Annons

Förstora sökaren...

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag ser ljuset :)

Hej Timour!
Jag kann inte registrera nån förlust av ljus med denna. Fördelarna är övervägande! (EOS20D)
Erik J

Om man köper en 1,35x KPS mussla, skall man ha "extra" paketet (med en större mussla) eller skall man köpa det lilla paketet?

Om man köper "extra" paketet, kan man då ta av den större musslan så att den blir som lilla paketet?
/Daniel

Musslor i mängder...

Jag köpte båda men använder den minsta (utan glsögon) Den stora skuggar lite mer för LCD'en; men det är månne smak o behag....

Det följer oxå med adaptrar til olika kamror, och en bra detalj är att man skruvar åt innfästningen så den sitter på plass.
Erik J

I väntan på Daniel svarar jag. :) Har en 20D.

Jag fick hem min KPS för några dagar sedan. Den känns rejäl, sökaren blir märkbart större och jag kan inte se någon försämring av ljuset i sökaren.

Hur den funkar med glasögon får någon annan svara på. Jag har linser så för mig är det inget problem.

Kan hålla med att den stora ögonmusslan kanske skymmer LCD´n något men samtidigt stänger den ute en del sidoljus. Tror det är en smaksak om man gillar den eller inte. Jag är inte säker själv ännu, men det känns som att den stora kommer att få göra jobbet.

Det följer med några olika adaptrar och en liten enkel skruvmejsel för montering, något man gör på <5 minuter.

Sammanfattningsvis: Detta är en pryl som kommer att sitta kvar på mitt hus. Sedan får var och en värdera om det är värt de pengarna att få en större sökare. Jag tyckte det.
Servicen på shiftlenses var utmärkt. Snabba, trevliga svar på mina frågor och snabb leverans.

/Arne

timofej skrev:
Ni som använder KPS ögonmusslan. Blir sökaren mörkare med den? Som jag förstår om man sprider ljusmängd som passerad objektivet till en större yta borde sökarbilden bli mörkare. Frågan bara är om det är störande?

Har letat länge efter sökarförstorare till min D70 men hittills har inte funnit något. Funderar starkt på att skaffa mig KPS musslan. Flera recensioner efterlyses.

Funderade lite kring detta på vägen till jobbet idag.

Egentligen sprids ju inte ljuset till en större yta. Fram till kamerans ordinarie ögonmussla är det ju precis detsamma. Det man gör när man monterar ex. KPS-musslan borde ju vara detsamma som att titta på negativ med en lupp. Man kan se den som ett förstoringsglas. Och då blir ju inte ljuset sämre.
Det som skulle kunna försämra ljuset är i så fall ett taskigt glas i musslan vilket jag inte tror att det är.

Det känns som att denna teori stämmer. Eller?

det som händer i en lupp är att ljuset sprids, altså blir bilden större. Taskiga luppar ger en taskig bild. Varför köper alla shiftlenses varaint när den kostar nästan lika mycket som orginalet?

timofej skrev:
Ni som använder KPS ögonmusslan. Blir sökaren mörkare med den? Som jag förstår om man sprider ljusmängd som passerad objektivet till en större yta borde sökarbilden bli mörkare. Frågan bara är om det är störande?

Som vissa redan har svarat, så blir det ingen skillnad. Lennart Nilsson gav en bra förklaring när jag ställde samma fråga här:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&postid=820073#post820073

Man måste alltså ta hänsyn till att pupillen förstoras med samma faktor, vilket kompenserar för att ljuset "sprids" till en större yta.

Hyfsat bra

Den fungerar mycket bra till 350d, den enda nackdelen som jag ser det är att det är lite svårare att "centrera" ögat framför sökaren men det tror jag är en vanesak.

/Daniel

Va, vänta lite. Hur funkar detta?
Har märkt att jag ser lite dåligt i mitt lilla sökarfönster på min D70. Skulle något sådant här hjälpa mig?
Har vanligtvis inga glasögon men tar en del fest bilder i dålig belysning och har då svårt att se.

Fick min idag till Pentax K10D, som har en stor ljus sökare från början. Det blev märkbart större. 35% förstoring på en redan stor yta gjorde att det knappt är någon skillnad mellan denna och en analog pentax. Tyvärr har jag glasögon och för att få hela sökarbilden så måste jag ta av mig de annars tajta glasögonen så gummiskyddet vilar på insidan ögonbrynet. Men det gör inget, med glasögon så ser jag alla siffror jag behöver i sökaren och det är mest i ytterkanterna som jag inte ser. O det gör jag knappt på en stor analog sökare heller. Så jag är nöjd endå.
Nikon D70 och canon 350 samt pentax K110D har lite små sökare så kör du mycket manuell avståndsinställning så kan det bli lättare med stor sökare.

Senast ändrad:
<---- Ännu en nöjd ägare av KPS ögonmussla.

Använder den till 350D, skillnaden är enorm!
Själv använder jag den helt utan gummi (varken tratt eller den lilla som följer med i standardpaketet), då det var mest bekvämt för mig.

Upplever inte sökaren mörkare eller sämre på någotsätt, bara större och bättre!

Efter lite googlande så visar det sig att den heter KPS U-13R, och den finns i mängder av koreanska webbutiker.
Om jag tolkar valutan rätt så kostar den 53000 KRW, vilket är ungefär 430:-, alltså halva priset. Frågan är om man kan hitta nånstans att köpa den på som är pålitligt? 700:- för en liten ring med tre linser i känns dyrt.

Ja, priset har ökat markant på shiftlens.com senaste tiden. Men vad är det som styr priset på en produkt nuförtiden? Jo det är efterfrågan och konkurrans. inte kvalité

storm skrev:
Ja, priset har ökat markant på shiftlens.com senaste tiden. Men vad är det som styr priset på en produkt nuförtiden? Jo det är efterfrågan och konkurrans. inte kvalité
Innan prishöjningen kostade musslan 580 kr, men då med frakt runt hundringen. Precis innan jul hade de ett "fri frakt"-erbjudande, vilket jag själv hoppade på.
Tydligen var det en sån succé så att de numera har fri frakt på allt. Att priset höjs kanske är något man får räkna med då...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar