Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Scott Kelby - avvikande uppfattning

Produkter
(logga in för att koppla)
En anledning varför jag vill behålla originalnamnet (som för Canon är unikt för varje kamera) som del av filnamnet: Eftersom jag ofta kör med fler än en kamera(-modell) och jag vill göra olika automatisk bildbehandling beroende på kamera så blir det enklare att t.ex. välja ett sjok av filer man kan släpa in i Photoshop från ett windowsfönster.

Nu blev jag nyfiken! Hur menar du att original filnamn är unikt? Mina filer heter alltid IMG_####.CR2 från såväl min 40D som 400D när de ligger på minneskortet.

Om man vill välja bilder tagna med en viss kamera så går det ju i Lightroom att filtrera på kameramodell och på kamerans serienummer.
 
Aha, jag har 1D-hus och tänkte inte på att namnen ser annorlunda ut på XXD/XXXD-modellerna.

Jag filtrerar först på kameramodell i Lightroom när jag gör en första sväng med bildval, vitbalans, beskärning, etc. och sedan exporterar jag bilderna till PSD-filer. Därefter släpar jag in dom ett gäng i taget i Photoshop för en andra omgång med actions och en snabb manuell koll innan jag sparar ut dom som webbilder. Jag har tänkt fixa ett med komplett flöde inifrån LR (med PS actions/droplets startade inifrån LR) men jag har inte orkat ta tag i det riktigt än. Jag skulle kunna exportera dom till separata mappar per kamera lika gärna och då behövs inte unika namn.
 
Senast redigerad av en moderator:
En anledning varför jag vill behålla originalnamnet (som för Canon är unikt för varje kamera) som del av filnamnet: Eftersom jag ofta kör med fler än en kamera(-modell) och jag vill göra olika automatisk bildbehandling beroende på kamera så blir det enklare att t.ex. välja ett sjok av filer man kan släpa in i Photoshop från ett windowsfönster.


Fast... Jag vill minnas att LR klarar av detta oxå, genom att addera kamerans serienummer. Så när man letar efter bilder mha. metadatan så kommer kamerorna upp där (även om det är samma modell). Men rätta mig gärna. Dessutom ska du förstås ändå behålla dina filnamn, eftersom du trivs med det :)
 
Det är intressant att höra olika infallsvinklar på allt möjligt här, alltid kan man få någon ny idé ... men det är väl ungefär lika lite troligt att jag blir omvänd till någon annans metod som att jag övertygar någon om min. Och det finns väl inget rätt eller fel heller utan femtioelva olika sätt att göra samma sak. :)
 
Fast... Jag vill minnas att LR klarar av detta oxå, genom att addera kamerans serienummer. Så när man letar efter bilder mha. metadatan så kommer kamerorna upp där (även om det är samma modell). Men rätta mig gärna.

Jag kan inte se att man i Lightroom kan addera serienumret vid importen. Däremot finns ju som sagt informationen med i metadata så att det går att filtrera på den.

Men rätta mig gärna om jag har fel. :)

Mvh
Anders
 
Det är intressant att höra olika infallsvinklar på allt möjligt här, alltid kan man få någon ny idé ... men det är väl ungefär lika lite troligt att jag blir omvänd till någon annans metod som att jag övertygar någon om min. Och det finns väl inget rätt eller fel heller utan femtioelva olika sätt att göra samma sak. :)

Absolut, och det var därför jag startade tråden. För att höra få till en diskussion om hur vi jobbar och varför.

När det gäller just att döpa om filerna vid import har alla argumenten här fått mig att vackla lite, men jag håller förstås kvar vid mitt sätt! :)
 
Det är intressant att höra olika infallsvinklar på allt möjligt här, alltid kan man få någon ny idé ... men det är väl ungefär lika lite troligt att jag blir omvänd till någon annans metod som att jag övertygar någon om min. Och det finns väl inget rätt eller fel heller utan femtioelva olika sätt att göra samma sak. :)

Diskussionen är bra oavsett för de som precis har börjat använda LR eller de som funderar på det och ännu inte kommit in i några rutiner får hör en massa bra input´s med motiveringar. Och när/om jag/du/alla andra (som läser tråden) någon gång skall byta system/arbetssätt har vi en bra idébank att ösa ur!

Mvh!
// Niklas
 
Jag kan inte se att man i Lightroom kan addera serienumret vid importen. Däremot finns ju som sagt informationen med i metadata så att det går att filtrera på den.

Men rätta mig gärna om jag har fel. :)

Mvh
Anders


Ja, det var så jag menade, fast förklarade lite dåligt :)
 
Det är intressant att höra olika infallsvinklar på allt möjligt här, alltid kan man få någon ny idé ... men det är väl ungefär lika lite troligt att jag blir omvänd till någon annans metod som att jag övertygar någon om min. Och det finns väl inget rätt eller fel heller utan femtioelva olika sätt att göra samma sak. :)

Absolut, och det var därför jag startade tråden. För att höra få till en diskussion om hur vi jobbar och varför.

När det gäller just att döpa om filerna vid import har alla argumenten här fått mig att vackla lite, men jag håller förstås kvar vid mitt sätt! :)

Ni har iofs kanske lyckats omvända en! Jag tänker börja döpa om mina filer, startar vid nästa import. Kommer nog använda {Datum}{Tid}{Namn} där "Namn" blir händelsens namn. Typ "NewYork-resa". På detta sätt bör man få ett unikt namn plus att man direkt får en uppfattning om var bilden är tagen eller vad den föreställer, det kan ju vara svårt om den bara har ett datum.

Fram tills nu har jag mest brytt mig om katalogstrukturen och använt följande: "foto\2009\01 Januari\20090101 - Nyårsdagen\" dvs en katalog per år, därunder en per månad och i dessa en per "händelse" döpt med den dagens datum plus namn. Filerna har sen haft sitt originalnamn.
 
Ja, det var så jag menade, fast förklarade lite dåligt :)

Vet inte om jag missat någonting i diskussionen!? Men eftersom man kan lägga till egna benämningar/beskrivningar på varje bild (ex. Banan, Födelsedagskalas etc.) går det väl också att skriva dit kamerans serienummer om man nu vill!?

Jag menar "123456" funkar väl lika bra som "Födelsedagskalas"!?

Mvh!
// Niklas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.