Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förstora sökaren...

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu har jag provat KPS sökarluppen på min D200, och jag kan bara säga: gaaah!!!
Man ser hela sökarbilden och den blir större än sökaren hos EOS 5D. Större än min analoga gamla spegelreflex därtill:-D
Ögat måste vara ganska nära dock, men det är inga problem om man inte har glasögon eftersom luppen sticker ut en bit från kamerahuset.
Nackdelen är att kanterna lider av en lätt oskärpa och CA när man inte håller ögat precis i mitten, men det får det vara värt.
600 bagare hos Scandinavian Photo, billigare än hos shiftlenses.com alltså:)
Hade inga kulor på kontot idag, men imorrn åker jag och köper en. Bättre sökare än såhär kan man knappast önska sig hos en småbildskamera (fast det ju inte ens är det).

nosferatu skrev:
Told you. :)
Did you?

Du kör väl med 350D, och det är en ganska stor skillnad eftersom den sökaren är såpass mycket mindre från början. Det jag misstänkte var att sökaren i D200/D80 är så stor att man inte skulle se kanterna på bilden, men lyckligtvis funkar det:)
De små defekter jag såg (CA och viss oskärpa i kanten) blir antagligen större ju större sökaren är i original, precis som hos ett objektiv där man verkligen utnyttjar hela bildytan.

Förresten så tyckte jag nog att sökaren hos 5D var minst lika bökig att se kanterna på redan i original, om jag minns rätt. Där måste man också hålla ögat väldigt nära och centrerat, men den är förstås bättre kvalitetsmässigt. Troligen ljusare också, men det kan jag inte riktigt minnas. Det var länge sen jag kikade i en sån.

Hur sitter den fast? Låser den där lilla skruven fast okularet så att man garanterat inte tappar det?

jimh skrev:
Hur sitter den fast? Låser den där lilla skruven fast okularet så att man garanterat inte tappar det?
Om du kikar på bilderna så ser du att det finns en stålbricka för de olika kameramärkena. Denna sitter bakom "öronen" på kamerans bajonett för musslan. Sen skruvar man fast själva linsmojängen framifrån mot brickan, så det sitter som berget.

Nu har jag hämtat den och provat noga och väl, och jag kanske ska vara lite försiktigare med rekommendationen. Sökaren blir trevligt jättestor, men man måste verkligen hålla ögat svårt nära för att se hela bilden. Personligen tycker jag att det är värt det, men jag är ganska säker på att en del andra inte kommer att tycka det. Ögonbrynet får luta mot musslans kant, vilket är lite obekvämt, men jag har också ganska djupa ögonhålor;-)
Tittar man inte precis rakt framifrån med ögat centrerat så blir det en jädra oskärpa i kanten, och det tog ett slag att vänja sig. Men å andra sidan är det verkligen rysligt trevligt att kunna "kika runt" över bilden för att den är så stor:)
På en kamera med mindre sökare i original lär det funka klockrent. Prova först om du har möjlighet när det gäller D80, D200 och K10D.

Ett problem är att det övre fästet för displayskyddet är i vägen, så musslan kommer lite för högt upp (på D200). Jag tog av skyddet, men jag tror att det går att karva bort lite plast i underkant så att skyddet får plats ändå.

Jag ska nu skära till en mjukare ring av skumplast tänkte jag, så det blir lite bekvämare.

Priset var förresten 545:-, inte 600:- som jag skrev tidigare.

Sådär, nu har jag filat lite på plastmojängen så att displayskyddets fäste får plats. Inga problem:)

Bilagor

• _dsc1635.jpg
    _dsc1635.jpg
    88.2 KB · Visningar: 450
Kunde inte låta bli att prova den på gamla analoga. Funkar finfint! Ungefär samma "problem" som med D200:an fast med jordens största sökarbild. Man måste hålla ögat väldigt nära, men man ser hela utan större problem:-D

Bilagor

• _dsc1634.jpg
    _dsc1634.jpg
    92 KB · Visningar: 452
Makten skrev:
Ögonbrynet får luta mot musslans kant, vilket är lite obekvämt
Prova att ta bort den runda gummibiten. Själv kör jag med bara metalldelen, just för att det var bekvämast.
Eller snarare för att gummibiten inte var bekväm, den ligger emot ögonbrynet för mig med.

nosferatu skrev:
Prova att ta bort den runda gummibiten. Själv kör jag med bara metalldelen, just för att det var bekvämast.
Eller snarare för att gummibiten inte var bekväm, den ligger emot ögonbrynet för mig med.
Japp, jag har också insett att det är bättre utan den platta "tallriken" runtom. Men något mjukt ska jag försöka fixa att luta pannbenet mot, som också skärmar yttre störande ljus.

Jag provade att göra en mussla av sån där tätningslist man har till fönstrena. Det blev riktigt bekvämt faktiskt. Inte vidare vackert med vitt kanske, men det finns säkert svart list att köpa. Listen har en profil som ser ut som ett P, och är lagd i dubbla lager. Den är självhäftande, så inget lim behövs.
Nu kan man luta ögonbrynet mot nåt mjukt och dessutom skärma av lite ljus utifrån:)

Bilagor

• list.jpg
    list.jpg
    91.5 KB · Visningar: 320
Efter att ha läst hela tråden och insett att alla verkar så himla nöjda, så får väl jag också ställa mig i kön.. Det får bli en sväng förbi scandinavianphoto så fort pengarna finns =)

Kör D200 och tänker följa rådet att testa innan köp. Dessutom var väl SP billigare än shiftlenses?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar