Förstår inte din poäng???
Givet att vi hela tiden pratar om vid närgränsen och att vid närgränsen skalan är 1:1.
Var kommer "utdraget" in i bilden? Vad ÄR utdraget, och varför är det över huvud taget relevant att snacka om i samma andetag som brännvidd (vilken ger en viss bildvinkel), närgräns (avstånd mellan sensor och motiv), och skalan.
Utdrag är en gammal fototerm från tiden då vi hade kameror med bälg, där man faktiskt drog ut bälgen för att få objektivet till läget där man kunde ta bilder. Enkelt utdrag är när objektivet är fokuserat till oändligt, och dubbelt utdrag är när det är fokuserat till skala 1:1 på ett avstånd från filmplanet av fyra gånger brännvidden. Det gäller objektiv som är nära symmetriska och som kan betraktas som en enkel lins med hänsyn till de optiska formlerna.
Alla objektiv har utdrag. Det är avståndet från sensorplantet till ett reellt eller virtuellt optiskt centrum i objektivet. Retrofokusobjektiv har längre utdrag än brännvidden när de är inställda på oändligt.
Fokusering av ett objektiv kan göras på två sätt, endera ökar man utdraget, eller så minskar man objektivets brännvidd. När man minskar brännvidden men fortfarande har samma utdrag får man skärpa på närmre håll. Så fungerar
alla innerfokuserade objektiv.
Om du med utdrag menar hur långt objektivet är från sensor till objektivets framkant, så är det klart att det påverkar arbetsavståndet, alltså avståndet mellan objektivets framkant och motivet. På samma sätt som ett motljusskydd påverkar arbetsavståndet negativt.
Avstånd i fotosammanhang mäts alltid från fokalplanet (sensorn eller filmen), och många kameror har ett märke där, en cirkel genomdragen med en linje som indikerar fokalplanet. När man alltså har ett makroobjektiv där hela det optiska paketet skjuts framåt, så att det ökar i längd när man ställer det på kortare håll, så dubblas utdraget när man kommer till naturlig storlek i avbildningsskala, och då är avståndet från sensorn fyra gånger brännvidden. Arbetsavståndet från objektivets framkant är kortare, knappt dubbla brännvidden.
Också ett innerfokuserat objektiv har ett utdrag av dubbla brännvidden när skalan är naturlig storlek, men till skillnad från objektivet som inte är innerfokuserat, har dess brännvidd i stället kortats till hälften med bibehållet utdrag, så att samma förhållande gäller. Objektivet har i det läget dubbelt utdrag, men eftersom det har halva brännvidden mot innan behöver det inte bli längre.
Det är inte bara brännvidden som avgör bildvinkeln när man ökar utdraget, utan ocskå det ökade utdraget måste vägas in om man vill veta vilken bildvinkel det blir. Ett makro som inte är innerfokuserat får alltså samma bildvinkel som ett objektiv som har dubbelt så lång brännvidd när man tar i skala 1:1, medan ett innerfokuserat makro bibehåller bildvinkeln när man tar på närmre håll.
Ett makro som inte är innerfokuserat har alltså en närgräns av fyra gånger brännvidden, och ett innerfokuserat får en närgräns av två gånger brännvidden som det har när det är inställt på oändligt. Och det som då har ändrats är objektivets brännvidd, medan i det förra fallet ändrades utdraget.