att köpa på utställningar....
Köpa kan man ju faktiskt bara genom att maila en fotograf som visar bilder på fotosidan också.. Eller så kan man anlita frilans eller yrkesfotografen man upptäcker på fotosidan.. <ironi>Kanske borde alla vara anonyma här så ingen skulle kunna tjäna genom att visa sina verk/vad den gör/kan eller liknande också?</ironi>
 
Jag själv ser skillnad på reklam och reklam. Visst, enklast vore det att förbjuda all sorts reklam. I alla fall vore det enkelt att säga det. Genomförandet skulle bli lite svårare. Hur upptäcka, om en användare exempelvis skryter om sin nya Canon proffssystemkamera, hur upptäcka om han är köpt av Canon eller inte?

Nej, det ska även i framtiden vara fritt fram för oss användare att ge produkter både ris och ros och även ska vi kunna berätta om billiga eller dyra ställen att inhandla varorna på. Givetvis är det också reklam, men det är reklam skapat av nöjda, alternativt missnöjda, konsumenter. Inte reklam skapat av multinationella bolags infiltratörer (får vi hoppas).

Men framför allt är det inte reklam skapat av svenska småföretagare som registrerar sig som användare på FS och börjar överösa oss med hur billiga och bra produkter just det där företaget säljer. Som råkar vara i deras ägö, men det säger de så klart inte. När sådan reklam dyker upp här, så tycker åtminstone jag att det ska omedelbart städas bort, då det kan skada trovärdigheten för "vår" forum.

En totalt annan sak är sen det, som redan tagits upp här, att Fotosidan själv går in och pushar för ett projekt, utställning, fotobok eller en produkt. Det är naturligtvis helt i sin ordning. Det är deras sida, de äger den, de har rätt att lägga in hur mycket reklam som helst. Den rätten har (lyckligtvis) inte vi vanliga användare. Och jag måste framförhålla att det reklam som finns och funnits på fotosidan har inte av mig upplevts som anstötlig eller otrevlig, därför får de fortsätta lägga in den reklam de tycker är bra, det ger jag mitt samtycke till. Nu är de förstås inte beroende av mitt samtycke, men jag ger dem den i alla fall. :)



-Eero
 
De reklaminlägg du länkade till är nu raderade, tack för rapporten.

Reklam via "Kontakta medlem" är helt mot reglerna, rapportera sådant direkt.
 
Hur är det med den här tråden då - varför har den tillåtits?
Information om den nya boken!

Jag måste snabbt som ögat påpeka att jag inte alls störs av den tråden, och jag vill definitivt inte göra någon anmälan. Jag vill bara påpeka att det finns en del inkonsekvens i den här frågan.

Jag måste också snabbt som ögat påpeka att jag definitivt inte vill att mer reklam ska tillåtas, och att jag inser att det är en svår balansgång att avgöra vad som ska tillåtas.

/Mats - som också fått ett inlägg raderat p.g.a påstådd reklam (vilket det ju givetvis inte var).
 
Läser man inläggen i den tråden så verkar ingen ha tyckt att det räknades som reklam.
 
Jag tycker att det är jättesvårt att dra någon gräns mellan reklamens vara eller icke vara. Ta bara ett sådant exempel att det finns faktiskt professionella fotografer som lägger upp bilder här, i många fall så är ju bilderna riktigt bra reklam och jag tror även att de kan vara menade som det med, både på ett medvetet och ett omedvetet plan. När folk har tagit bilder i sin xxxxx(x?)-kronors studio eller när folk lägger upp bilder från ett betalt uppdrag såsom bröllop med mera så gör de det inte som privatperson utan i egenskap av företagare.
Det är tycker jag mer och sämre reklam än elfa-snubbens inlägg, det som är sämre med det är att det är reklam om en produkt/tjänst som jag är ointresserad av att köpa.
Det finns även företagare som gör reklam för sina fotoexkursioner, vilket jag också anser är ren reklam men dock så har jag ett visst intresse för det.

Vad vill jag ha sagt med mitt långa pladder?

Jo, jag anser att foton från företag är värre reklam än elfa-snubbens inlägg.

Jag vet om att problematiken är svår, men problematiken runt reklam med företagsfoton har jag inte läst nåt om innan och därför tänkte jag att det var värt att nämna.
 
clindh skrev:
De reklaminlägg du länkade till är nu raderade, tack för rapporten.

Reklam via "Kontakta medlem" är helt mot reglerna, rapportera sådant direkt.

Jag har fått bokreklam från en medlem som jag aldrig mailat med. Adressen har han fått från min portfolioprofil. Ska sådant anmälas också?
 
bEPH skrev:
Jag tycker att det är jättesvårt att dra någon gräns mellan reklamens vara eller icke vara. Ta bara ett sådant exempel att det finns faktiskt professionella fotografer som lägger upp bilder här, i många fall så är ju bilderna riktigt bra reklam och jag tror även att de kan vara menade som det med, både på ett medvetet och ett omedvetet plan. När folk har tagit bilder i sin xxxxx(x?)-kronors studio eller när folk lägger upp bilder från ett betalt uppdrag såsom bröllop med mera så gör de det inte som privatperson utan i egenskap av företagare.
Det är tycker jag mer och sämre reklam än elfa-snubbens inlägg, det som är sämre med det är att det är reklam om en produkt/tjänst som jag är ointresserad av att köpa.
Det finns även företagare som gör reklam för sina fotoexkursioner, vilket jag också anser är ren reklam men dock så har jag ett visst intresse för det.

Vad vill jag ha sagt med mitt långa pladder?

Jo, jag anser att foton från företag är värre reklam än elfa-snubbens inlägg.

Jag vet om att problematiken är svår, men problematiken runt reklam med företagsfoton har jag inte läst nåt om innan och därför tänkte jag att det var värt att nämna.

Vi gör ju alla på sätt och vis reklam för oss själva här. Vissa av oss även kommersiellt men det ligger ju lite i själva sidans idé att erbjuda sådana lösningar (portfoliot) mot en viss avgift.

Sen är det lite skillnad tycker jag om någon aktiv medlem "promotar" sin egen utställning eller kurs mot att någon registrerar sig och direkt spammar trådar med kommersiella inlägg och dessutom använder medlemmarnas sidor för att snappa upp e-postadresser för att kunna skicka reklam.
 
Jag beställde en Cap&Design från FS för en tid sedan.

Nu får jag mail om att det finns mer att köpa. Hur avbeställer man sånt? Det finns inget sätt angivet i mailet.

"Hej Jan,

nu är CAP&Designs specialtidning Proffsfoto tillbaka igen!
Vi fortsätter att täcka i princip alla teknikområden du som fotograf behöver känna till för att välja rätt utrustning och komma fram till bästa möjliga arbetssätt och flöde. I nästa nummer ..."
 
Jag skulle kolla det med IDG. Du finns ju nu i deras kundregister och får därför såna erbjudanden.
 
Jag fick också mail idag om nya numret av Proffsfoto. Tror jag, det stod något i ämnesraden men själva mailet var tomt. :)
Var väl inte så viktig info då. ;-)
 
Arleklint skrev:
Hur finns jag då i Cap&Designs kundregister?
Jag tror du förstår det.

Men i vilket fall som helst, jag har också fått brevet. Och längst ner står det hur man avböjer fortsatta utskick från IDG.
 
Mitt mail var som sagt tomt.
Vad stod det om nya numret? Finns det ute nu? Kan man beställa via FS igen?
 
jimh skrev:
Jag tror du förstår det.

Men i vilket fall som helst, jag har också fått brevet. Och längst ner står det hur man avböjer fortsatta utskick från IDG.

Jag förstår inte hur IDG fått min mail.
I mitt mail fanns ingen info om hur man avböjer vidare info. Om det funnits hade jag inte skrivit här.

Du kanske kan hjälpa mig om du vet?
 
jkene skrev:
Jag har fått bokreklam från en medlem som jag aldrig mailat med. Adressen har han fått från min portfolioprofil. Ska sådant anmälas också?
Nej, det kan vi inte göra något åt - på din Portfolio exponeras din epostadress publikt.

Svenska regler om spam gäller dock, är det uppenbart att den går till dig privat kan det vara ett lagbrott.
 
clindh skrev:
Nej, det kan vi inte göra något åt - på din Portfolio exponeras din epostadress publikt.

Svenska regler om spam gäller dock, är det uppenbart att den går till dig privat kan det vara ett lagbrott.

Har inte specifikt med denna tråd att göra, men kan man inte ha ett mailformulär på Portfolion också (precis som på profilen) så man slipper exponera E-mailadressen?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.