Annons

Förstoring av dia

Produkter
(logga in för att koppla)
Det beror ju helt på: Proffsscanning och utskrift mot ett konsumentlabb som har tummen mitt i handen så är ju Proffscanningen bättre.

Inscannad med en "amatör" scanner och utskrift hos ett vanligt konsumentlabb så blir det bättre med gammal hederlig kopiering.

Men kolla med Mipert, han verkar ha järn-koll på digitala utskrifter. Dom digitala är billiga och blir förvånansvärt bra kopior (jag trodde inte mina ögon första gången jag såg en kopia Mipert visade mig för några veckor sedan). Jag har framkallat ett antal bilder numera via digitala labb och är ganska nöjd.

Men en proffskopia är nog svår att slå.
 
Hör med ditt labb om de har en Fuji Frontier 370 eller liknande modell. Dessa ger mycket fina förstoringar från dia o neg. Tänk på att använda en finkornig film om du ska göra jätteförstoringar.
 
jag fick just tillbaka en kopia på ett dia från prolabbet i sthlm. diat var 6x7 förstorat o kopierat till a2. mycket bra vart det.
 
Bilden necromancer nämner var inskannad med en Epson 2450 (mellanformatsneg.) och utskriven hos Fotolabo (Agfapapper). www.fotolabo.net

Har man en skanner som är någorlunda bra tycker jag absolut man skall skanna in dior/neg och lämna till ett labb.

Jag har själv i hemmet en enkel Canoscan FS2710 (filmskanner) och har fått bilder i storlek 34x50 gjorda av Fotolabo av god kvalitet från småbild.

Fördelen med att göra så är att om bara labbet sköter sig så styr man kvaliteten helt som man vill. Gillar du mörka bilder, så ser du till att justera bilden lite mörk i datorn som exempel.


Fotolabo är inte bäst, det är bara så att jag valt att testa dem och hittils har de gjort ett bra jobb med jämn kvalitet (fyra jobb från samma bild ser lika ut med minimal avvikelse).

Jag håller på att bygga en egen profil eftersom deras ger lite för gult resultat.

Har man ett ”riktigt” proffslabb tillgängligt så gör de bra resultat för ibland mycket pengar.
 
Scanna med en filmscanner och skriv ut på en fotoskrivare.

En Scan Dual 2 och en Canon S820 kostar 7500:- och ger ruggigt bra bilder (kantfria också). Ger superbilder i A4 (20x30). Epson har förstås en liknande modell, men jag gillar canon pga. deras patronsystem.

Men visst.. en flatbädd med dialock kan funka det också...men inte då i 20x30 format utan snarare 10x15...
 
=) Jag undrarde hur man gör för att kopiera dia med sin färgförstorings apparat som väl alla har stående hemma? Alltså inte digitalt utan in och slaska
 
Erik F skrev:
=) Jag undrarde hur man gör för att kopiera dia med sin färgförstorings
Sök på Cibachrome/Ilfochrome. Det finns ett gäng trådar om det. Ackelid brukar ta sig tid att ge lite råd i dessa trådar och han verkar vara en klippa på det.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.