Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Förstoringsapparat upp till 6*9
- Trådstartare lotelo
- Start datum
lotelo
Aktiv medlem
Lex skrev:
Durst 805.
Men är inte den också väldigt dyr? Såg en annons på en sån med lite små tillbehör för en bra bit över 10.000:-. Kanske det var ett orimligt pris av annonsören?
/Lotta
Lex
Aktiv medlem
Ja, det lät mycket med tanke på att det är en gammal modell. Quodgon är i samma klass och kan du få den för 4000:- i bra skick är det ett bra köp.lotelo skrev:
Men är inte den också väldigt dyr? Såg en annons på en sån med lite små tillbehör för en bra bit över 10.000:-. Kanske det var ett orimligt pris av annonsören?
/Lotta
Fredrikpersson
Aktiv medlem
Det finns en förstoringsapparat som heter Meopta Magnifax som tar negativ upp till 6 x 9. Det är en tjeckisk apparat av riktigt bra kvalitet.
Du kan beställa den direkt från fabriken för ca 600 USD (sv/v). Men jag är övertygad om att du kan hitta en begagnad här i Sverige om du har lite tålamod.
Meopta finns på www.meopta.com
mvh
Fredrik
Du kan beställa den direkt från fabriken för ca 600 USD (sv/v). Men jag är övertygad om att du kan hitta en begagnad här i Sverige om du har lite tålamod.
Meopta finns på www.meopta.com
mvh
Fredrik
Det är guldtillfälle att köpa förstoringsapparater nu. Många yrkesfotografer säljer ut. Vår fotoklubb, Enskede FK, fick tag på en Durst Laborator 1200 Pro frö 6000 kronor med massor av tillbehöv.
Durst 805 och Leitz Focomat IIc är andra bra maskiner.
Durst 805 och Leitz Focomat IIc är andra bra maskiner.
mipert
Aktiv medlem
Fujimoto och LPL är två märken att titta efter.
Och, kungen är inte Leitz, det är DeVere!
http://www.khbphotografix.com/devere/
Och, kungen är inte Leitz, det är DeVere!
http://www.khbphotografix.com/devere/
Sonnaren
Aktiv medlem
Sedan finns amerikanska Beseler också, flera modeller, har för mig att den vanligaste heter C28. Inte så mycket finesser men en otroligt stabil och slitstark maskin med justerbara kondensatorer. Bra eftersom man inte behöver byta kondensorlinserna om man vill använda den för småbild.
Us
Us
Fredrikpersson
Aktiv medlem
Glömde att kommentera huruvida IFF är något att ha.
Det är det. Jag har själv en IFF EUROGON (9 x 12) apparat. IFF gör väldigt stabila apprater (min väger 90 kg) och jag trovs väldigt bra med den.
Om du bestämmer dig för Quadgonen behöver du inte vara orolig för kvaliteten. Men jag tror - precis som har påpekats i tråden - att det finns prutmån på apparaten. Utbudet är gott och köparna få!
F
Det är det. Jag har själv en IFF EUROGON (9 x 12) apparat. IFF gör väldigt stabila apprater (min väger 90 kg) och jag trovs väldigt bra med den.
Om du bestämmer dig för Quadgonen behöver du inte vara orolig för kvaliteten. Men jag tror - precis som har påpekats i tråden - att det finns prutmån på apparaten. Utbudet är gott och köparna få!
F
diow
Ny medlem
IFF duogon/s 6 * 9 cm/ (2 1/2 * 3 1/2 inch)
jag har en Iff 6 * 9 med tre ljushuvuden och annat tillbehör -
fantastisk apparat - bättre än leitz focomat II c som jag också
arbetat med,
rodagonobjektiv
ska sälja den
[email protected]
jag har en Iff 6 * 9 med tre ljushuvuden och annat tillbehör -
fantastisk apparat - bättre än leitz focomat II c som jag också
arbetat med,
rodagonobjektiv
ska sälja den
[email protected]