Jag själv ser skillnad på reklam och reklam. Visst, enklast vore det att förbjuda all sorts reklam. I alla fall vore det enkelt att säga det. Genomförandet skulle bli lite svårare. Hur upptäcka, om en användare exempelvis skryter om sin nya Canon proffssystemkamera, hur upptäcka om han är köpt av Canon eller inte?
Nej, det ska även i framtiden vara fritt fram för oss användare att ge produkter både ris och ros och även ska vi kunna berätta om billiga eller dyra ställen att inhandla varorna på. Givetvis är det också reklam, men det är reklam skapat av nöjda, alternativt missnöjda, konsumenter. Inte reklam skapat av multinationella bolags infiltratörer (får vi hoppas).
Men framför allt är det inte reklam skapat av svenska småföretagare som registrerar sig som användare på FS och börjar överösa oss med hur billiga och bra produkter just det där företaget säljer. Som råkar vara i deras ägö, men det säger de så klart inte. När sådan reklam dyker upp här, så tycker åtminstone jag att det ska omedelbart städas bort, då det kan skada trovärdigheten för "vår" forum.
En totalt annan sak är sen det, som redan tagits upp här, att Fotosidan själv går in och pushar för ett projekt, utställning, fotobok eller en produkt. Det är naturligtvis helt i sin ordning. Det är deras sida, de äger den, de har rätt att lägga in hur mycket reklam som helst. Den rätten har (lyckligtvis) inte vi vanliga användare. Och jag måste framförhålla att det reklam som finns och funnits på fotosidan har inte av mig upplevts som anstötlig eller otrevlig, därför får de fortsätta lägga in den reklam de tycker är bra, det ger jag mitt samtycke till. Nu är de förstås inte beroende av mitt samtycke, men jag ger dem den i alla fall.
-Eero